Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diagram i Excel


Big G

Rekommendera Poster

Hur i Jösse namn får man ett vanligt linjeprogram i Excel 2007?

Jag markerar en enkel datatabell med två kolumner och väljer Insert/line chart. Då blir det TVÅ kurvor isf en i diagrammet. Jag gör något grundläggande fel - pls help. Vad är det för krav som ställs på datatabellen och dess rubriker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oavsett vad Excel får för sig kan du ändra på senare. Bara ta upp "markera data" och justera in kolumnerna inom rätt fack, dvs ta bort den ena kolumnen från serierna och lägga till den som kategori.

 

Om den vänstra kolumnen är formaterad som text, då beter sig Excel som du vill ska sägas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Det är det den går efter. Jag har alltid undrat varför deras "autocharts" ser ut som f-n och varför man alltid måste justera så mycket i efterhand. Nu vet jag att det är mitt eget fel som inte deklarerar datatyp i förväg. Tack för tipset Monshi. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänstra kolumnen formaterad som datum fungerar givetvis det med.. Problemet är om det är två talserier, då har Excel inte den blekaste aning om ifall den vänstra ska vara en kategori/x-axel eller en serie med värden och antar att det är två talserier som ska visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag formaterar gärna första datakolumnen om jag bara vet hur.

Ska jag markera denna och gå till vadå eller ska jag markera diagrammet och gå till vadå?

Ursäkta min vilsenhet men jag är inte kompis med pedagogen till Office 2007...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, ska ditt diagram och formatera det korrekt senare. Om du nu har tal i kategoriaxeln så får du ta och flytta dessa från serier till kategori efter diagrammet är skapat. Enklast så.

 

Högerklicka i diagrammet och välj Markera data och...

post-8996-1284477986,86_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår lite mer men jag får ingen skala i cm på x-axeln?

Min datatabell ser ut så här:

Avstånd(cm) Ljusintensitet (mW/cm2) 40 0,16256 50 0,08872 60 0,06064 70 0,04013 80 0,02847 90 0,02264 100 0,01681

Utan att helt förstå har jag fått en graf nu som verkar rätt, men som sagt utan cm-angivelse.

 

(nog har Excel kunnat rita en graf i tidigare versioner - detta här känner jag inte igen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svara i denna tråden med "full redigerare", då får du möjligheten att ladda upp filer som bilagor till ditt inlägg. Ladda upp ditt excelark så att vi kan lättare se vad som blir galet.

 

Termen "exempelark" kommer sig av att folk ofta har excelark med känslig data när de t.ex sitter på jobb och behöver hjälp med något. Då bör man byta ut den känsliga data mot "falsk" data för att inte riskera att den sprids. Detta är trots allt ett öppet forum där alla kommer åt informationen.

 

HHar du ingen känslig data går det bra att lägga upp det du jobbar med nu kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bifogar Excelark med två datakolumner där jag önskar centimeter på x-axeln och mW/cm2 på y-axeln.

Får inte några cm utskrivna på x-axeln är mitt kvarstående problem.

 

edan måste jag säga att Excel borde ge klarare instruktioner om kraven på data för att skilja på serier och kategori etc. vad är en serie och vad är en kategori, typ. Är ju ingen ide att ha massa automatik i Excel om man sedan måste lägga timmar på att förstå att man lämnat för ofullständig information

Exempelark Excel diagram.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bifogar Excelark med två datakolumner där jag önskar centimeter på x-axeln och mW/cm2 på y-axeln.

Får inte några cm utskrivna på x-axeln är mitt kvarstående problem.

 

edan måste jag säga att Excel borde ge klarare instruktioner om kraven på data för att skilja på serier och kategori etc. vad är en serie och vad är en kategori, typ. Är ju ingen ide att ha massa automatik i Excel om man sedan måste lägga timmar på att förstå att man lämnat för ofullständig information

 

Det du vill ha är ett punkt-diagram (scatter i engelsk Exel), fast med sammanbundna punkter. Markera din tabell och välj lämligt punkt-diagram i Infoga. Skillnaden mellan linje- och punkt-diagram syns tydligt om värdena i första kolumnen (x-värdena) inte har samma avstånd. I ett linje-diagram ritas varje yvärde (i andra kolumnen) ut i en egen "kolumn" i grafen, eventuellt med x-värdet som en etikett men oberoende av det faktiska värdet av x. I punkt diagrammet får du ett riktigt x-y diagram.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...