Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Escape sequence \n


cibbe

Rekommendera Poster

Ska börja med att nämna att jag är fullständig novis på C# och behöver hjälp med en uppgift. Irriterande nog den sista och den näst första på listan som jag har kvar att göra...

 

Hur som helst jag vill skriva ett program som dels frågar efter en mening, vilken mening som helst. Därefter ska den automatiskt använda meningen och lägga varje ord i meningen på en egen rad med hjälp av escape sequence \n. Jag begriper inte hur, har suttit väldigt länge nu men kommer ingen vart. Vet bara hur man använder \n i en redan skriven mening. Tex. Console.WriteLine("Who\nis\nJohn\nGault");

 

All hjälp uppskattas

 

Detta är allt jag har än så länge:

 

string sentance;

Console.WriteLine("Enter a sentance");

sentance = Console.ReadLine();

 

Console.WriteLine("{0}", sentance);

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars finns Environment.NewLine i C# som ger en ny rad.

 

men \n fungerar den med.

 

Vad behöver du för att lösa uppgiften? Grunden är att du ska kunna hitta mellanslag i en sträng. Torde inte vara svårt för dig att hitta denna funktion i C# bibliotek.

 

När du hittat ett mellanslag, vad ska du då göra?

Jo, skriva ut texten fram till denna punkt i strängen.

Sedan då? Söka igen, efter nästa mellanslag.

Osv tills strängen är slut.

 

Kodexempel? Nja, skoluppgifter är bäst om man löser själv mestadels. Nu har du, grovt, fått vad för metod du ska använda. Nu är det bara att ta det steg för steg från det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att infoga ny rad kan du använda Environment.NewLine. Detta infogar \r\n i Windows

 

string sentance;
Console.WriteLine("Enter a sentance");
sentance = Console.ReadLine();
Console.WriteLine("{0}", sentance.Replace(" ",Environment.NewLine)); 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...