Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Anastasija

[Fysik A]Energi

Rekommendera Poster

Anastasija

Jag jobbar med en labbrapport för tillfället men har fastnat. Finns inget segare än att fastna i en labbrapport när man inte har något att kolla av/checka av att man tänker rätt. Hursomhelst.

Mitt praktiska uppgift var att bestämma vattens ångbildningsvärme. Inte genom att kolla av tabellen utan ta reda på det praktiskt. Jag hällde i vatten i en termos, vägde det och värmde upp vattnet med en doppvärmare. När jag såg att vattnet hade börjat koka så startade jag ett tidtagarur som jag hade på i 5 min. Sedan värme jag det igen. Under den här tiden hade 40 g vatten avgetts. Mina matematiska beräkningar ser ut som följande:

m(H2O)1 = 740 g, m(H2O)2 = 688 g => Δm = 40 g. Tiden t = 5 min. Doppvärmarens effekt P = 250 W. W = Pt = 250(5*60) J = 75000 J. Q = lå * m => lå = Q/m = 75000/0,04 J/0,04kg = 1875000 J/0,04kg. Nu vet vi att det krävs 1875 kJ för att koka bort 0,04 kg vatten.

Nu har jag fastnat. Det krävs 1875 kJ energi för att koka bort 0,04 kg vatten. Hur mycket energi krävs för 1 kg? Om ni ska svara så förklara gärna också. Notera att vi förutsätter att all energi går till uppvärmningen, felkällor ska jag behandla i slutsatsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
gip

Det känns som att du har gjort något fel i din beräkning. Energin som krävs för att koka bort 1kg vatten blir alldeles för stor.

Edit:

Du har ju redan räknat ut ångbildningsvärmen. Du har räknat ut att doppvärmaren förbrukat 75000J under de 5 min haft den på. Sedan har du applicerat formeln för att räkna ut ångbildningsvärmen och det är allt du behöver göra. lå = Q/m

lå är i enhetern kJ/kg och fås genom att man dividerar den energiåtgång man haft i kJ med den massa som man ångat bort i kg.

Redigerad av gip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...