Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutin till ASUS EAH5770 laddar inte


höganäs

Rekommendera Poster

Hej!

Har fått min sons dator en Dell XPS med Windows 7 64bits. Igår installerade vi om windows 7. Letade upp rätt drivrutin på ASUS hemsida. Men tyvärr vid installation (efter ett par sec) så avbröts förloppet och det blev blå skärm. Provade både gamla och nya drivrutiner.

 

Nu är detta inte orginal grafikkort utan köpts separat. Nu hade min son samma problem vid första installationen av kortet. Då lösta han det genom att använda de medföljande drivruinerna på CD som följde med i köpet. Dom rutinerna gick att installera! Vad ska vi göra?

 

Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorns moderkort har ett inbyggt grafikkort så skall man stänga av det när man stoppar i ett istickskort, Det gör man då i BIOS!.

Det blir lätt konflikter annars!

 

Är ni säkra på att ni fick ner drivrutiner för just Windows 7 samt 64bitarsdrivrutiner?? Dubbelkolla gärna detta!

 

Om ni får möjlighet, kolla i loggboken om vad det stod på blåskärmen (Stäng gärna av automatisk omstart vid systemfel (Blåskärmar är just felmeddelanden för djupare systemfel!))

Samt loggboks informationsom anges innan blåskärmen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är rätt drivrutiner är det ingen tvekan om!

 

Det tidigare grafikkortet var också ett instickskort. Ska kolla om moderkortet dessutom har ett inbyggt grafikkort!

 

loggboken var hittar man den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggboken finns i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg.

 

Är alla Dell-drivrutiner installerade först?

Har Windows Update några drivrutiner att ladda ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sry hittar inte loggboken med din beskrivning

 

Inga dell drivrutiner är installerade.

 

Inga windows drivrutiner finns att ladda ner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du trycker på Start-knappen ser du väl en sökruta. Skriv in loggboken i den och se om den inte kommer fram.

 

Man bör först installera drivrutiner för moderkortets chipset för att få en bra grund för de andra drivrutinerna. Eftersom det är en Dell-dator hämtar du drivrutiner på http://support.euro.dell.com/support/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar nu loggboken men säger mig inget.

 

Har varit inne på den sidan som du anger igår uppdaterade bios men inte chipsetet.

Ser att på hårddisk D ligger filer ifrån dell fabriken. D disken är full inget att tömma kan man göra den större eller spelar det ingen roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att D: är en återställningspartition som används för att göra en återställning till leveransskick. Där kan även finnas diagnostikprogram. Den bör man inte röra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att rensa bort alla gamla grafikdrivrutiner med Drive Sweeper. Starta om datorn och installera sedan de senaste drivrutinerna till Radeon kortet.

 

Funkar inte detta så kanske det hjälper om du kopierar hela felmeddelandet från blåskärmen och postar här så att vi eventuellt kan se vad det är som går snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade smartdoctor från asus som kan ge info om g kortet. Smartdoctor hittade inte kortet, Kortet finns där och fläkten snurrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning kan systemet inte identifiera att jag har ett grafikkort märkligt! Behöver allas tips hur jag ska göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning kan systemet inte identifiera att jag har ett grafikkort märkligt! Behöver allas tips hur jag ska göra

 

? Med du har bild på din skärm? Hur är skärmen ansluten till datorn?

har du ett integrerat grafikkort i datorn?

Vad är det för grafikkort du försöker installera?

 

De steg som jag skull testa vore

1: Stäng av dator, ta ur diskreta kortet.

2: Anslut skärm till integrerade grafiken och starta upp i felsäkert läge

3: Kör Driver Sweeper och rensa bort alla drivrutiner som har med ditt urplockade grafikkort.

4: Stänga av dator, installera diskreta kortet. Missa INTE att ansluta extra strömkablar som det vill ha, en eller två direkt från nätagget

5: Anslut skärm till diskreta kortet, starta upp datorn och gå in i BIOS.

6: I BIOS stäng av integrerade grafiken

7: Starta Windows och leta reda på rätt grafikdrivrutin på AMD/ATIs eller Nvidias hemsida och installera denna. Asus har inget med denna drivis att göra.

 

Om nu inte ett integrerat kort på datorn, skippa de stegen.

 

Men - vad för grafikkort och hur kraftigt nätagg har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet är ett ASUS EAH 5770, Nätaggregatet är på 375W. Datorn är en Dell xps 420.

Vad jag kan se så har inte kortet en extra ström kabel,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att en strömkabel fattas? Ser att det skulle följa med en 6 pinnig strömkabel. Har alla pci kort en extra strömkabe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kortet behöver en extra strömkabel från nätagget, det klarar sig inte på den effekt som kan levereras via PCI-express. Du kan köpa en adapter från vanlig molex till PCI-express format, exempelvis

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98053, om nu inte nätagget har en sådan kabel.

 

vet dock ej om den jag länkade till är rätt format för det kortet, det finns två olika format.

 

Samt - osäker på om 375 W räcker för att driva det grafikkortet, undras om det inte vore en bra idé att uppgradera nätagget till ett kring 450-500 W som då även har det kablage som krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inringat på denna bild

post-8996-1284211629,38_thumb.jpg

Inkluderat med alla versioner av det kortet som jag hittar är en sex pinnars PCI-express strömkabel.

 

och vad gäller ström hittar jag

Radeon HD 5770 (single GPU)

 

  • The card requires you to have a 500 Watt power supply unit at minimum if you use it in a high-end system. That power supply needs to have (in total accumulated) at least 40 Amps available on the +12 volts rails.

Tror som sagt att det nätagg du har i datorn inte kommer orka med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Måste varit blind för en sådan kontakt har jag och det sitter en kontakt i. Nät aggregatet ger 18A med 12V vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir nog för dig att köpa nytt nätagg. Du ska vara glad att datorn startar med det grafikkortet i. Troligen är det brist på ström som gör att det inte fungerar .

 

ATI rekommenderar 450W, man kan klara sig på mindre, men det är en chansning.

Sedan ska man minnas att om nätagget är några år gammalt kan det ha tappat i toppeffekt.

 

Fast - du har alltså haft igång detta kort i datorn tidigare? Mmh, mystiskt. Jag kan vara fel ute, det kan vara något annat, men om du kan testa med annat kraftigare nätagg kan vi ivartfall utesluta det som felkälla. Det är bara att koppla ur det gamla, lägga datorn ned och lägga det du ska testa med ovanpå datorn och ansluta de sladdar som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela är lite skumt eftersom det fungerar med drivrutinerna som finns på cd som följer med köpet! Kortet ser inte riktigt ut som på din bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det där vara bara ett exempel på ett 5770 kort.

 

Om du kör igång detta lilla stressprogram

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/

med den drivrutin som fungerar, överlever datorn det?

Inte helt säkert dock att det klarar av att stressa kortet på max ska sägas.

Om du sedan startar en (eller flera om du har flera CPU-kärnor) samtidigt av detta

http://pages.sbcglobal.net/redelm/

överlever datorn då?

 

Då är det något annat än nätaggsproblem kan man tro.

 

 

Men - vilken status är det på datorn idag? Fungerar med någon drivrutin? Kör du med detta grafikkort eller kör du på ett integrerat kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...