Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator - gammal scanner


torpet1

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en äldre scanner - HP Scanjet 3670 - som jag tidigare använde tillsammans med Windows XP. Den går dock inte ihop med min betydligt nyare Vista-försedda dator. Försöker man sig på en uppdatering via HP:s supportsida så får så småningom reda på att scannern inte 'stödjer' Vista. (Jag trodde i min enfald att det var tvärtom). HP har alltså 'övergivit' mig. Jag googlade mig fram till följande sida http://go4download.com/hp-scanjet-3670-drivers/ . Jag ställer nu frågan till någon/några erfarna på detta forum - vågar jag testa detta program? Frågan uttrycker egentligen min allmänna rädsla för att råka illa ut genom att luras ladda ned något som jag bittert kommer att ångra. Bedragare finns det gått om därute.

 

Vad säger ni - verkar programleverantören trovärdig?

 

Ödmjukast

Torbjörn :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på webbsidan och länken "HP Scanjet Basic Feature Driver For Vista" länkar till HP så själva drivrutinen ska det ju inte vara något problem med men "basic feature" kanske inte räcker för att skannern ska fungera bra. Sidan länkar också till samma fil oavsett Windows-version så det är möjligt att webbsidan ljuger när de skriver att den ska fungera med Vista och Windows 7.

 

Här är länken till drivrutinen: ftp://ftp.hp.com/pub/softlib/software8/COL17369/sj-46332-2 och sedan klicka på setup_basic_2436.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera med Vista, här är ytterliggare drivrutiner som du kan kika på.

 

HP Scanjet 3670

 

Innebär detta att jag först skall ladda ned 'Basic driver' och därpå Patchen för Vista?

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patchen är en fix för ett visst problem.

This patch resolves a conflict between the HP scanning software and tablet drivers installed on a Vista computer.

 

The symptoms of this conflict are usually that the scanning software will try to start and a message indicates a problem. This is usually followed by a message indicating a "Scanner Communication Error."

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=15179&prodSeriesId=298539&prodNameId=298541&swEnvOID=2093&swLang=8&mode=2&taskId=135&swItem=cs-58181-1

 

go4download-sidan länkade till den drivrutin som på hp-sidan kallas "HP Scanjet Basic Feature Driver".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patchen är en fix för ett visst problem. http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=15179&prodSeriesId=298539&prodNameId=298541&swEnvOID=2093&swLang=8&mode=2&taskId=135&swItem=cs-58181-1

 

go4download-sidan länkade till den drivrutin som på hp-sidan kallas "HP Scanjet Basic Feature Driver".

 

I infon om denna drivrutin (Basic) står att den gäller 64-bitars Vista. Jag har 32-bitars. Är detta ett problem?

 

Torbjörn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju båda som är uppräknade, även om nu 32-bitars står utan angivelse av antal bitar:

Microsoft Windows Vista, Microsoft Windows Vista (64-bit)
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=15179&prodSeriesId=298539&prodNameId=298541&swEnvOID=2093&swLang=8&mode=2&taskId=135&swItem=sj-46332-2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så gjorde jag ett försök att ladda ned setup_basic_2436.exe vilket verkade gå bra tills jag klickat på SLUTFÖR varpå absolut inget hände. Jag har SÖKT och tittat runt men ingenstans fått någon indikation på att programmet laddats ned.

 

Vad kan ha gått fel? Hoppas på fortsatt tålamod med mig.

 

Torbjörn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med på vad du gjorde. När man laddar ner en fil kommer det väl inte upp något som heter Slutför. Eller menar du att du först laddade ner filen och sedan startade installationen fast du inte skrev det?

 

På sidan jag länkade till i inlägg 9 finns ett val "Installation instructions".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag:

 

Download

 

Dialogruta: Filhämtning

Knapp: Kör/Spara (provade bägge)

 

Ruta: Vill du köra.....

Knapp: Kör

 

Ruta: Din tillåtelse....

Knapp: Fortsätt

 

Ruta: Guiden...installera

Knapp: Nästa

 

Ruta: Guiden ...inst. drivrutin slutförs

Meddelande: Drivrutinens namn / Klar att användas

Knapp: Slutför

 

Ruta: Det här programmet har kanske inte installerats korrekt

Jag väljer (enl. instruktionen) "Det här programmet är korrekt installerat"

 

Sedan blir det tyst och stilla

Torbjörn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det alltid är bra att se till att installationsfilen ligger på skrivbordet innan jag startar installationen. Det ger t ex möjlighet att högerklicka på filen och välj Kör som administratör. I Internet Explorer, vilket jag inte använder, tror jag att man laddar ner en fil genom att högerklicka på länken och välja "Spara mål som" eller något liknande.

 

Sedan blir det tyst och stilla
För mig så är det positivt att det inte har dykt upp oväntade felmeddelanden. Är du säker på att drivrutinen inte är installerad? Vad händer när du efter installationen ansluter skannern?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade upp inst.filen på skrivbordet som du skrev. Körde den både som användare och administratör med identiska resultat som följer.

 

Ruta: Din tillåtelse krävs

Knapp: Fortsätt

 

Snabb nedladdning (hinner knappt se)

 

Ruta: Välkommen till Guiden Inst.driver

Knapp: Nästa

 

Mycket snabbt: Mapp till mapp (hinner inte läsa texten)

 

Ruta: Guiden ...inst. drivrutin slutförs

Meddelande: Drivrutinens namn / Klar att användas

Knapp: Slutför

 

Ingenting händer alls på skrivbordet. Scannern syns aldrig.

 

Klickar jag upp HP Lösningscenter så får jag veta att det inte kan starta eftersom det är ofullständigt installerat.

 

Kanske det är lika bra att skaffa en ny scanner. Tyvärr finns inte många fristående scannrar att välja på. Jag har redan en anständig printer.

 

Torbjörn :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju inte komma upp något på skrivbordet för att man installerar en drivrutin. Händer det något när du ansluter skannern?

Har du något program som kan ta emot bilder från en skanner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl rimligen vara just HP Lösningscenter som ju talar om att installationen inte är komplett. Dock fungerar min printer (HP) som ju också verkar servas av programmet ifråga. När jag ansluter scannern via ett USB-uttag så kommer ett meddelande upp som säger att USB-enheten inte känns igen.

 

Torbjörn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl rimligen vara just HP Lösningscenter som ju talar om att installationen inte är komplett. Dock fungerar min printer (HP) som ju också verkar servas av programmet ifråga. När jag ansluter scannern via ett USB-uttag så kommer ett meddelande upp som säger att USB-enheten inte känns igen.

 

Torbjörn

HP Lösningscenter - hade du det innan?

Alltså hör den till någon skrivare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP Lösningscenter - hade du det innan?

Alltså hör den till någon skrivare?

 

Först: Tack Cecilia för ditt tålamod. Hur skulle jag alls klara mig i "Datoristan" utan detta forum.

 

Jag tog datorn i drift i dec 2008 och HP Sol.center anges som installerad i jan 2010. Jag gissar att jag accepterat ett erbjudande bland många andra från HP (datorn är en HP Pavilion Slimline). Jag tittade lite på detta program i Kontrollpanelen Program/funktioner och fick då frågan om jag verkligen ville ta bort programmet eftersom det skulle inverka på printerns funktion (HP Photosmart D5460) vilket förvånade mig för printern, installerad april 09, har ju en egen installations-CD.

 

Trassligt värre detta.

 

Torbjörn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...