Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Burkigt ljud via stereo.


Demonen

Rekommendera Poster

Har idag köpt en ny dator, en acer aspire as3810TZ-414G32n.

Det mesta fungerar men nu är det så att jag har problem med att ljudet som kommer ur min stereo, en Yamaha RX 700, att ljudet blir burkigt och tappar delar ljudbilden.

Tack på förhand E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur burkigt det är, men jag känner igen fenomenet och jag brukar skylla på att min stereo är för bra.

 

När du har hårt komprimerat ljud från tex gratisvarianten av Spotify så är det mycket av informationen i ljudet som går förlorad. Man märker det inte när man lyssnar i lurar eller på datorn, för de ljudsystemen klarar ändå inte av att återge hela ljudbilden. När man däremot kör ut ljudet till en bra stereo så märker man att det är något som saknas. Man skulle kunna kalla ljudet för burkigt.

 

Dessutom så håller väl inte de inbyggda ljudkorten som finns i de flesta datorer så hög klass heller, vilket så klart inte gör det hela bättre. Men om du har ett riktigt ljudkort i datorn så slipper du i alla fall den biten. Även ett äldre ljudkort typ Soundblaster Live eller Audiogy ger märkbart bättre ljud än det inbyggda ljudkortet i min HTPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...