Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Netgear N300-router och Vista


Torcel

Rekommendera Poster

Ska försöka sammanfatta mitt lilla (läs stora) problem här så detaljerat jag kan.

 

Har precis införskaffat familjen en Netgear N 300 router (modell WNR2000v2). Installera den utan problem och koppla upp brorsans stationära som innehåller XP utan problem. Syrrans bärbara med Windows 7 är det inte heller några problem med. Men när det sedan var dags för den andra bärbara som använder sig av Vista så vart det problem.

 

Signalerna är starka och den hittar det trådlösa nätverket. Men när jag sedan ska ange säkerhetsnyckeln/lösenordet så skiter det sig. Det ger mig ett time out felmeddelande alt. det går inte att hitta det angivna nätverket, och det är, för mig, omöjligt att finna problemet i det hela.

 

Routern är inställd på WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES] men stänger jag helt av säkerheten på routern så kan jag connecta utan problem med Vista datorn.

 

Har service pack 1 på datorn.

 

Har googlat och sökt mig runt här utan att hitta något resultat som fungerar för mig.

 

Så hoppas det finns någon vänlig själ som förstår sig på mitt problem och kan hjälpa mig ur det hela.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att felsöka, börja med att inaktivera brandväggen på Vistadatorn.

 

Har inte tillgång till datorn förren om några dagar. Men kan det räcka med att inaktivera den? Och att ha den ständigt avaktiverad för att komma åt nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa datorer har svårt att känna av vilka inställningar de ska köra mot routern när det finns olika att välja mellan. Om du sätter upp anslutningen manuellt så kan du ange specifikt att det ska vara WPA2-PSK med AES kryptering och tillhörande lösen så brukar det funka bättre.

 

Tycker dessutom att du ska stänga av WPA-PSK [TKIP] i routern och köra bara WPA2-PSK [AES]. Säkerheten i TKIP är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen. Ha bara kvar det valet om du har utrustning som specifikt kräver det, dvs inte klarar WPA2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...