Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med ecache.sys


Pejo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Dell laptop med Vista Business (nyinstallerad på helt raderad hårddisk) där jag får blåskärm vid varje kallstart. Vanligtvis går den igång på en eller ett par omstarter och verkar sedan fungera felfritt. Är inte så hemma på denna typ av felsökning, men har kunnat läsa ut följande felinformation:

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

BCCode d1

BCP1 0000001E

BCP2 00000002

BCP3 00000000

BCP4 8616E971

samt en referens till filen ecache.sys.

 

Vad jag har förstått, efter lite googling, rör det sig troligen om en krånglande drivrutin men jag vet inte hur jag kommer vidare och ringar in problemet bättre. Tips mottages tacksamt!

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Jag har provat både AppCrashView och systerprogrammet BlueScreenView. Tyvärr blev jag inte mycket klokare av den givna informationen ...

I BlueScreenView finns en kolumn "Caused By Driver" och där dyker ecache.sys upp igen, men jag vet fortfarande inte om/hur detta går att fixa.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

lite googlande kanske ge dig lite tips!

http://www.techsupportforum.com/microsoft-support/windows-vista-windows-7-support/260737-blue-screen-error-ecache-sys.html

här ett om minnesmoduler.

Har du provat att köra ngn minnestest?

Skriv Minne i sökrutan och Windows Minnestest dyker upp.

Finns fler mera nogranna på nätet, t.ex http://www.memtest.org/

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Dell laptop med Vista Business (nyinstallerad på helt raderad hårddisk) där jag får blåskärm vid varje kallstart. Vanligtvis går den igång på en eller ett par omstarter och verkar sedan fungera felfritt. Är inte så hemma på denna typ av felsökning, men har kunnat läsa ut följande felinformation:

Har du hämtat de senaste drivrutinerna från Dells webbplats?

Har du installerat Vista Service Pack 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat de senaste drivrutinerna från Dells webbplats?

Har du installerat Vista Service Pack 2?

 

Ja och ja.

 

Igår kväll gick den snällt igång på första försöket flera gånger ... jobbigt med inkonsekventa fel.

Vad jag vet var det inga blåskärmar innan ominstallationen och innanmätet är orört, så det vore märkligt om det är ett hårdvaruproblem, typ minnet.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat ReadyBoost? För ecache.sys verkar vara en del av den funktionen. ReadyBoost är bara till nytta om man kör Vista med "för lite" RAM-minne. Hur mycket RAM-minne finns det i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

minnesmoduler kan "dö" utan anledning, eller börja krångla.

Inget ovanligt, tyvärr.

Mvh

Mats H

Naturligtvis, jag menade bara att det vore lite märkligt om det hände just precis vid en ominstallation. Jag tror mer på att det är Windows som krånglar, men felsökning av minnet står med på åtgärdslistan.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat ReadyBoost? För ecache.sys verkar vara en del av den funktionen. ReadyBoost är bara till nytta om man kör Vista med "för lite" RAM-minne. Hur mycket RAM-minne finns det i datorn?

Har inte datorn här, men den har "bara" 1G RAM, vill jag minnas. Dock har jag inte medvetet aktiverat någon ReadBoost, får kolla upp det ikväll.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis, jag menade bara att det vore lite märkligt om det hände just precis vid en ominstallation. Jag tror mer på att det är Windows som krånglar, men felsökning av minnet står med på åtgärdslistan.

 

/Johan

 

Ja naturligtvis ska man vara öppen för alla möjligheter, jag fokuserade på minnes sidan o Cecilia på andra aspekter!

Hoppas givetvis att Windows krånglar, lite trevligare!

Hoppas att du får ordning på detta!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...