Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eset Smart Security blockerar mediaspelare i nätverket


lasc

Rekommendera Poster

Tji! Har en WD tv live mediaspelare som är kopplad till min gateway. Kommer bara åt mina delade mappar på den när jag inaktiverar brandväggen på datorn. När brandväggen är på så kommer jag inte åt några filer och i eset logg står det:

 

2010-09-08 01:36:14 Identical IP addresses detected in network 85.224.104.229 85.224.105.112 ARP

 

Kör automatic filtering mode with exceptions. Protection mode: allow sharing. Har kryssat i allt under "allowed services" och "vista services". Nåt mer man ska göra? Behöver man skriva nån ny regel eller annat??

Tacksam för svar!!

 

/lasc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nevermind.. det fungerar nu!!!! Bockade av arp poisoning attack detection så nu är det inga problem. Kanske är lite dumt att bocka av den, men vad vet jag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har datorn och mediaspelaren för IP-adresser egentligen? Du skriver om IP-adresser som börjar med 85.224. och det är publika IP-adresser från Bredbandsbolaget (tror jag). Om man ordnar lokala nätverk med utdelade mappar med sådana IP-adresser är det stor risk för att ens grannar är med i samma lokala nätverk och kan komma åt de utdelade mapparna också. För att undvika det bör man ha en router som innehåller en brandvägg och delar ut privata IP-adresser till anslutna datorer, mediaspelare etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag förstår. Japp, nästan alla har bbb i det här huset. Men hur ska någon annan kunna få tillgång till mina mappar? Alla är väl tilldelade unika ip-adresser trots att alla börjar på 85? Måste man inte ha fysisk tillgång till min gateway eller kunna lösenordet som skyddar trådlösa??? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gatewayen verkar ju inte ha en brandvägg eftersom datorn får en publik IP-adress. Hur vet mediaspelaren att den bara ska tillåta din dator men ingen annan dator?

 

Men det hela beror ju på vad mediaspelaren och datorn har för IP-adresser, de kanske inte har publika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njet, den har ingen brandvägg så jag kör med Eset Smart Security.

 

Den bara VET ^^

 

Men nu fungerar alltså allt, tack för hjälpen iaf!! Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...