Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skattefrågor


Hansen88

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om man har en tjänst som är momspliktig med 25% momssats. Om du då säljer en tjänst till en privatperson för 1000 kronor, momsdeklerarer jag då bort 250 kronor till skatteverket och behåller 750 kronor själv?

 

Om jag sagt till skatteverket att jag kommer göra 0 kronor i vinst. Så kommer dom 750 kronorna vara företagets pengar och något jag kan spendera på att betala anställda, marknadsföring med mera?

 

Skulle jag nu ändå göra en vinst så beskattas den för aktiebolag med 26,3% och jag hade i exemplet ovan fått kvarskatt. Hade jag istället sagt till skatteverket att jag skulle göra en vinst på 10 000 kronor så hade jag fått betala 2630(26,3% av 10 000) kronor delat på 12 månader? (2630/12=219 kronor, 750-219=531 kronor kvar på 1000 kronor efter moms/skatt)

 

Har jag förstått allt korrekt :) ?

 

Fråga 99: Preliminärskatt = 'Gissning' på hur mycket vinst man kommer att göra under året?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du säljer till en privatperson för 1000 kronor inklusive moms så blir ju alltså priset 800 och momsen 200. 800 * 0,25 är ju 200.

 

Momsen redovisas normalt en gång i kvartalet. Då tar du all moms du fått in minus all moms du betalat och skillnaden får du antingen betala eller få tillbaka.

 

I övrigt har du förstått rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut/din-skatt

 

Kolla där. Om du fyller i 1000 på "Försäljning för utfört arbete" och sedan 500 på "Övriga anställdas löner och förmåner". Då kommer du längst ner se att Arbetsgivaravgifter och Kommunal skatt står på två olika poster. Vad menas med detta? Aldrig hört talas om att arbetsgivaren ska behöva betala en "kommunal skatt" på ytterliggare 31% utöver arbetsgivaravgifterna?

 

Ska man behöva betala 62% skatt på sina anställda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

h

Ska man behöva betala 62% skatt på sina anställda?

 

Nej, du betalar inte 62% skatt för dina anställda.

 

Du betalar arbetsgivaravgifter för dina anställda (ca 31%). Denna kostnad är avdragsgill i företaget.

 

Utöver detta, drar du av skatten från de anställdas bruttolöner (beroende på skattetabell) och betalar till skatteverket. Detta är ingen kostand för företaget och är INTE avdragsgill. Skatten är inte företagets, utan den anställdes, men som arbetsgivaren ska betala in om den anställde har A-skatt (vilket man normalt har om man är anställd).

 

 

Vidare, i ditt första exempel så blandar du Aktiebolag hej vilt med dig själv. Det kan du aldrig göra. AB har en ekonomi och sina pengar, du har en annan ekonomi och andra pengar. Det är ALDRIG samma sak.

 

Om du arbetar i ett AB får du lön (vilket du aldrig kan få som ägare av enskild firma, tex). Äger du ett AB kan du få vinst på ev aktieutdelning (som vilken aktieägare som helst). Sitter du i styrelsen kan du få styrelsearvode (precis om alla andra i styrelsen). Men dina pengar är ALDRIG bolagets pengar eller tvärt om.

 

Bolagsskatt är INTE detsamma som inkomstskatt. I en enskild firma, är alla pengar som blir över vinst och skall beskattas som inkomst av ägaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...