Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på minnena vid första starten för dagen, BSODS


cibbe

Rekommendera Poster

Jag köpte delar till en ny dator från Komplett för ca 3 veckor sedan och har sedan dess att jag satte ihop datorn haft problem med den. Problemet har yttrat sig i form av bluescreens precis när inloggningsskärmen kommer upp alternativt precis efter att jag knappat in lösenordet. Ibland dröjer det ett par sekunder innan bluescreenen kommer, men då får jag istället en massa meddelanden om att den och den applikationen har kraschat. Kort därefter kommer också bluescreenen. 3-5 bluescreens om dagen i ca 21 dagar än så länge, i princip alla är om "Memory_Management" och ett par om Page_Fault_In_Nonpaged_Area".

 

Jag tror att man kan strunta i att jag får bluescreens vid starten då det av vad jag fått fram är en naturlig följd av att minnena helt enkelt inte fungerar som dem ska vid första booten för dagen. Jag säger detta då jag nyligen testade att köra memorytest86+ från en CD direkt på morgonen innan windows alls börjat ladda, detta för att se vad som händer. Redan efter 15 sekunder hade jag över 2000 errors på skärmen. Inte undra på att jag får bluescreens när windows ska försöka starta.

 

För att kunna starta datorn har jag två metoder som löser problemet för dagen. Den första är att starta om datorn och få ytterligare 3-4 bluescreens, kort och gott starta om datorn tills dess att Windows inte kan starta alls längre så att windows repair kommer upp. Windows repair kör som regel igenom datorn och fixar vissa problem (antar att filer blir korrupta i och med alla omstarter) och jag kan därefter logga in på datorn utan fler bluescreens. I 30% av fallen kan dock inte windows repair köra igenom datorn helt utan jag får upp fel om att "memory could not be read/written". Startar jag om brukar windows repair dock kunna bli klar.

 

***Jag begriper inte varför detta fungerar då jag har kommit fram till att det är ett fel som finns redan innan windows startat upp över huvud taget, så vad windows repair gör som hjälper fattar jag inte. Kanske rensar windows repair minnet? ***

 

Metod nummer 2 är att ta ut en av minnesmodulerna efter att första booten misslyckats och sedan starta om datorn. Då brukar jag kunna logga in utan att få någon bluescreen igen. Därefter kan jag starta om datorn en gång till och sätta tillbaka minnet. Jag kan då fortfarande logga in utan problem. (Upptäckte detta först för ett par dagar sedan.)

 

**OBS** Fortsätter jag att köra med endast en rammodul i får jag fortfarande upp fel dagen efter, det spelar inte heller någon roll om jag byter plats på dem.

 

Dagen därefter är det samma visa igen, exakt samma problem uppstår.

 

Har jag däremot väl lyckats logga in efter att ha använt mig av metod 1 eller 2 och sedan startar om datorn och kör memorytest86+ från cd igen. Ja, då får jag inte upp några fel längre. Datorn är också helt stabil har jag bara lyckats logga in.

 

Vad är det med den första booten för dagen som sabbar minna minnen så in i h*****e? Och varför funkar dem igen har jag väl lyckats logga in en gång?

 

Jag har testat att uppdatera Biosen till den senaste, installerat om windows, uppdaterat alla drivrutiner (tror dock inte att det spelar någon roll vilka drivrutern jag har då felen är där redan innan windows startat upp över huvud taget, vilket resultatet från att köra memorytest86 direkt på morgonen påvisar)

 

Jag har testat att köra med X.M.P profil både av och på, sätta timings manuellt, hastighet manuellt, köra på "load opitmized defaults" etc. Alla settings som finns, inget hjälper.

 

Datordelar:

GA-P55A-UD3, rev 1

2x2gb Corsair Dominator DHX 1600 mhz, 8.8.8.24, 1.65volt

Windows 7, testat med windows vista också

700 watt corsair något

5850 ATI grafikkort

i5 760

 

Har någon en aning om varför mina minnen strular som dem gör? Är det fel på dem? Är det fel på moderkortet? Är det någon inställning som är galen? Något jag kan göra? Någon som upplevt liknande problem?

 

Antar att det är minnena som är defekta alternativt inkompatibla med moderkortet, men varför funkar dem precis som dem ska EFTER att jag faktiskt lyckats logga in. Borde jag inte få upp fel precis hela tiden?

 

Min temporära lösning för att slippa besvären är att sätta datorn i sleep mode, men det kan jag ju inte fortsätta med i all evighet.

 

 

 

Hoppas jag inte var allt för flummig

 

/Cibbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om båda minnena orsakar bluescreen så byt ut dom.

 

Har haft samma fenomen med ett minne som kunde fungera i dagar men sen krångla vid uppstart eller normal drift.

Lokaliserade det felaktiga minnet och böjde det fram och tillbaka så fenomenet blev konstant och fick ett nytt på garantin.

Memtest86 kunde hitta fel slumpmässigt på det felaktiga minnet när det spökade.

Förmodligen dålig kontakt någonstans till minnesmodulerna.

Haft ett annat med liknande problem(corsair) där låg visst felet högt uppe i minnet så Windows fungerade tills man öppnade för många program och då med bluescreen som följd.

Så byt ut om du kan på garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Köpte nya minnen och nu fungerar allt som det ska. Hade inte möjlighet att skicka i väg dem som inte fungerade men förhoppningsvis får jag pengarna tillbaka alternativt minnena utbytta mot samma typ som jag köpte nya av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Köpte nya minnen och nu fungerar allt som det ska. Hade inte möjlighet att skicka i väg dem som inte fungerade men förhoppningsvis får jag pengarna tillbaka alternativt minnena utbytta mot samma typ som jag köpte nya av.

 

Trist det som hänt. Bäst vore om du fotograferade av skärmbilden som visade alla errors du fick med Memtest. Då har du liksom bevis om Komplett skulle påstå annat. Har dålig erfarenhet av returer till dom.

 

Slutade hos ARN bara för att få pengarna tillbaka för ett grafikkort som bevisligen inte fungerade i min dator, men som Komplett envist menade fungerade hos dom. Det var ett par år sedan nu. Hoppas dom har bättrat sig.

 

Önskar dig lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...