Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Man lär så länge man lever.


clio

Rekommendera Poster

Jag är en pensionär på 83 år, och vill nu gärna få lite råd av datorproffsen. Jag betackar mej för sådana kommentaren, som att det skall nog farbror överlämna till någon som kan hjälpa dej med att reparera din dator. Själv är bästa dräng som ordspråket säger. Jag kan berätta att jag var nybliven pensionär när jag började intressera mej för datorer. Min första dator var en ABC-80, sen har jag haft hela skalan upp från 286, 386, 486 och numera Pentium. Mina tidigare ingrepp inne i själva plåthöljet har begränsats till byte av CD-romenhet, hårddisk, ljud/nätverkskort, ramminnen o.s.v. Nu till det verkliga problemet. Jag har, av ett barn-barn, fått överta en s.k. värstingdator som han byggt själv. Datorn är utrustad med 4 st. hårddiskar på tillsammans 1200 Gb., grafikkort som har egen fläkt, samt ett moderkort, som om jag förstår det rätt var, en måste ha grej, när han byggde datorn. Moderkortet är ett ABIT - I C 7, med en Intell processor sockel 478 B. Jag vet inte om processor har varit överklockad . Vad händer om så är fallet , vem tar mest stryk moderkortet eller processorn, jag tycker att det finns olika uppfattningar om den saken.

 

Jag har haft datorn i två och den har fungerat utan problem, tills nu. När jag startade datorn tog det ovanligt lång tid, och ingenting hände. Jag kände då att det luktade bränd kabel och stängde omedelbart av datorn. Från nätaggregatet finns ström till fläkten på moderkortet, lampan från påslaget lyser konstant men dator jobbar inte. Det går heller inte att öppna CD-rom-luckan. Har moderkortet eller processorn pajat, eller båda. Jag har plockar ut delarna från lådan, men det går inte att avgöra om det finns några skador. Jag är tacksam för förslag. Hälsningar Clio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är svårt att säga... Men personligen tror jag det är bäst att byta både moderkort och processor på samma gång...

 

1: för att det är svårt att avgöra vilken som är defekt, men ifall processorn går sönder så kan den förstöra moderkortet i samma veva.. så båda kan nu vara trasiga!

 

2: såväl Moderkort som processorer med sockel 478 är svåra att få tag på i dag..

 

Det tråkiga är att du ifall du byter moderkort och processor så får du även byta minnen och grafikkort...

 

IC7 har AGP-grafikanslutning och den standarden är i dag utbytt mot sk. PCI-E. och minnena (DDR) är i dag utbytta mot nyare minnesvarianter, så även dessa är svåra att få tag på...

 

Det enklaste är att söka på uppgraderingspaket..

se: t.ex.

1: http://www.webhallen...raderingspaket/

 

2: http://www.dustinhom..._6186_2300.aspx

 

3: http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

 

I dessa ingår oftast processor, moderkort, minnen och grafik i en eller annan form..

Så det är enkelt att ta ut de äldre delarna och ersätta dessa med de nya!

 

Om du väljer AMD eller Intel spelar ingen roll för restren av hårdvaran i datorn... Så där väljer du fritt, utifrån ekonomi osv.

 

Visst går det att plocka ihop lösa delar, men det kräver att man undersöker så t.ex. minnena fungerar med moderkortet (finns listor på resp. tillverkares webbplats) och då vill man gärna rådfråga någon som är inne i vad som är extra bra osv. för den peng man vill lägga ut!

 

Filer etc. som finns på din nuvarande hårddisk bör du spara undan genom att t.ex. koppla in din hårddisk som "slav" på en annan dator och kopiera undan filerna via den datorns Windows..

Detta då du måste installera om Windows när du bytt moderkort och processor!

 

Det är iallafall det jag kan tolka utifrån din beskrivning....

 

Lycka Till!

 

PS! Du skrev att det luktade "bränd kabel" så kontrollera och känn på kablarna mellan nätaggregatet och moderkortet..

Är dom brända/skadade så bör du även byta nätdel! DS!

 

*** Glöm inte antistat (ESD) armbandet när du byter delarna... ***

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips. Det verkar mera omständligt än jag hade väntat mej. Min tanke var att hitta ett exakt lika moderkort på Tradera, med eller utan processor. Avsikten är att om inte processorn är skadad,går ju den att använda till ett annat kort. Min andra fråga är vilket likvärdigt kort jag kan byta till, som motsvarar den prestanda som det gamla kortet hade. Byter man kort medför det väl också att sidplåten behöver bytas. Dessutom fanns det rätt många USB-utgångar,även en s.k.sammansatt, avsedd för kamerauttag,som jag även skulle vilja ha på ett annat kort. Vilka märken i marknaden matchar ABIT.

Först och främst gäller det att rädda hårddisken, där jag måste rädda ett bokföringsprogram, samt en mängd bilder. Jag har en äldre Compaq-dator, men där går det nog inte att installera hårddisken som slav. Finns det någon adapter som kan koppla gamla bandkontakter till dagen utformning på hårddiskarna. Jag är ganska angelägen att kunna behålla och få ordning på datorn igen. Hälsningar Clio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Ericsson

Jag tycker det låter som nätaggregatet eller en kabel från det har gett sig.

Eftersom du inte får ut CD-luckan, den är bara beroende av ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som nätaggregatet eller en kabel från det har gett sig.

Eftersom du inte får ut CD-luckan, den är bara beroende av ström.

 

 

Det kan bero på en kortslutning....

(Kortslutning = Ingen ström = Ingen lucköppning!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de två senaste inläggen jag fått börjar även jag tro att det är nätaggregatet som lagt av. Jag har plockat bort det från datorn, tagit bort höljet runt omkring samt blåst bort allt damm i mängder. Kan inte se några brända komponenter. Kan bara konstatera att fläkten på aggregatet inte startar samtidigt som jag slår på strömkabeln. Har provat med en spänningsmätare i de 4-hylsade kontakterna som går till de olika komponenterna, inget utslag. Däremot är jag förvånad över att inte säkringen i eluttaget utlöstes, om det skulle vara kortis. Kunde det här missödet ha undvikits om jag haft en jordfelsbrytare i vägguttaget ? När jag tog bort strömkontakten från CD-rom förnimmer jag en liten lukt av samma karaktär som när missödet hände. Kanske är det cd-rom som är skadad. Skall försöka prova den i en gammal dator. Nätaggregatet är ett TAGAN Modell: TG 480 - U 15. Hoppas att alla mina andra komponenter är intakta så att jag kan återställa dem igen. Tack för tipsen Hälsningar Clio

 

Jag kom också på en annan orsak som kanske kan vara boven i dramat. Jag har på datorn en frontlucka som måsta stå öppen för att cd-rom skall öpna helt. Av någon anledning har det ibland hänt att luckan öppnas när jag startar dator. Om luckan var stängd och cd-rom fått signal att öppnas och får ett så kompackt motstånd måste väl de eldrivna komponenterna reagera, kanske med kortis som följd,eller hur. Kanske min teori har fastslagit orsaken till haveriet. Hoppas att mitt tillägg har något värde för andra att tänka på. Clio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...