Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur konvertera från POP till IMAP?


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder Mozilla Thunderbird epostklient och har hittills kört (av ren okunnighet förmodligen) POP på mina två datorer. Detta börjar bli ohållbart, då man måste göra samma jobb med att skapa mappar, sortera och radera meddelanden på båda datorerna. Jag skulle naturligtvis vilja att mappar och mail synkas mellan datorerna så jag slipper göra samma jobb med sortering osv. två gånger. Som jag förstår det är IMAP lösningen, eller?

 

Men nu vill jag förstås helst inte ställa till det och förlora en massa mail, alternativt få en massa dubletter eller annan oreda som blir jobbig att reda ut i efterhand. Så därför hoppas jag att någon kunnig person kan ge mig lite tips på hur jag kan konvertera mitt epostkkonto från POP till IMAP på smidigaste sätt. De mappar jag redan har skapat för att sortera in mailen jag hämtat med POP kommer väl inte att vara till någon nytta när jag övergår till IMAP antar jag, utan de mapparna måste väl skapas på nytt efter att jag ställt in klienten att använda IMAP? Kommer alla mail i inboxen att hämtas på nytt när jag ändrat till IMAP? Är det kanske bäst att skapa ett helt nytt konto för IMAP istället för att ändra från POP till IMAP i det befintliga kontot? Kommer jag att få en massa dubletter om jag bara ändrar det befintliga kontot till IMAP, ifall alla mail som ligger kvar på servern hämtas på nytt? Och som sagt, om jag bara ändrar befintligt konto till IMAP, vad händer då med de mappar jag redan skapat när jag körde POP? Ja, många frågor poppar upp i huvudet.

 

Skulle därför vara otroligt tacksam om någon kunde bidra med lite tips på hur detta bäst görs innan jag lyckats trassla till det med dubletter och en salig oreda som man sedan får slita sig fördärvad för att reda ut :)

 

Som upplysning kan jag nämna att jag använder Gmail och att jag lämnat alla meddelanden på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du har missuppfattat detta lite mellan POP och IMAP.

 

Den stora skillnaden mellan dessa är kortfattat,

 

att POP är den man normalt kör med och innebär att du hämtar din mail/epost från servern, så lämnar du ingenting kvar på servern, om du inte bestämt har så inställt.

 

IMAP, innebär kortfattat att du läser din mail/epost direkt via servern, och låter mailen/posten ligga kvar på servern, fördel om du använder webbaserad mail, nackdelen är då om servern går ner, så kommer du inte åt din mail/epost.

 

Har alltså ingenting med att göra som du är inne på.

 

Att som du vill kunna synka ett mailkonto mellan två olika datorer, har jag aldrig hållit på med, kanske finns något program som kan göra detta, men verkar osmidigt.

 

Varför måste du kunna göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på detta nån gång, kanske inte att sortera in de i mappar men att få det som jag hämtat med pop att läggas till på servern igen så att de ligger där, går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP funkar som du beskriver i alla fall med gmail som jag använder. Jag kan lägga upp mappar på servern och flytta mail mellan dessa och så syns det på alla klienter (dator, telefon, web).

 

När jag bytte från POP till IMAP så la min epostklient upp ett nytt konto. All gammal mail låg kvar för sig på datorn och jag fick ett separat mappträd för IMAP kontot. Jag har inte provat att flytta tillbaka gamla mail till servern igen, så det vet jag inte om det går.

 

Du verkar redan idag hämta mail till flera klienter. Det innebär att du inte tar bort mailen från servern när du hämtar dem (man kan göra en sådan inställning i POP). Kanske är det så att en stor del av mailen fortfarande ligger kvar på servern. I så fall får du så klart sortera upp dem igen, men de finns i alla fall kvar.

 

Kan också säga att jag kan läsa mina mail offline. Klienten hämtar ner dem till datorn även om det är IMAP. Själva mailöverföringen kan mer ses som en synkning mellan vad du har i datorn och på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP funkar som du beskriver i alla fall med gmail som jag använder. Jag kan lägga upp mappar på servern och flytta mail mellan dessa och så syns det på alla klienter (dator, telefon, web).

Bra, då verkar det ju fungera som jag trodde. Men visst syns det även i alla andra klienter om du lägger upp mappar eller flyttar mail på en klient, och inte bara om du lägger upp mappar eller flyttar runt mail på servern? Det är ju så jag vill att det ska fungera, dvs. så att jag kan sortera, radera och skapa mappar på en klient och automatiskt få samma ändringar på alla klienter utan att göra samma jobb där. Som jag förstått det så speglas allt man gör på en viss klient till servern och därmed även till alla andra klienter som kopplar upp sig med IMAP mot denna.

 

När jag bytte från POP till IMAP så la min epostklient upp ett nytt konto. All gammal mail låg kvar för sig på datorn och jag fick ett separat mappträd för IMAP kontot.

Okay, skapades det automatiskt ett nytt konto, eller valde du explicit att skapa ett nytt konto? Jag vet inte om du använder Thunderbird så att det fungerar likadant i din klient. Men det verkar ju klart bäst att skapa ett helt nytt konto och låta det gamla mappträdet ligga kvar som det är för att unvika fullständigt kaos.

 

Du verkar redan idag hämta mail till flera klienter. Det innebär att du inte tar bort mailen från servern när du hämtar dem (man kan göra en sådan inställning i POP). Kanske är det så att en stor del av mailen fortfarande ligger kvar på servern. I så fall får du så klart sortera upp dem igen, men de finns i alla fall kvar.

Helt rätt uppfattat. Jag har inte ställt in så att mailen tas bort från servern just för att jag vill kunna läsa mailen från flera datorer. Så alla mail borde finns kvar på servern. Det blir några mail att sortera men mer än några timmar ska det nog inte ta och det jobbet är det nog värt för att få en smidigare hantering i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då verkar det ju fungera som jag trodde. Men visst syns det även i alla andra klienter om du lägger upp mappar eller flyttar mail på en klient, och inte bara om du lägger upp mappar eller flyttar runt mail på servern? Det är ju så jag vill att det ska fungera, dvs. så att jag kan sortera, radera och skapa mappar på en klient och automatiskt få samma ändringar på alla klienter utan att göra samma jobb där. Som jag förstått det så speglas allt man gör på en viss klient till servern och därmed även till alla andra klienter som kopplar upp sig med IMAP mot denna.

 

Som jag skrev på slutet så kan man snarare se det som att klienten synkar mot IMAP kontot. Så ja, den struktur som du lägger upp på din ena dator kommer att slå igenom på den andra. Det jag märkt är att om jag lägger upp nya mappar så kan man behöva tala om för andra klienter att de nya mapparna finns för att de ska dyka upp, men det verkar vara beroende av klient.

 

Okay, skapades det automatiskt ett nytt konto, eller valde du explicit att skapa ett nytt konto? Jag vet inte om du använder Thunderbird så att det fungerar likadant i din klient. Men det verkar ju klart bäst att skapa ett helt nytt konto och låta det gamla mappträdet ligga kvar som det är för att unvika fullständigt kaos.

 

Jag använder Live Mail. Det är inte så att det skapas ett nytt konto på servern, bara i e-post klienten. Men jag tror att vi menar samma. Den gamla mappstrukturen ligger kvar och ny mail visas i ett eget träd. Både förvirrande och bra, för ibland är man inne bland de gamla mailen och hittar inte nya mail som precis har trillat in. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...