Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kabeldimensionering


Mikael63

Rekommendera Poster

Tråden hör kanske hemma bland Program övriga men passar bättre in bland de som bevakar just denna forumdel.

 

Vill ha tips & erfarenheter av och om ett lättanvänt och prisvärt kabeldimensioneringsprogram.

Febdok och EcoDial kan vi utesluta direkt.

El-Vis känner jag till och använder sporadiskt. Finns en hel del kvar att önska.

Netkoll för 10.000 kr känns onödigt dyrt. Eller är det inte det?

ELITPRO tilltalar prismässigt men vet inte hur etablerat det är, ingen direkt marknadsföring. Här vill jag gärna ha input.

 

Tänkte om det skulle finnas ytterligar mjukvaror därute som också är dåliga på att marknadsföra sig men som kan vara bra.

 

Nexans hade en gång ett web-baserat verktyg som räckte gott. Tyvärr har de slutat med den tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det där med kabeldimensionering kan bli ganska komplext egentligen.

Flera faktorer spelar in samt ev. att också ta hänsyn till omgivning (störningar till/från intilliggande högfrekventa kablage), hur mycket spänningsfall/förluster man kan tillåta och jag vet inte vilket segment du hade tänkt dig?

 

Tex. dimensionering för lågspänning/högspänning-likström, lågspänning/högspänning-växelström, högfrekvent signalkabel, vanlig hushållsel, fritids-el (båt/sommarstuga/husvagn, solpanel), elektronikbyggen, etc.

 

 

Kolla in MiscEl, har själv inte använt det, men en kompis brukade använda det. Finns också möjlighet att direkt kommentera till skaparen av dom olika s/w.

 

MiscEl http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html

 

Eller också är det inte alls vad du hade tänkt dig...

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det där med kabeldimensionering kan bli ganska komplext egentligen.

Flera faktorer spelar in samt ev. att också ta hänsyn till omgivning (störningar till/från intilliggande högfrekventa kablage), hur mycket spänningsfall/förluster man kan tillåta och jag vet inte vilket segment du hade tänkt dig?

 

Tex. dimensionering för lågspänning/högspänning-likström, lågspänning/högspänning-växelström, högfrekvent signalkabel, vanlig hushållsel, fritids-el (båt/sommarstuga/husvagn, solpanel), elektronikbyggen, etc.

 

Kolla in MiscEl, har själv inte använt det, men en kompis brukade använda det. Finns också möjlighet att direkt kommentera till skaparen av dom olika s/w.

 

MiscEl http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html

Eller också är det inte alls vad du hade tänkt dig...

Mvh,

Vad jag tänkt mig är motsvarande det som El-Vis kan dvs. dimensionering av kabel & skydd avseende utlösningsvillkoret och belastning, allt enligt gällande normer.

 

ps. Elitepro går nog också att stryka från listan om man beaktar nivån på svar från dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...