Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Störs ADSL-kabeln av intilliggande el-kabel?


torpet1

Rekommendera Poster

Hej

 

Då jag placerade min fasta dator i en garderob så drog jag ambitiöst en el-kabel från närmaste jordade uttag utefter och genom väggarna. Kabeln från mitt ADSL-modem var jag inte lika noga med så den fick gå närmaste vägen. Så särskilt snyggt blev det inte och nu vill jag hyfsa till dragningen. Då uppstår frågan - är det lämpligt att dra modemkabeln dels intill en telefonkabel och dels intill el-kabeln?

 

Jag ser med förväntan fram mot vägledande kommentarer.

 

T :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen större fara. Elsladden kan ge störningar kring 50 Hz men inte så det påverkar ADSL som jobbar över betydligt större frekvensområde. Samt ADSL är säkerligen inte aktivt vid 50 Hz just för den överliggande risken för störningar, precis som att den inte arbetar på vissa andra band för att inte störa/störas ut av exempelvis radiokommunikation.

 

Eller är det nätverkskabeln du är orolig för? Nej, ingen fara där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommentarer ja..

.. lite nyfiken på hur elinstallationen ser ut?

skarvsladd från ett rum till ett annat? skarvsladd som är klamrad? jordat uttag i samma rum som där ojordade uttag finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Jag talar om kabeln mellan modemet och datorn. Redan idag är denna kabel och el-kabeln ställvis nära varandra. Tidigare hade jag inte en tanke på interferens kablarna emellan.

 

2) Den jordade el-kabeln går från ett av uttagen i belysningsarmaturen ovanför diskbänken (det finns flera ojordade uttag i detta kombinerade kök och vardagsrum). Kabeln hålls på plats med plastklamrar. Går direkt mellan uttaget och kopplingspanelen för dator och kringutrustning. Det finns ett ojordat uttag i samma rum men det sitter 3 m ifrån datorn. Så vitt jag kan se är den jordade kabeln aldrig i omedelbar närhet av en ojordad ledning.

 

Tack för ert intresse! Jag erkänner mig hellre djupt okunnig än jag gör en dyrbar tavla.

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordade och icke jordade uttag i ett rum är helt emot reglerna för hur el får dras i ett hus. kanske att man i gammal installation kan ha överseende men det är helt klart olämpligt. En icke jordad apparat som det blir fel på och en person som samtidigt är i kontakt med en jordad apparat kan innebära livsfara.

Det är helt enkelt inte tillåtet att blanda jordade och icke jordade uttag i ett rum.

 

Likaså är det icke tillåtet att dra en skarvsladd från ett jordat rumt till ett med icke jordade kontakter. Med icke tillåtet -> vid olycka kan försäkringen kanske inte lösas ut.

 

Dvs du bör nog se över din elinstallation, den är klart olämplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordade och icke jordade uttag i ett rum är helt emot reglerna för hur el får dras i ett hus. kanske att man i gammal installation kan ha överseende men det är helt klart olämpligt. En icke jordad apparat som det blir fel på och en person som samtidigt är i kontakt med en jordad apparat kan innebära livsfara.

Det är helt enkelt inte tillåtet att blanda jordade och icke jordade uttag i ett rum.

 

Likaså är det icke tillåtet att dra en skarvsladd från ett jordat rumt till ett annat, ja det är allmänt inte att rekommendera att dra skarvsladdar mellan rum.

 

Dvs du bör nog se över din elinstallation, den är klart olämplig.

Instämmer!

(även om vi hamnar lite "off topic")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan!

 

Vi talar om mitt fritidshus (byggt 1975). Vad gör det för skillnad om man har jordat och ojordat i samma rum jämfört med att ha det i samma hus? Vad skillnad gör en vägg? Jag tror förresten att det råder samma förhållande i min 'ordinarie' bostad, byggd 1979.

 

Är det bättre för mig att jag ansluter datorn till ett ojordat uttag men sämre för datorn?

 

Lite mer konkret - vad kan jag råka ut för? Lika konkret - vad skall jag göra för att minimera riskerna?

 

Detta var ju allvarligt. När ni nu har sagt A så vore jag hemskt tacksam om ni också ville säga B.

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett rum om man bara har icke jordade uttag uppstår inte problematiken jag beskrivit ovan.

 

Säg att en apparat blir strömförande på sin utsida, dvs tar man i den kan få en rejäl stöt. Normalt sett rycker man snabbt bort handen utan att någon större skada sker.

Om du håller i en annan apparat som likaså är ojordad är det ingen skillnad mot om du har den i handen eller ej.

 

Om det däremot blir fel på en apparat i en icke jordad kontakt och du även är i kontakt med en jordad yta då kan det gå värre.

 

Om ett rum är jordat och ett annat inte det är enkla regeln att skarvsladdar får aldrig gå mellan dessa rum! En vägg ger att du med stor sannolikhet inte kan nudda två ytor enligt ovan beskrivning. Därav att kök och badrum alltid har jordade uttag i äldre bostäder. I nyare bostäder har alla rum jordade kontakter.

 

Men men, är det som det är är det som det är. Dator och jordat är visserligen bra men inte lika viktigt som det var förr med CRT-skärmar.

 

I ditt fall med kök och vardagsrum som ett rumt antar jag ändå att köksdelen är lite avskiljd, att det i sig enkelt går att sköta jordningsproblematiken och minimera riskerna. Exempelvis genom att aldrig dra en skarvsladd vare sig till eller från köksdelen, att hålla allt som är jordat inom köksmiljön och inte utanför denna.

 

 

 

Att dra om el, det är inte billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken:

Är det tillåtet ansluta en apparat med jordkontakt till ett icke jordat uttag?

Tex en stationär dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken:

Är det tillåtet ansluta en apparat med jordkontakt till ett icke jordat uttag?

Tex en stationär dator.

 

Ja, eftersom stickproppens utformning medger detta.

En ojordad stickpropp (som inte är av "euro-typ") passar inte i ett jordat uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika konkret - vad skall jag göra för att minimera riskerna?

 

Att ansluta datorn till en skyddstransformator är ju en väg att gå. (så har jag alltid gjort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses,

här har man gått omkring i sitt lilla hem och känt sig trygg medan döden har stått på lur bakom nästa dörrpost!

 

Tack för dessa synnerligen viktiga upplysningar. En följdfråga dock: Det finns jordade kopplingsdosor (vita och ofta med strömbrytare) som ger möjlighet att ansluta jordade apparater men också ojordade med hjälp av platta stickproppar. Jag använder själv en sådan för dator och bildskärm (jordade) och för en spotlightlampa och printer (ojordade). En del dosor har både jordade och 'platta' uttag och är således avsedda för 'blandning'. Dödsfällor om inte jag missuppfattat saken - vilket jag ju måste ha gjort eftersom de faktiskt är tillåtna.

 

Ett annat fall - om man ansluter en dammsugare i ett ojordat uttag och sedan släpar iväg den till ett 'jordat' rum så är risken uppenbar. Hur många känner till det?!

 

Slutsats - så länge jag inte beter mig 'felaktigt' så är det bättre med jordad dator. Men finns där ett 'riskbeteende' så är ett datorhaveri avgjort bättre en ett hjärtstillstånd. Eller....?

T :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eftersom stickproppens utformning medger detta.

En ojordad stickpropp (som inte är av "euro-typ") passar inte i ett jordat uttag.

 

Jaha ja. Något som är fullständigt livsfarligt är alltså tillåtet för kontakten passar i väggen. (Ansluta en dator eller brödrost med jordkontakt till ett icke jordat 230V uttag i väggen).

Varför ar det livsfarligt?

Jo därför att blir höljet spänningsförande i apparaten pga fel och man tar i höljet och samtidigt i ett vanligt vattenburet värmeelement.

Så ligger man risigt till. Minst sagt. Kan lätt leda till jordning också av prästen.

 

Jag har själv varit med om detta. Höljet var spänningsförande på en nyinköpt brödrost. Orsaken var att en liten fjäder hoppat loss och gett kontakt mellan en värmetråd och det rostfria metallhöljet.

Hade turen att min vän anslöt den nya brödrosten till ett jordat uttag (present från mig).

I samma ögonblick som kontakten kördes i väggen slocknade ljuset. Byta propp hjälpte inte. Det var en huvudsäkring i fastigheten som gått. Tydligen vanligt vid "ren" kortslutning. Lämnade tillbaks brödrosten och bytte till en brödrost med plasthölje.

 

Just nu sitter jag vid en stationär dator. Vill jag kolla om de satt igång värmen i huset vrider jag mig åt vänster. Vänster ben vilar då mot datorhöljet. Sedan sträcker jag ut vänsterarmen och tar i elementet med handen för att kolla om elementet är varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat fall - om man ansluter en dammsugare i ett ojordat uttag och sedan släpar iväg den till ett 'jordat' rum så är risken uppenbar. Hur många känner till de

 

 

En dammsugare för konsumenter är normalt inte jordad.Den har så hög skyddsklass.

Alltså egalt om den sitter i jordat eller ojordat uttag.

LARSAS

 

Jordfelsbrytare ökar säkerheten!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns idag två sorters kontakter. En rund jordat och en platt ojordad. Det som har en platt kontakt, de apparaterna, är skapade så att de inte kan leda ut el via skalet. de har, som Larsas skriver, en sådan skyddsklass att de ska vara säkra.

 

De saker som har jordade kontakter bör sättas i en jordad kontakt. Det är en del av personskyddet men de fungerar vanligen precis lika bra, så länge inget går fel, i ojordat som jordat.

 

Exemplet med brödrosten ovan är utmärkt, i ett ojordat uttag hade det kunna gott illa. En jordfelsbrytare hade varit bra där för att höja säkerheten ett steg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till din orginalfråga så tar inte telekabel/nätverkskabel upp störningar så länge de är partvinnade, vilket de flesta är. En datakabel som är partvinnad innebär att signal och tillhörande jord är tvinnade runt varandra i kabeln. En störning tas då upp lika i båda ledarna och stör inte själva signalen nämnvärt. En rak kabel, typ gammal tvåtrådig telekabel tar upp mer störningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar ödmjukt för alla inlägg i den här tråden. Livsfaror jag har varit lyckligt ovetande om har nu uppenbarats. Nu är jag i varje fall så pass riskorienterad att jag kan göra vettiga val som passar mig.

 

T :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag tillbaka igen. Den här tråden har väckt 'elektrikern' i mig.

 

Eftersom jag numera vistas mest på landet så tvingas jag finna mig i nackdelarna med luftledningar både för energi och för telekommunikation. Av det skälet håller jag ständig koll på åskväder (via SMHI). När risk föreligger rusar jag runt och stänger av och rycker sladdar vare sig det handlar om dator och modem eller TV-apparater och digitalboxar. Dessutom håller jag mig med ett överspänningsskydd till datorn med dess tillbehör. Igår letade jag dessutom upp en jordfelsbrytare som jag satte in mellan spänningsskyddet och datorn. Helst ville jag sätta in ö-skyddet direkt i det jordade eluttaget men eftersom det är trångt så blockeras bägge 'hålen' vilket är mycket opraktiskt.

 

Nu till frågan - är min inkoppling olämplig? Kan systemet på något sätt komma i 'egensvängning' och motverka sig självt. Har någon orkat läsa så här långt så kanske vederbörande också orkar knappa fram några synpunkter på dessa mina stolligheter.

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara att placera jordfelsbrytaren där.

 

Överspänningsskydd alá vanligt kontakdosa med brytare skyddar dig inte mot exempelvis blixtnedsag ska sägas. En blixt tar sig mycket lätt genom en sådan dosa.

 

Åskväder, sunt men jobbigt beteende. Bortskämd när man bor någorlunda centralt och är (tror sig vara) skyddad mot blixt.

 

ja, trodde det till för två år sedan då blixten var på besök och dödade en telefon, en digitalbox, ett adsl-modem och mindre skador på en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åskväder, sunt men jobbigt beteende. Bortskämd när man bor någorlunda centralt och är (tror sig vara) skyddad mot blixt.

 

ja, trodde det till för två år sedan då blixten var på besök och dödade en telefon, en digitalbox, ett adsl-modem och mindre skador på en dator.

 

Du är lite bättre skyddad än andra, men helt säker kan du aldrig vara, kan ju krypa flera km i ledningarna både vertikalt och horisontellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det händer sig att vi har andra elstörningar så jag behåller överspänningsskyddet. Jag har ändå allting bortkopplat när jag vistas på annan ort.

 

A propos åska. För två somrar sedan fick vi ett nedslag så nära att det blixtrade i vägguttagen och slog ihjäl strömförsörjningsheten till en Apple-dator (inte min). Dessutom utlöste nedslaget en mekanisk spänning i min bil så att bakrutan sprack!

 

Så det kan bli.

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...