Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista Home Premium, samma cd-key


faix

Rekommendera Poster

Köpte en bärbar dator för 3 år sen och nu har den börjat låsa sig i uppstarten och under avstängning så jag tänkte göra en omformatering, men nu till mitt problem;

 

När jag köpte datorn så var Vista Home Premium färdiginstallerat och dum som jag var kopierade jag inte ut en recovery-disk. Om jag nu lånar en Windows Vista Home Premium-skiva av min polare och använder den, men min cd-key, funkar det då? Kan jag använda min Cd-key igen är alltså min fråga..

 

Har läst massor om OEM, men har inte fått kläm på vad det egentligen är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att du kan starta recoveryfunktionen utan recovery cd/dvd. Om din dator fortfarande har kvar orginalhårddisken så borde det gå att göra en recovery (Återställning) direkt från hårddisken. Kolla i datorns handbok hur du ska göra.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thoms, det verkar som om det inte går att göra/hitta en recovery-disk såhär i efterhand enligt användarguiden jag fick med datorn.. Dumt av mig att inte göra en recovery-disk direkt :(

 

Sebastian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt kan man alltså göra en återställning till leveransskick med hjälp av den recovery-partition som finns på hårddisken. Återställningen startar man normalt genom att trycka på någon särskild tangent tidigt under uppstarten av datorn. Vilken tangent som ska användas varierar men det bör stå i manualen eller framgå av information på datortillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon recoverypartition om du tittar i diskhanteraren?

(Högerklick dator--Hantera--Lagring-Diskhantering)

 

En recoverypartition brukar vara omkring 10GB.

 

Fullständig beteckning på datorn?

 

LARSAS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu lånar en Windows Vista Home Premium-skiva av min polare och använder den, men min cd-key, funkar det då? Kan jag använda min Cd-key igen är alltså min fråga..

 

 

 

Om det är en OEM eller fullicensskiva utgiven av Microsoft borde det fungera.Om det är en skiva utgiven av en datortillverkare är det mer tveksamt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundering - vad har du gjort med datorn/hårddisken?

 

Återställningen till leveransskick sker vanligtvis via en återställningspartition som finns på hårddisken och som du kan se till att datorn startar upp ifrån via en knapp eller två vid uppstart av datorn.

 

ÅterställningsDVD är tillför om hårddisken kraschar eller återställningspartitionen blir otillgänglig av annan orsak.

 

Jag rekommenderar att använda återställningspartitionen om det går av den enkla anledning att på denna finns allt du behöver för att få igång datorn. Drivrutiner, licensnyckel osv. Samt det går mycket snabbare att återställa via denna än via en DVD.

 

Har du verkligen testat att få igång återställningen?

Eller hur långt kommer din dator när du startar den? Den kanske inte ens kommer så långt att den börjar läsa från hårddisken? Isåfall hjälper nog ingen omformatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen återställningspartition i diskhanteraren och inte heller vilken/vilka knappar man ska trycka in under uppstarten. Har läst hela användarguiden från Acer och hittar inget om det förutom Acers program Erecovery management som inte funkar.

 

Alltså datorn startar och så, men låser sig ibland under uppstart och vill därför göra en omformation eftersom det inte är gjort på 2 år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om datorn startar upp som den ska och du inte gjort ändringar på hårddisken borde partitionen finnas kvar varvid du borde, om du så önskar, kunna skapa dig en återställningsskiva.

Partitionen med återställningsdata är inte alltid synlig men du bör kunna se att inte hela disken är allokerad för systempartitionen.

 

 

Fast - det borde se ut som nedan (från en Win7 dator iofs)

post-8996-1283151889,4_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har recoveryprogrammet som inte fungerar och du hittar ingen Recoverypartition.Troliga förklaringar är väl att partitionen oavsiktligt raderats eller att datorn reparerats/ominstallerats innan du fick den.

 

Normalt brukar man själv få installera operativet när man startar datorn första gången.Du kan ju alltid kolla med butiken.De borde åtminstone fixa fram installationsmedia om de gjort fel.

 

Man kan normalt endast göra en sats recoveryskivor,men recovery från recoverypartitionen borde fungera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså datorn startar och så, men låser sig ibland under uppstart och vill därför göra en omformation eftersom det inte är gjort på 2 år..

Man ska inte glömma bort att sådant kan bero på t ex värmeproblem och annat, dvs sådant som inte avhjälps med en ominstallation.

 

Kan ju tillägga att i min dator (Vista men det är nog mer datormodellen som avgör) så står det inte Recovery på recovery-partitionen utan den är namnlös. Man ser bara att där finns 8 GB partition i början av hårddisken utan enhetsbokstav och namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en dold partition som är 10 GB stor, men där det står att det är 10 GB ledigt..

 

 

Precis, när jag startade datorn första gången så fick jag installera Vista själv. Efter det skulle man göra en egen Recovery-disk genom att bränna ut en dvd-skiva, men det gjorde inte jag, ångrar mig nu i efterhand..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har googlat:

 

Att den anges som tom kan KANSKE bero på att det är ett filformat som Windows ej kan läsa.

 

ALT plus F10 kan starta möjlighet till återställning. Vid start men kanske även innifrån Windows

 

Eventuellt behövs ett lösenord om sex nollor.

 

Kan behövas att enabla recovery i BIOS F2? för att komma in

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...