Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få låtarna att fade'a in i varann med cool edit pro


Niffum_Nollah

Rekommendera Poster

Niffum_Nollah

Hallå

 

Jag använder mig av "Cool Edit Pro 2.1" och har en fråga. Jag har en massa live-låtar med olika band, från olika konserter och vill göra en samlingsplatta av alla dessa låtar, grejen är att jag hemskt gärna skulle vilja lära mig hur jag gör för att få låtarna att fade'a in i varann, istället för att låtarna ska fade'a in och ut hela tiden, ni vet som på en riktig live-platta där låtarna är hämtade från olika konserter men ändå sitter ihop med varann, någon som skulle kunna tänkas ha lite tid över att förklara hur man gör det för mig?

 

Tacksam för all hjälp / Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss kalla låten som ska fadea ut för låt 1 och låten som ska fadea in låt 2...

 

Ta bort i början på låt 2 så att den börjar exakt på ett taktslag. Zooma in ordentligt så det blir riktigt exakt. Sen markerar du kanske två takter eller så (exakt längd beror ju på hur lång fade-outen ska vara på låt 1). Ta hellre för mycket än för lite.

 

Lyssna i slutet på låt 1 för hitta den plats där du vill att låt 2 ska komma in. Markera den punkten exakt och välj "Mix paste" (som jag har för mig att det hette, har inte använt Cool Edit på 12 år).

 

Lyssna och hör efter hur det blev. Blev det inte exakt är det bara att ångra och prova igen.

 

Ibland kanske du vill göra en fade in på låt 2 innan du klistrar in den i låt 1, eller göra en bättre fade out på låt 1, men det är bara att prova sig fram vad som låter bäst.

 

Det viktiga är att det du klipper ut från låt 2 måste vara längre än det som är kvar på låt 1 från där du sätter markören och "mix paste":ar. Eventuellt kan du behöva klippa bort lite i slutet på låt 1 först, och göra en ny fade out. Det är viktigt eftersom låt 1 måste sluta exakt där ditt urklipp från låt 2 slutar, för där börjar ju låt 2.

 

När du bränner skivan måste du göra "Disc-At-Once" så det inte blir några mellanrum mellan låtarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...