Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byta från xptill linux


vural

Rekommendera Poster

Jag kunde inte starta min dator med xp installerat. Det gick bara runt runt i starten och en blå skärm visades snabbt. En vän till mig sa att det kallades dödens skärm. Han gav mig en linux skiva och sa att jag skulle boota med den. Vilket jag har gjort, då togs xp bort och ubuntu installerades. Kan jag komma åt det som fanns på hårddisken innan elller är det helt kört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Blue Screen Of Death, BSOD, som din kamrat refererade till, betyder inte alls att hoppet är ute,

utan att datorn eller Windows har ett fel som förorsakar det. Går nästan alltid att lösa.

 

Allt beror ju på hur installationen gjorts, har Windows partitionen tagits bort, raderats under Ubuntu installationen? Då är det inget att göra, annars ska du kunna från Ubuntu kunna ta dig in i Windows delen och rädda dina datafiler, foton, dokument osv.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls säkert att allt är borta.

Hade du 100GB filer på disken och Ubuntu installerat 20GB

så finns det en chans att du kan komma åt en stor del av dina gamla filer.

Men det kostar som jag ser det en ny hårddisk.

Du tar ur din nuvarande hårddisk och sätter in den nya.

På den nya installerar du Windows eller nån linuxrelease tex Ubuntu.

Och installerar nått filräddningsprogram.

Exempel för Windows finns här

http://techworld.idg.se/2.5620

sedan sätter du in den gamla disken i datorn, startar filräddningsprogrammet och börjar kopiera över dina filer från den gamla disken till den nya disken.

För att med linux återhämta din filer, sök på google efter

windows file recovery with linux.

Du skall inte använda datorn med din gamla hårddisk mera. Varje användning kan skriva över dina gamla filer ännu mer.

Och du skall inte ha den gamla disken i datorn när du installerar Windows eller Linux på den nya. Det finns en risk att den gamla också blir formaterad och att installationen kommer på den gamla disken. Som blir ännu mer överskriven, ännu svårare får tillbaks dina gamla filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte så mycket tyvärr, önskar att jag kunde detta. Måste nog lämna in datorn, är det någon som kan komma med förslag på ett ställe i södra stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ur Linuxskivan och starta om datorn. Vad händer då?

 

1. Du får upp den blåa windowsskärmen. I så fall är allt kvar som innan.

2. Du får välja mellan Ubuntu och Windows. I så fall borde allt vara kvar som innan och du kan komma åt dina gamla filer genom att välja Ubuntu.

3. Ubuntu startar. I så fall har du tagit bort Windows och det är som jannejanne säger.

 

Lämnar du in datorn kommer du högst troligen inte att få tillbaka dina filer. Allt de brukar göra är att installera om Windows och det kan du ju lika gärna göra själv om du har en windowsskiva. Men som sagt, då får du inte tillbaka dina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...