Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan trasigt grafikkort förstöra moderkortet?


Ulf Kronman

Rekommendera Poster

Hej alla,

jag byggde en speldator åt min son för 1,5 år sedan och fick jättebra hjälp här när vi inte lyckades få igång den (tråd //eforum.idg.se/topic/205387-byggt-stendod-speldator-hur-felsoka-asus-moderkort/page__p__1020430) på grund av att vi glömt en strömanslutning till moderkortet.

 

Nu har datorn dött och jag vänder mig hit igen för nya råd.

 

Problemen började med att sonen gick iväg och lämnade datorn igång en timme och när han kom tillbaks stod den och "hackade". När han startade om datorn var den helt död - svart skärm, inga pip, bara fläktarna är igång och även standby-led på moderkortet lyser.

 

Vi har flyttat grafikkortet (Asus GeForce 9800GT) till en gammal dator och där fungerar det och även flyttat ett gammalt grafikkort till den döda datorn, men det ger inget resultat. Vi har felsökt nätaggregatet och det ger spänning som det ska. Vi har plockat ur och flyttat runt RAM-minnena utan någon skillnad; fortfarande dött. Vi har kontrollerat strömanslutningarna till moderkortet och grafikkortet och de sitter som de ska.

 

Det hör till saken att vi inte riktigt har lyckats koppla in schassihögtalaren (i AC97?), så jag är inte säker på om datorn försöker sända någon initial pip-sekvens, som vi inte kan höra.

 

Hursomhelst chansade sonen på att det var fel på moderkortet och gick och köpte ett nytt sådant och flyttade CPUn och monterade ihop alltihop. När han startade datorn med det gamla grafikkortet i gick den igång som den skulle efter moderkortsbytet. När han sedan stängde av den och satte i det nya grafikkortet och mer RAM återgick den till det gamla läget = död dator. När han då bytte tillbaks till det gamla grafikkortet var datorn fortfarande död. Han har även flyttat runt RAM-minnena utan resultat.

 

Kan det vara så att det är något fel på grafikkortet (Asus GeForce 9800GT), så att det har förstört båda moderkorten, trots att det fungerar i den gamla datorn? Har någon hört talas om något sådant?

 

Eller ska vi misstänka att det är något fel på RAM-minnena (2st Corsair XMS2 2GB)?

 

Eller kan det vara någon annan enhet som krånglar? På Amazon beskriver en person hur han kopplat in en sak i taget och funnit att det var diskettstationen som fick datorn att betet sig ung. som min sons dator (http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B000MV77YE/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1).

 

En följdfråga är också om vi bör försöka koppla in en högtalare till moderkortet för att se om det ger ifrån sig några pip som signalerar något fel, eller har Asus ATX nForce 750i redan en inbyggd högtalare?

 

(Ursäkta om beskrivningen av problemen är lite diffus; jag har inte själv varit på plats utan bara guidat och förhört sonen över telefon.)

 

Tacksam för alla tips,

Uffe

 

-----------------------------------------------------------

 

Här är specen på grunkorna i datorn (inkl. webhallens produkt-id):

---------------

Chassi

NZXT Miditower Lexa Redline Edition (Ej PSU) prod.php?id=78629

 

Power Supply Unit (PSU)

Corsair PowerSupply (PSU) 750W TX ATX prod.php?id=82077

 

Grafikkort (GPU)

Asus GeForce 9800GT 1GB (EN9800GT HB/HTDI/1G) - PCI-E / 2xDVI / HDTV-UT prod.php?id=90502

 

CPU

Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz / 1066MHz / 3MB - Socket 775 (Boxed) prod.php?id=91430

 

RAM

Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB)

 

Moderkort

Asus - Socket 775 - ATX nForce 750i SLI (P5N-D) - 2xPCI-E / SATA / HD Audio / LAN prod.php?id=83820

 

Hårddisk

Seagate 640GB SATA II Barracuda 7200.11 (32MB Cache / 7200RPM) prod.php?id=88999

 

DVD

Sony NEC Optiarc Intern IDE AD-7200A DVD±RW 20x - Svart (Dual Layer) prod.php?id=82837

---------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderna moderkort har 2 typer av ljud

AC97 (äldre standard) resp HD nyare

Vilket ljudformat man väljer bestäms på nya moderkort ofta i BIOS

Med AC97 har man ljud bak på moderkortet eller till chassisladdarna som brukar sluta med kontakter nånstans fram på chassit

Med HD kan man samtidigt ha ljudbak till och fram till.

 

Man ska alltså kontrollera kontakten på chassit , se om den är märkt AC97 eller HD

ställa in rätt ljudformat i BIOS

sedan ansluta kontakten.

Varför det?

Jo för AC97 och HD kontakterna är identiska, däremot ansluts sladdarna olika till AC97 och HD. Detta betyder att är BIOS ställd på AC97 och man trycker in en HD märkt kontakt

kan moderkortet förstöras när man kopplar in hörlurar och mikrofon i chassikontakterna.

Och tvärtom.

 

Moderna chassin har ofta en sladd med både HD och AC97 kontakter, skillnaden är enbart hur "samma" trådar är anslutna till kontakten.

Detta för att kunna funka med både HD och AC97 moderkort.

Och det finns som sagt moderkort där man väljer mellan HD och AC97.

Tror moderkortets BIOS idag ofta är fabriksinställt på HD. Men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderna moderkort har 2 typer av ljud

AC97 (äldre standard) resp HD nyare

Vilket ljudformat man väljer bestäms på nya moderkort ofta i BIOS

Med AC97 har man ljud bak på moderkortet eller till chassisladdarna som brukar sluta med kontakter nånstans fram på chassit

Med HD kan man samtidigt ha ljudbak till och fram till.

 

Hej JanneJanne,

tack för informationen om hur man kopplar in chassihögtalaren till moderkortet. Den kan komma väl till pass när vi ska felsöka datorn.

 

Jag återkommer med rapport när vi kommit längre i felsökandet.

 

// Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

här kommer en liten mellanrapport i felsökningen av den döda datorn.

 

Jag fick äntligen möjlighet att granska den själv och efter att ha flyttat runt en del saker mellan den döda datorn och en gammal dator kunde vi konstatera att grafikkortet var OK, nätaggregatet var OK, minnena var OK, hårddisken var OK.

 

När vi till slut plockade loss CPU:n och granskade den visade det sig att den hade ung 6 st brända kontaktpunkter, så nu misstänker jag att vi helt enkelt har en sönderbränd CPU.

 

En sökning på nätet visar också att sambandet mellan en tyst och död dator och en trasig CPU är rätt påfallande, eftersom moderkortet tydligen behöver CPU:n för att frambringa några pipsekvenser för att indikera fel i hårdvaran.

 

Det blir nog alltså till att köpa en ny CPU och felsöka vidare sedan. Jag återkommer med rapport.

 

PS. Försöken med att koppla in chassihögtalaren gav inga resultat, dels för att chassit inte har någon enkel högtalare och eftersom CPUn tydligen behövs för fel-pipen vet vi inte heller om vi lyckats koppla in HD eller AC97-ljud. Någon omställning i BIOS var det ju inte heller tal om, eftersom vi aldrig fick någon kontakt med någon BIOS överhuvudtaget. DS.

 

// Uffe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte koppla in ac97 eller hda innan man kommit in i bios? jag har inte heller lyckats komma in i bios, då jag varken får bild, pip eller ström ur ps2/usb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...