Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Loewe Aconda tv startar inte


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej!

 

Har fått ett plötsligt problem med att tvn inte går igång. På frontpanelen lyser både en grön och en röd lampa och efter några sekunder slocknar den gröna, vilket i normalfallet innebär standby. Trycker jag på fjärrkontrollens startknapp blinkar den röda lampan men det slår inte om till grönt.

 

Har bytt batterier på fjärren. Göra apparaten strömlös och sedan starta igen ger ingen effekt. Vad kan ha hänt? Strömbrytaren kass?

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på, nog ett besök hos en TV-service som gäller. Hur gammal är TVn? Garanti kvar? Yngre än 3 år kanske KKL kan gälla?

...fast söker på nätet och hittar CRT-apparater, din TV är med andra ord ganska gammal?

 

Kan vara allt från att något kretskort/någon komponent på kretskort i TV gått sönder, till att panel bildröret eller nätagget gett upp. Trasigt bildrör artar sig oftast på annat viss vill jag minnas.

 

Min slutsats blir enkel

TVn är trasig

Den kan gå att reparera

Men är det värt det? Kanske dags att köpa en platt-TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack för svar, Monshi!

 

Din slutsats att kalla på TV-reparatör överensstämmer med min, men tog ändå en chans att ställa frågan eftersom den här modellen innehåller en lång rad inställningar. Funderade på om där fanns någon "sleep-mode" eller liknande som ställde till det. Apparaten väger över 90 kg, så det är ju inte bara att bära iväg den.

 

Den är gammal, ok, men bildmässigt står den sig fortfarande väl i konkurrensen, saknar dock HD.

 

Kan också tillägga att idag på morgonen, när jag knäppte upprepade gånger på on/off-knappen startade den. Bläddrade runt i menyerna och hittade att datum och klockslag inte var inställda. Borde väl dock inte vara problemet eftersom jag ändå fick igång apparaten.

 

Jag får se hur det utvecklar sig i fortsättningen. Sparar förmodligen reparationspengarna för investering i en platt-variant. Har du något bra förslag runt 10-12000 kr och 40-42 tum? För tidigt att köpa LED?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa att låta TV vara helt strömlös över natten och se vad som sker på morgonen...Öppna och felsöka själv ska jag dock avråda ifrån. Det finns i CRT-apparater kraftiga kondensatorer som kan hålla kvar avsevärda energier under ganska lång tid. Ska man in i en sådan TV är det bra att veta vilka punkter som man bör kortsluta först av allt, annars kan kan åka på en kyss som säger godnatt.

 

90 kg apparat. Ough. jag tror dig när du säger bra bild, de CRT överlevt till idag torde vara bra apparater som åldrats med värdighet.

 

 

Rekommendera ny apparat? nej, jag är inte bevandrad på platt-TV marknaden för stunden. Är fullt nöjd med den, nu 3-4 år gamla, plasmaTVn från Panasonic jag har och har därmed inte följt med helt i utvecklingen av LCD.

 

LED-TV - det finns inga LED till salu alls. Det är en felaktig benämning. LED-LCD kan man kalla dem för. Enda skillnaden är att dioder används för bakrgungsbelysningen snarare än de lysrör som finns i "vanliga" LCD-skärmar. Styrkan finns hos de som verkligen har en dioder jämnt spridda bakom skärmen, de kan använda sig av "local dimming", dvs släcka ned delar av skärmen för att ge bättre svärta. Flera har dock inte denna avancerade teknik utan där återfinns enbart dioderna utmed kanterna på skärmen. Enda skillnaden mot lysrör är då att dioderna drar mindre energi.

 

En teknik inte helt utan problem ska sägas men bästa rådet jag kan ge om detta är att besöka en bra butik och be att få låna fjärrkontroll och testa den så gått det går. Samt kasta ett öga på http://www.prisjakt.nu för att se vad folk skriver om apparaterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej igen!

 

Ska jag tolka dina synpunkter på LED-varianten så att det i de flesta fall inte förbättrar bildkvaliteten? Att apparaten blir tunnare och ger mindre elförbrukning är ju andra variabler.

 

När jag ändå är igång: vissa apparater har USB-kontakt för anslutning av bl.a. externa hårddiskar. Betyder det att det går att visa alla olika filtyper på TVn eller handlar det enbart om video?

 

Intressant att du nämner att du är nöjd med din plasma från Panasonic. Har tidigare goda erfarenheter av just P och letar för tillfället bland deras mängder av modeller. Du har möjligen inte någon favorit utöver din redan inköpta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LED-LCD bättre eller sämre? Tja, toppmodellerna är ofta LED-LCD.... men ut i butik och titta.

 

Som sagt inte helt uppdaterade på modeller och utbud idag, bäst att jag inget säger tror jag. Vill du ha råd i överflöd besök http://www.minhembio.com

 

Filer - beror på TV vad de stöder för filer/format. En del kan spela in, en del kan bara spela upp. En del kan visa bilder (ja, alla som kan spela upp klarar nog det) och en del kan surfa på nätet mer eller mindre bra.

 

Lycka till med både din gamla TV och ditt eventuella köp. En sista sak att notera - tuner/mottagare i TVn.

 

DVB-C kabel men för HD-kanaler via ComHem fungerar det inte idag. CI+ (för CA-moduler) ska komma och då troligen kan Comhem stöda HD-mottagning i TVn.

 

DVB-T, marksänt. Nuvarande standard. I höst startar DVB-T2 över vilka alla framtida kanaler, HDTV initialt, kommer att sändas. Ingen TV med DVB-T2 mottagare finns än på marknaden, räkna med det först i början av nästa år skulle jag tro.

 

DVB-S/S2, satellit...

 

Om du nu vill ta emot digital-TV direkt i TVn är det ovan av intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tack, Monshi, för dialogen!

 

För andra dagen startar faktískt Acondan efter några tryckningar på on/off-knappen. Får hoppas att den funkar ett tag till och sedan verkligen går SÖNDER, så att alternativet att reparera kan uteslutas (ja, du nog gissa vilken generation jag tillhör...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För andra dagen startar faktískt Acondan efter några tryckningar på on/off-knappen.

 

 

Kanske bättre att stänga av med fjärrkontrollen och sen dra ur kontakten eller med ett uttag med brytare.

 

Det finns dock en risk med en trasig brytare att den överhettar och börjar brinna.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...