Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej ansluta till Internet med Ethernet-kabel (trådlöst fungerar dock alldeles utmärkt)


PlayTheGame

Rekommendera Poster

Hej på Er!

Jag är helt ny på detta forum och egentligen inte särskilt dator-kunnig så jag behöver lite hjälp.

Skall försöka att beskriva mitt problem så gott det går: ( se bilderna nedan )

Idag har jag Telia Bredband ADSL hemma (6-8 Mbit). Från Modemet ( ett Zyxel P-660H-D1 Triple Play) så har jag en Router ( Netgear ) inkopplad. Med den Router försörjer jag trådlöst min laptop och en internetradio och en mediaspelare. Allt alltså trådlöst som jag nämnde tidigare. Detta har fram tills nu fungerat helt störningsfritt, men på den senaste tiden så har hastigheten på mitt bredband varierat kraftigt i hastighet. Signalen på mitt trådlösa nätverk är utmärkt hela tiden, trots detta så dippar hastigheten ordentligt emellanåt.

Har gjort en hel del tester med TPTest.

Jag kopplade in min PC via kabel i min Router och testade hastigheten och då finns det inga svackor, hastigheten är jämn hela tiden. Allt fungerar alltså även här precis som det skall.

Och Nu till mitt egentliga problem:

Jag drar ur sladden i modemet ( den som går till routern ) och kopplar in den direkt i PC'n. Med denna koppling är det omöjligt att ansluta till Internet. Hittar inget lokalt nätverk osv. Jag uppdaterar drivrutinerna till nätverkskortet, försöker skapa ny Ip-anslutning osv men inget hjälper.

Jag byter ut kabeln och testar med ytterligare 2 andra kablar ( även x-kopplade ) utan framgång.

 

Mitt mål är alltså att kunna koppla:

 

Modemet - Switch.

Switch - PC OCH Routern

och från Routern fortsätta köra trådlöst till mina övriga produkter.

 

Som det är nu är detta omöjligt. Någon av Er som har några tips eller ideer om vad jag kan göra för att få ordning på detta? Mycket tacksam för svar.

 

Om jag inte förklarat 100% så hoppas jag att bilderna nedan kan vara till hjälp.

 

Mvh/PTG

post-73447-1282977447,18_thumb.jpg

post-73447-1282977515,91_thumb.jpg

post-73447-1282978070,28_thumb.jpg

post-73447-1282978081,98_thumb.jpg

post-73447-1282978168,36_thumb.jpg

post-73447-1282978226,78_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen att det inte fungerar när du kopplar direkt till modemet är troligtvis att operatören låst uppkopplingen mot routerns MAC-adress. För att låsningen ska släppa måste du starta om modemet. Vänta också nån minut innan du startar det igen. Sedan bör också den enhet som kopplas direkt i modemet startas om.

 

Men, du måste ha routern närmast modemet, eftersom routern delar ut IP-adresser till alla enheter som är uppkopplade mot den. En switch delar inte ut IP-adresser, så den måste du ha efter routern.

 

Om du måste ha en trådlös router efter som du ritar, kan du skaffa en trådlös router i stället för switch och koppla som en switch om nu inte switchen du har är trådlös. Läs om hur du gör i min Nätverksguide, Två routrar/routers:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Jag har nu stängt av och dragit ur strömsladden på både PC och Modem, väntat ca 30 sekunder och sedan startat om.

Nu sitter det endast en kabel mellan Modem och PC och jag får fortfarande samma problem.

 

Till saken hör även att routern har jag bara använt ett par månader, innan dess så var min PC kopplad direkt till Modemet och då fungerade allt.

 

Så glöm vad jag skrev om en switch, det är mitt mål att kunna koppla så men jag äger inte ens en switch i dagsläget, så det får bli ett senare problem att lösa. Just nu vill jag bara få igång mitt Internet med kabel från Modemet.

 

Mvh/PTG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på Er!

Jag är helt ny på detta forum och egentligen inte särskilt dator-kunnig så jag behöver lite hjälp.

Skall försöka att beskriva mitt problem så gott det går: ( se bilderna nedan )

Idag har jag Telia Bredband ADSL hemma (6-8 Mbit). Från Modemet ( ett Zyxel P-660H-D1 Triple Play) så har jag en Router ( Netgear ) inkopplad. Med den Router försörjer jag trådlöst min laptop och en internetradio och en mediaspelare. Allt alltså trådlöst som jag nämnde tidigare. Detta har fram tills nu fungerat helt störningsfritt, men på den senaste tiden så har hastigheten på mitt bredband varierat kraftigt i hastighet. Signalen på mitt trådlösa nätverk är utmärkt hela tiden, trots detta så dippar hastigheten ordentligt emellanåt.

Har gjort en hel del tester med TPTest.

Jag kopplade in min PC via kabel i min Router och testade hastigheten och då finns det inga svackor, hastigheten är jämn hela tiden. Allt fungerar alltså även här precis som det skall.

Och Nu till mitt egentliga problem:

Jag drar ur sladden i modemet ( den som går till routern ) och kopplar in den direkt i PC'n. Med denna koppling är det omöjligt att ansluta till Internet. Hittar inget lokalt nätverk osv. Jag uppdaterar drivrutinerna till nätverkskortet, försöker skapa ny Ip-anslutning osv men inget hjälper.

Jag byter ut kabeln och testar med ytterligare 2 andra kablar ( även x-kopplade ) utan framgång.

 

Mitt mål är alltså att kunna koppla:

 

Modemet - Switch.

Switch - PC OCH Routern

och från Routern fortsätta köra trådlöst till mina övriga produkter.

 

Som det är nu är detta omöjligt. Någon av Er som har några tips eller ideer om vad jag kan göra för att få ordning på detta? Mycket tacksam för svar.

 

Om jag inte förklarat 100% så hoppas jag att bilderna nedan kan vara till hjälp.

 

Mvh/PTG

 

Mitt mål är alltså att kunna koppla:

 

Modemet - Switch.

Switch - PC OCH Routern

och från Routern fortsätta köra trådlöst till mina övriga produkter.

 

Som det är nu är detta omöjligt.

Varför vill du ha routern sist?

Den bör man börja med, och lägga switcharna efter.

Och varför två switchar, räcker inte en?

 

Förslaget blir då detta enl. bild

 

Att du inte får någon kontakt direkt när du kopplar bort routern och kör direkt mot modem, kan bero på att telestation känner att du har "bytt" IP-nummer, och lägger in en fördröjning på ca 20-30 min, innan du får ny IP.

post-13429-1282988358,38_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu stängt av och dragit ur strömsladden på både PC och Modem, väntat ca 30 sekunder och sedan startat om.

Nu sitter det endast en kabel mellan Modem och PC och jag får fortfarande samma problem.

Ibland kan det behövas längre tid än 30 s hos Telia. Tidigare sa de 20 min, men åtminstone några minuter kan behövas.

 

En annan förutsättning är att din dator är inställd på att få en IP-adress automatiskt, (eller att du satt din externa IP-adress i datorn med rätt DNS-servrar. Detta kräver att du kan logga in på modemet och kolla din externa IP-adress. Men då är egentligen problemet löst.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha routern sist?

Den bör man börja med, och lägga switcharna efter.

 

 

Ok, jag gjorde som Du föreslog.

Åkte och inhandlade en switch och kopplingen blev enligt bilden nedan.

Jag är mycket nöjd. Tack för att du kom med det förslaget.

Mvh/PTG

post-73447-1283014112,71_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...