Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

räkna ut height


happyfejs

Rekommendera Poster

Hur gör jag för att på denna sidan http://www.gallstad.nu/indexWIP.php?content=news&page=news-blogg få högerkolumnen att räkna ut hur hög den ska vara? Jag vill att toppen alltid ska ligga där den ligger nu men så ska den vara så hög så att diven slutar exakt i sidans botten, jag vill nämligen att listan ska bli scroll om innehållet i den är högre än diven. Jag vill alltså uppnå typ height:100% - 170px; går det?

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du skulle ju kunna ta ut storleken på fönstret minus 170px men den tar nog med höjden med verktygspanel, adressrad m m så det är nog bäst att köra en relativ höjd hela vägen.

Varför krångla till det i onödan?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp, funderade på ifall man skulle räkna ut med nått script hur hög den skulle vara.

 

Vad menar du med relativ höjd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, testade att sätta marginalen upp till 20% och högerkolumnen till 80%, men marginalen upptill minskar ju ju mer jag minskar fönstret, och då blir det ju inte att den är alignad i samma höjd upptill ändå? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanks mate, gjorde så här

 

<script type="text/javascript">   
jQuery.event.add(window, "load", resizeFrame);
jQuery.event.add(window, "resize", resizeFrame);

function resizeFrame() 
{
   var h = $(window).height();
   $("#rightColumn").css({height:h-174});
}
</script>

 

funkade kanon :D!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ett nytt problem som jag tar samtidigt, jag ska lägga till en ny scrollen, jScrollPanel, scriptet ligger på sidan. koden för att ladda det ser ut så här.

 

<script type="text/javascript">   
jQuery.event.add(window, "load", resizeFrame);
jQuery.event.add(window, "resize", resizeFrame);

function resizeFrame() 
{
   var h = $(window).height();
   $("#rightColumn").css({height:h-180});
$(".rightColContent").css({height:h-180});
$('.rightColContent').jScrollPane({scrollbarWidth:15, dragMinHeight:15, dragMaxHeight:15});
}
</script>

 

Det funkar jättebra om jag sätter en höjd på .rightColContent i css:en men när jag försöker ändra den i scriptet skiter det sig, då kommer det ingen scroll alls, nån idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sorry, nu funka det, var bara att det var för lite content i för att bli scroll :D, tack ändå :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...