Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen bild på skärmen


Artur

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis byggt ihop en dator. Allt som behövs finns i den dvs

Moderkort

Chassi

Näragg

Hårddisk

Ramminne

Processor

Processor kylare

Chassifläkt

DVD läsare.

Grafikkort finns inbyggt i moderkortet

När jag startar datorn startar den som den ska men jag får ingen bild på skärmen, den är bara svart.

Är det kanske nån del jag har glömt?

 

Tack på förhand /Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar datorn startar den som den ska men jag får ingen bild på skärmen, den är bara svart.
Menar du att fläktarna drar igång? Men kommer det något pip-ljud från BIOS?

Om inte föreslår jag att du kopplar loss hårddisken och DVD-brännaren samt bara använder en minnessticka i första minnesplatsen. Detta för att minimera antalet felkällor.

 

Finns det flera anslutningar för skärmar? I så fall är det ju viktigt att du prövar båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova detta, det finns det finns en HDMI en VGA och en DVI. Jag har provat VGA och HDMI. Har inte möjlighet att prova DVI :( Och JA alla fläktar startar som dom ska återkommer när jag har provat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du monterat distanser bakom moderkortet och på rätt ställen? (vanligt fel)

 

Jag skulle prova att plocka sönder allt och sedan byggt ihop minimum av prylar. Har moderkortet inbyggd grafik (oavsett om du ska använda det eller ej) så räcker det med moderkort, processor och minne. Testa sedan om det funkar och fortsätt bygga med en del i taget därifrån.

 

Att fläktarna starta är ganska ointressant. Det betyder bara att ditt nätagg startar. Så fort datorn får ström så brukar fläktarna starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu provat. Jag har endast Nätagg, Processoekylare, Processor, RAM minne men det kommer ändå ingen bild på skärmen, vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

När datorn får ström finns det en lampa som lyser grönt(den lyser även grönt om dator är avstängd)

den kallar sb_pwr på moderkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte den. Detta brukar vara fyra dioder alternativt en numerisk display.

 

Jag tror inte att problemet har med minnet att göra, däremot kan något av moderkort och processor vara felaktigt monterade eller trasiga. (kollade du distanserna?) Har du kopplat in alla sladdar för ström till moderkortet inkl. 2x2 eller 4x2 till processorn? Om du använder 2x2 kontakten, kopplade du den i rätt del av den 4x2 socket som brukar finnas på nya moderkort?

Monterade du ur allt ur lådan och började om, eller plockade du bara bort övriga delar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vad är distanser? Jag plockade isär allting och satte bara ihon nödvendiga delar.

Jag har kopplat in ström till moderkortet (en 24PIN) vad menar du med ström till processorn?

Är ny på det har med att bygga datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan moderkortet och lådan ska det sitta distanser på särskilda platser, annars kortsluter du moderkortet. Ström till processorn är en extra sladd som ska kopplas till moderkortet. Kanske du ska sätta dig och läsa i manualen till moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående distanser, så borde väl datorn inte starta alls om den kortsluts? Ska också kolla om jag glömt ngn sladd till cpu, har inte sett ngn strömingång som är oanvänd dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...