Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tankar om dagens och framtidens marknad.


gip

Rekommendera Poster

Ville bara dela med mig av lite tankar jag har efter att under rätt lång tid följt diverse forum för konsumenträtt. Tänkvärt?

 

I takt med att åren går så handlar vi mer och mer av stora leverantörer. De små lokala handlarna har mindre och mindre av marknaden. Det gör att maktbalansen förskjuts.

 

Där leverantören tidigare var mer beroende av varje enskild kund och de personer som kunden eventuellt kände så var kund och leverantör mycket mera jämbördiga. Behandlade du några kunder illa så kunde du snart lägga ner verksamheten. Varje kund var viktig.

 

Idag så kan leverantören näst in till skita i dig som kund. En missnöjd kund är inga problem. Det märks inte ett skit på det hela taget. Det finns ingen balans emellan kund och leverantör. Det är först när det börjar springa iväg upp mot tusentals riktigt missnöjda kunder som det börjar spela någon roll.

 

Jag gillar att handla på nätet. Jag gillar priserna, konkurrensen, de ofta snabba leveranserna osv., men jag gillar inte att jag är så liten när det väl kommer till en konflikt. Samhället försöker stärka upp konsumentens skydd med lagar, men tyvärr måste man vara extremt insatt och påstridig för att de ska efterlevas. Leverantörerna har ofta mindre koll på lagen än vad jag har som lekman och ändå jobbar de med den varje dag.

 

Idag går utvecklingen mot en globaliserad marknad. Det är inga problem att handla en GPS från Storbritannien eller iPhoneskal från Kina. Företagen blir större, vi blir mindre. Jag är inte säker på att jag gillar utvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stort håller jag med dig - tyvärr får man väl säga.

 

Samtidigt så får man ta i beaktande att vi med Internet och sk. sociala media idag har större möjligheter att göra vår röst hörd.

 

Där kan faktiskt många "små" bli en, för att använda kvällstidningsspråk, folkstorm. Kritik mot en leverantör är idag bara en sökning bort jämfört med att tidigare vara undanskymd som "dagens ris" i någon lokaltidning. Negativa åsikter som skrivs om på till exempel eforum hamnar ofta högt upp i sökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen mest för den som är insatt. Jag förvånar mig tex fortfarande att det finns folk som faktiskt vill köpa något på tex Pixmania. Butiken är ju seriös på så vis att man oftast får sina saker, men har man betalat i förskott så kan det dröja väldigt länge och även reklamationer verkar ta tid. Detta är inte information som är svår att få tag på, ändå lockas folk att handla där.

 

Samtidigt så finns det också mycket desinformation. Hur säkerställer man att informationen man hittar på nätet är sann? Det kan både vara leverantören själv som vill boosta sitt omdöme och konkurrenter som vill dra ner det. Omöjligt att veta i många fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...