Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratis Registry Cleaner?


torpet1

Rekommendera Poster

Någon som har goda erfarenheter av något gratisprogram för rensning av registret? Jag'lurades' att göra en scanning och fick förstås veta att där :) fanns massor av skräp. Sedan vill de förstås ha betalt för att ta bort skräpet. Finns det ett gratis alternativ?

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jo det gör det givetvis.

Avinstallera Registry Cleaner, låt den inte utföra ändringar.

 

http://www.piriform.com/ccleaner

 

CCleaner är ett utmärkt verktyg, med flera funktioner. (Snäll registervårdare)

Filstädning, rensning av Tempfiler från surfandet, tömning av papperskorg, osv. Bör köras vid varje dags slut.

Registret, städning av registret, du kan spara alla dina registerändringar, vilket ska vara ett måste om något blir fel. Jag brukar använda den funktionen efter uppdateringar och avinstallationer av program.

Verktyg, avinstallation av program, har även en Uppstartshanterare, där du kan avaktivera program som autostartas, vid uppstart av datorn, Praktisk!

 

Alla Registerstädare skall användas med misstänksamhet, du bör ha lite aningar om vad de faktiskt gör.

Att de skulle förbättra din dators prestanda är överdrivet, det kanske märks lite under ytan, men för blotta ögat? Millisekunder i vinster!

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber att få återkomma i ärendet.

I http://www.piriform.com/ccleaner , under Q/A säger man att man måste vara Administratör för att kunna installera Ccleaner. Detta har alltid förbryllat mig - räknas jag som 'administratör'? Ingen annan än jag packade upp och körde igång datorn när den var ny.

 

Då man kör programmet: Jag utgår ifrån att man ställs inför en massa val innan man kan starta. Vad skall man vara försiktig med att välja? Finns några idiotfällor för den 'datornaive'?

 

Det verkar vara många som kör programmet ofta, t.o.m. dagligen. Om det nu inte påverkar datorns arbetstakt i någon högre grad; varför rensa registret över huvud taget? Enbart av 'etiska/estetiska' skäl? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goddag,

 

Det är en väldigt stor chans att du är administratör, kan du installera program utan nekad åtkomst är du administratör.

 

Väldigt enkla val, du kommer till en ruta där man får vissa val t.e.x om man vill lägga till programmet i papperskorg-genvägen samt andra val att installera yahoo toolbar om jag kommer ihåg rätt.

 

Jag kör programmet inte dagligen men när jag startar datorn, nu. CCleaner är inte enbart en register-städare utan den rensar temporära filer, cookies, papperskorgen och massa annat som tar utrymme, det är programmets starka sida och ja, naturligtvis kan den frigöra massa onödiga indexering som tar minne därmed göra den snabbare.

 

Rensa registret ja, det är inget man behöver göra utan det är trevligt att städa undan massa onödiga entries i registret så att den inte går igenom onödiga vägar där inga program finns, det kan även vara bra när du har problem med ett program eller flera så städar den upp dom "trasiga" vägarna och felaktiga länkarna.

 

 

Har du inget problem, kör vidare utan just städa registret.

Jag ber att få återkomma i ärendet.

I http://www.piriform.com/ccleaner , under Q/A säger man att man måste vara Administratör för att kunna installera Ccleaner. Detta har alltid förbryllat mig - räknas jag som 'administratör'? Ingen annan än jag packade upp och körde igång datorn när den var ny.

 

Då man kör programmet: Jag utgår ifrån att man ställs inför en massa val innan man kan starta. Vad skall man vara försiktig med att välja? Finns några idiotfällor för den 'datornaive'?

 

Det verkar vara många som kör programmet ofta, t.o.m. dagligen. Om det nu inte påverkar datorns arbetstakt i någon högre grad; varför rensa registret över huvud taget? Enbart av 'etiska/estetiska' skäl? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...