Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Aram

Datorköp

Rekommendera Poster

Aram

Hej, hade tänkt slå till på en data, då jag hittade en annan och nu har jag väldigt svårt för att bestämma mig vilken av dom jag ska köpa.

Dator 1 var den jag hade tänkt köpa när jag såg

Dator 2. Varför jag tvekar är för att Dator 2 har i3 processor, dock är ju grafik kortet mycket bättre. Så vad säger ni? Datorn kommer att först och främst att användas till skolan, spel osv. Kan påpeka att jag ska gå datorinriktad linje.

Just ja, min kompis länkade en dator han köpt som han var nöjd med och sa att den var helt okej att spela på.

Bärbar. Är det stor skillnad? Bärbara har ju en tendens att bli väldigt varma efter ett tag.

Redigerad av Aram S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne

Båda stationära datorerna har Lian-Li chassin.

Lian-Li är på min svarta lista efter jag köpt ett Lian-Li PC7 och upptäckt att fläkten i fronten drar luft från chassit via oanvända öppningar för floppy och CD.

Mycket hellre än frisk kall luft genom hålen i fronten. Rundgång på luften!

Vilket gav katastrofalt höga temperaturer inne i chassit.

Såg samma konstruktion på ett annat Lian-Li i en dataaffär.

Eftersom du måste köpa OS extra och installera det och drivrutiner självt är de 2 stationära datorerna drygt 1000kr dyrare + kanske någon kvälls arbete för installation av OS och drivrutiner.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s57060711&cols=2021,2022,2023&o=produkt_betyg#prodlista

Jämför den bärbara där OS är installerat.

Till kylning av bärbara finns

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1056

Stationära med OS

http://www.inet.se/kategori/84/speldator/464/taurus

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Rent spontant tycker jag att man bör kunna titta fysiskt på den dator man tänkt köpa i en butik man känner till, även om man efteråt hittar en likadan på nätet något billigare.

Dessa chassin känner jag inte till heller, och inte den butik som länkarna går till, men det behöver ju inte betyda något negativt, även om jannejanne har egen erfarenhet.

Finns pengarna så skulle jag satsa på en Intel i5 istället, framtida tänkande.

Enklare att uppgradera ett grafikkort än en processor.

Gällande bärbart och värme, beror det ju lite på hur man använder datorn, ska den stå still på samma ställe eller bäras runt, kanske ha den i knät?

Finns många bra kylplattor, använder själv denna som fungerar bra, en kabel från plattan in i datorn, låter inget på lägsta varv, gör sitt jobb.

Men bilden/infon ljuger lite, enligt bilderna finns det 2 USB-uttag, på min finns det 3 st.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aram

Båda stationära datorerna har Lian-Li chassin.

Lian-Li är på min svarta lista efter jag köpt ett Lian-Li PC7 och upptäckt att fläkten i fronten drar luft från chassit via oanvända öppningar för floppy och CD.

Mycket hellre än frisk kall luft genom hålen i fronten. Rundgång på luften!

Vilket gav katastrofalt höga temperaturer inne i chassit.

Såg samma konstruktion på ett annat Lian-Li i en dataaffär.

Oj, det lät inte bra! Glömde dock nämna att jag köper Chassi om jag köper någon av dom stationära som chassi.

Eftersom du måste köpa OS extra och installera det och drivrutiner självt är de 2 stationära datorerna drygt 1000kr dyrare + kanske någon kvälls arbete för installation av OS och drivrutiner.

Det är inga problem, OS har jag redan och drivisar tar 5 min att installera. Sånt är inga problem för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aram

Dessa chassin känner jag inte till heller, och inte den butik som länkarna går till, men det behöver ju inte betyda något negativt, även om jannejanne har egen erfarenhet.

Kollade upp de förut och det jag läste var nästan bara bra om dom. Hade en vän som även köpte en dator därifrån utan problem. Allt gick väldigt bra och smidigt och datan funkar även idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aram

4gb ddr3 men 500GB HD med 16mb cache!?

Din mening....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Din mening....?

Om jag skulle köpa en hårddisk idag, så skulle minimumkraven vara 32mb cache.

http://tinyurl.com/32nxqvh

Antagligen, är det där de vill tjäna pengar på dig :). Om du är intresserad av datorn ändå, säg dem att du tar den om de sätter i en snabbare hårddisk ;/

Redigerad av Phenomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aram

Om du är intresserad av datorn ändå, säg dem att du tar den om de sätter i en snabbare hårddisk ;/

Alright. Håller du med gästen? Att man ska köra på i5 processorn? I så fall slår jag till.

Redigerad av Aram S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Phenomen

Alright. Håller du med gästen? Att man ska köra på i5 processorn? I så fall slår jag till.

Ja! Om i5 har 4 kärnor och i3 2, så ta i5an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aram

Ja! Om i5 har 4 kärnor och i3 2, så ta i5an

Yes det hade den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
gip

Ingen av datorerna är optimal, men jag tror du får mer spelprestanda med tvåan med tanke på att den har ett mycket bättre grafikkort. Men egentligen skulle man vilja ha både en snabbare cpu och det snabbare grafikkortet. Här är det lite ytterligheter som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Aram

Ingen av datorerna är optimal, men jag tror du får mer spelprestanda med tvåan med tanke på att den har ett mycket bättre grafikkort. Men egentligen skulle man vilja ha både en snabbare cpu och det snabbare grafikkortet. Här är det lite ytterligheter som gäller.

Hm okey, min budget ligger på runt 8000, rekommenderar du något annat för dom pengarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...