Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XBMC och tv-kort


Mikael63

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man enklast kan nyttja XBMC med en "capture-device"?

 

Googlar man så hamnar man på några gamla länkar..

Tänkte om det kanske fanns fräsch info/kunskap om detta här på eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så kan inte XBMC hantera TV-kort. Du behöver en backend som kan hantera tvkortet och förse XBMC med bilden. Vill du använda Live CD'n av XBMC eller en stand alone installation måste du ha en separat burk till backend biten. Alternativet är att installera allt manuellt.

De backends som jag känner till funkar på något vis med XBMC är MythTV och TVHeadEnd. Den senare har jag själv experimenterat lite med, men har inte nått enda fram på grund av att det snabbt blir en rätt komplex setup, mer komplex än jag orkar med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste inte använda XBMC utan skulle kunna använda mig av en liknande mjukvara. Har dock inte lyckats hitta någon som fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett pussel. Förvänta dig mycket pillande för att få det som du vill ha det. Har du inte tittat på TVHeadEnd så kan jag rekommendera dig att slå ett öga på det. Det var det program som jag fann enklast. Sedan finns det ju diverse färdiga programpaket till Windows, men de har inte varit så intressanta för mig, så jag kan inte svara på hur bra de funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Till att börja med så kan inte XBMC hantera TV-kort. Du behöver en backend som kan hantera tvkortet och förse XBMC med bilden. Vill du använda Live CD'n av XBMC eller en stand alone installation måste du ha en separat burk till backend biten. Alternativet är att installera allt manuellt.

De backends som jag känner till funkar på något vis med XBMC är MythTV och TVHeadEnd. Den senare har jag själv experimenterat lite med, men har inte nått enda fram på grund av att det snabbt blir en rätt komplex setup, mer komplex än jag orkar med. :)

 

Har nu gjort en snabbtest med Mythbuntu, live-cd (usb) och den verkar bara fungera som Frontend. Är det så, att jag för att kunna köra Backend måste installera Mythbuntu? Om jag väljer att Installera, "finns" då Backend där att välja bland applikationerna eller är det mer trixande?

 

Vill alltså inte behöva trixa något alls, egentligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...