Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop inspelningsbar DVD med TV och digitalbox


MissyMalinto

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har suttit och läst en massa trådar och försökt koppla på olika sätt och bild och ljud är hur bra som helst - men jag lyckas inte få DVD:n att spela in. Skit bakom spakarna!

 

På den gamla goda tiden, när man använde video istället för DVD, så tog man ju in kanalerna via videon och tryckte på REC, så spelades programmet in. Är det inte samma princip med DVD:n, att jag söker efter kanalerna via den och när jag har bilden framme för den kanal jag vill spela in ifrån så trycker jag REC. Eller....? Men jag lyckas inte få inte in en enda kanal via DVD:n. :(

 

Nu har jag dragit ur varenda sladd och vänder mig till expertisen. Finns det någon som på ett ENKELT sätt kan tala om hur jag ska koppla ihop mina prylar? Bifogar bilder.

 

Jag har alltså:

*en väldigt enkel digitalbox utan några betalkanaler, får bara in ettan, tvåan, fyran och någon till kanal,

*en inspelningsbar DVD,

*en TV,

*en bordsantenn,

*scartsladdar,

*antennsladdar,

*en 2-way TV splitter

*en "förgreningsdosa" där 1 scartuttag blir till 2.

 

Jag vet inte ens om jag behöver alla dessa attiraljer (och be mig för allt i världen inte köpa en massa andra sorters sladdar för att få bättre ljud eller bild. Ljudet och bilden är duger bra för mig.) Vill bara få det hela att funka på enklast möjliga sätt och tycker det borde fungera med de grejer jag redan har hemma.

 

Jättetacksam för enkel, detaljerad hjälp à la "Steg 1) Sätt sladd så-och-så i det-och-det hålet"!

post-72193-1282395607,95_thumb.jpg

post-72193-1282395622,02_thumb.jpg

post-72193-1282395634,3_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den gamla goda tiden, när man använde video istället för DVD, så tog man ju in kanalerna via videon och tryckte på REC, så spelades programmet in. Är det inte samma princip med DVD:n, att jag söker efter kanalerna via den och när jag har bilden framme för den kanal jag vill spela in ifrån så trycker jag REC. Eller....? Men jag lyckas inte få inte in en enda kanal via DVD:n. sad.gif

 

 

 

DVDn saknar säkert en digital tuner så DVDns ingående scart skall anslutas till digitalboxens scart.Studera DVDns manual men nånstans kan man välja scartingången som källa-

 

Om jag ser rätt så har DVDn två scart troligen en in och en ut.Digitalboxen och TVn endast en vardera .

 

En lösning som borde fungera :Antenn till box.Från box scart till TV resp.DVD .Scart från DVD till TV.

 

TV och Box behöver alltså varsin scartväxel.

 

Ingen rolig lösning med begränsad funktion.

 

LARSAS

 

Möjligt att man kan få det att fungera med antenn till box scart box till DVD,scart DVD till TV

 

Möjligt att DVDn måste vara på för att skicka vidare till TVn.

 

Inspelningsbar digitalbox är annars ett bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVDn saknar säkert en digital tuner så DVDns ingående scart skall anslutas till digitalboxens scart.Studera DVDns manual men nånstans kan man välja scartingången som källa-

 

Om jag ser rätt så har DVDn två scart troligen en in och en ut.Digitalboxen och TVn endast en vardera .

 

En lösning som borde fungera :Antenn till box.Från box scart till TV resp.DVD .Scart från DVD till TV.

 

TV och Box behöver alltså varsin scartväxel.

 

Ingen rolig lösning med begränsad funktion.

 

LARSAS

 

Möjligt att man kan få det att fungera med antenn till box scart box till DVD,scart DVD till TV

 

Möjligt att DVDn måste vara på för att skicka vidare till TVn.

 

Inspelningsbar digitalbox är annars ett bra alternativ.

 

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Har inte hunnit prova än men nu löser det sig säkert. rolleyes.gif

 

Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...