Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur avinstallerar jag bort Internet explorer helt och hållet från min xp dator?


windowsman

Rekommendera Poster

Hej

 

När jag köpte datorn så var Windows xp förinstallerad. Jag vill avinstallera bort Internet explorer helt och hållet från datorn.

När jag via kontrollpanelen avinstallerar bort Internet explorer 8 från datorn, så finns den gamla Internet explorer versionen kvar i datorn. Denna gamla version av Explorer kan jag inte ta bort eftersom den överhuvudtaget inte dyker upp alls i lägg till/ta bort program menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att helt ta bort IExplorer från din dator, kan du inte, den är alldeles för inbakad i Windows, för att det ska vara möjligt, Microsoft vill ha det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet, inte om den har varit standard i den installationen du har i datorn.

Microsoft har valt att riktigt ordentligt "smeta" in den i själva Windows, så det är omöjligt att hitta precis alla filer, dom finns nästan överallt nere i "djupet".

Har du däremot gjort en uppgradering till en nyare version, så ska du dock kunna ta bort den och kunna nedgradera, men vissa uppdateringar från Microsoft kräver just IExplorer, och kan inte hämtas med t.ex Firefox eller Chrome.

 

Du kan testa själv och försöka hämta något via Windows Update via t.ex Firefox, för att se hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt man ska minnas att det finns program som drar nytt av IEs motor när besök på webben ska ske så det är med andra ord inte alls dumt att se till ett IE är uppdaterad även om man inte använder IE.

 

Får man fråga varför TS vill avinstallera IE? Programmet i sig gör ju ingen skada, märks inte av, om man inte använder det.

 

Kanske problemet som gett upphov till denna fråga kan lösas på annat vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också undrat varför du windowsman vill kunna ta bort IExplorer helt och hållet?

 

Ja utmärkt fråga! Min datorn är oerhört seg (tar långt tid och fryser) märkt så fort jag öppnar IE så förvärras frysandet man får slösa typ 3 kvart i IE tills den sökta hemsidan dyker upp. I Google Chroome och Safari som jag även har installerad i datorn går det snabbare även om jag förvisso håller med om att den fotfarande är trög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad har du för dator, och hur mycket RAM minne finns det?

Hur ser det ut i Aktivitetshanteraren, markera Visa alla användare, även om det bara är du som använder datorn.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Multimedia by philips X1212, Network PC.

Intel celeron processor 2000 MHz

Internminne 256 MB DDR

Hårddisk 40 GB

CD-brännare 48x/16x/48X

Diskettstation

Grafik: Integrerad alkolerar upp till 64 MB

AGP-port

56K V90 modem och nätverkskort

USB 2.0

Microsoft XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är en Multimedia by philips X1212, Network PC.

Intel celeron processor 2000 MHz

Internminne 256 MB DDR

Hårddisk 40 GB

CD-brännare 48x/16x/48X

Diskettstation

Grafik: Integrerad alkolerar upp till 64 MB

AGP-port

56K V90 modem och nätverkskort

USB 2.0

Microsoft XP

 

Jävlar vad den hackar mycket att bara få fram aktivitetshanteraren och kopiera dom massa processerna som körs tar en oerhörd evig tid :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du, den där datorn är gammal och slö. 256 MB minne är på gränsen att man ens vill köra Win XP på så att säga.

 

Du skulle kunna satsa 2000 - 3000 kr på en billig bärbar och få en ny dator som springer ärevarv runt den du har. Fast rekommendationen är nog att satsa lite mer om du nu funderar på nytt eller kanske gå till en billig stationär istället om du inte har behov av bärbar dator.

 

Hackar och så, du kan kanske få datorn pigg igen (relativt sett) genom att installera om Windows Xp om det inte skett, säg, senaste 18-24 månaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Visst jag kan hålla med om att denna datorn är gammal. Men nog borde funka normalt är RAM minnet för lite för datorn för att klara köra av den nyrare versionen IE eller rent av flera program samtidit.

 

För 4.5 år sen så funkade den utmärkt det är nu på sistone som den vissat sig vara seg

post-25522-1282747247,65_thumb.jpg

post-25522-1282747274,62_thumb.jpg

post-25522-1282747281,92_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är, som sagt, att installera om om så inte skett senaste två åren. XP blir segt med tiden. Visst, man kan avinstallera program och kanske söka efter virus/trojaner men utav alternativen är nog egentligen en ny dator det du ska finna och låta den sakta somna in.

 

Mer minne skulle du kunna köpa men de pengarna är bättre satsade på en ny dator.

 

Och ja - program är mer minneshungriga idag än för några år sedan.

Om du håller fast vid denna dator är tipset att inte starta för många program parallellt, det ger bara att datorn växlar ut minne på din, troligen, ganska långsamma hårddisk (kolla prestanda och hälsa på den med exempelvis HD Tune). Troligen tuffar din hårdisk på någonstans mellan 20-35 MB/s skulle jag gissa, en modern dator med en bra hårddisk levererar 60-100 MB/s...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...