Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Out of range" vid spelande


DannyB

Rekommendera Poster

Köpte en ny dator i delar i november förra året. Ända sen dess så har vissa spel kraschat efter ca fem min spelande och skärmen blivit svart där det står "Out of range". Spel som Just Cause 2, Assasin's Creed och Resident Evil 5 funkar utmärkt när te x Far Cry 2, GTA 4 och Singularity krashar efter ca 5 min. Min skärm (Videoseven W22) ska klara maxupplösning 1680*1050 60Hz.

 

Har provat sänka upplösningen och ändrat frekvensen i spelet och laddat ner drivrutiner utan resultat. Skärmen är ett par år gammal, behöver jag några drivrutiner till den med? Har bytt till en dvi-kabel och kollat eventuellt glapp.

 

Mina specs:

 

Monitor Videoseven W22

 

Windows 7 x64

 

INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156

 

GIGABYTE GA-P55-UD3 P55 S-1156 ATX

 

XFX RADEON HD4870 1GB GDDR5 PCI-E DVI

 

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Out Of Range-meddelandet är din skärm som tappar synken vilket betyder att det är ditt grafikkort som har kraschat dvs hängt sig.

 

Kika i händelseloggarna efter ledtrådar. Högerklicka på "Dator" och välj "Hantera". Välj "Loggboken" och kika på vad som finns loggat. Hav tålamod, det kan dröja allt från sekunder till minuter innan logg-händelserna listas upp.

 

Kör programmet FURMARK för att utesluta eventuella mjukvarurelaterade problem i dina spel. Kraschar det även med FURMARK så vet du att det beror på datorns hårdvara (förmodligen grafikkortet) eller att ATI's drivrutiner är buggiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade upp loggboken men vet inte riktigt vad jag ska titta efter.

 

Körde Furmark i upplösningen 1680*1050 fullscreen. Lät det stå på i ca fem minuter utan att det kraschade. Temperaturen steg från 75C till 96C vilket känns väldigt högt. Vad är normal temperatur för GPU? Kan det vara så att kortet blir för varmt och kraschar? Bytte ut kylaren till en passiv för nån månad sen, problemen fanns redan innan så det borde ju inte vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att kortet blir för varmt och kraschar?
Det verkar det nog som att det kan vara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...