Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Root lösenord saknas


Jumpen

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag ska installera en drivrutin till skrivaren i Ubuntu så frågar den efter ROOT Lösenord. Vad är det ? Det är inte mitt adminkonto och dess lösenord.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej!

 

När jag ska installera en drivrutin till skrivaren i Ubuntu så frågar den efter ROOT Lösenord. Vad är det ? Det är inte mitt adminkonto och dess lösenord.

 

Tack på förhand.

 

Det är samma som ditt användarlösen, som du använder när du loggar in när du startat datorn.

 

Alltså det lösenordet du angav under installationen av Ubuntu. Du måste nästan ha angett något, för att det tycks inte gå att blanka (inte skriva något) som man enkelt kan göra i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefans svar antyder att nått hänt med Ubuntu (det är ett par år sedan jag körde det) eller att jag glömt.

Vad jag minns tog jag som vanlig användare och öppnade ett terminalfönster/konsol

och skrev kommandot

$ sudo passwd root

då kom det upp en uppmaning på engelska att skriva in ett nytt lösenord för root

så jag skriver in tex

1h2e3m4L5I6G7T. och trycker på enter

då kom det upp en uppmaning på engelska att skriva in ett det nya lösenord för root på nytt

så jag skriver in

1h2e3m4L5I6G7T. igen och trycker på enter

därefter, när roots lösenord efterfrågas så är det

1h2e3m4L5I6G7T.

OBS när du skriver in lösenordet efter sudo passwd root syns ingenting i terminalfönstret, inga **** eller liknande Windowshjälpmedel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera drivrutin manuellt? På de skrivare jag installerat i Ubuntu, mest HP, har det bara varit att stoppa i sladden så är skrivaren installerad. Inställningarna justeras med CUPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Stefans svar antyder att nått hänt med Ubuntu (det är ett par år sedan jag körde det) eller att jag glömt.

Vad jag minns tog jag som vanlig användare och öppnade ett terminalfönster/konsol

och skrev kommandot

$ sudo passwd root

då kom det upp en uppmaning på engelska att skriva in ett nytt lösenord för root

så jag skriver in tex

1h2e3m4L5I6G7T. och trycker på enter

då kom det upp en uppmaning på engelska att skriva in ett det nya lösenord för root på nytt

så jag skriver in

1h2e3m4L5I6G7T. igen och trycker på enter

därefter, när roots lösenord efterfrågas så är det

1h2e3m4L5I6G7T.

OBS när du skriver in lösenordet efter sudo passwd root syns ingenting i terminalfönstret, inga **** eller liknande Windowshjälpmedel

 

Jag använder i alla fall bara ett lösenord och det är lösenordet som jag också loggar in med. Det är samma i Terminalfönstret. Så fort något rör själva systemet och ändringar där krävs lösenord.

 

Även pakethanteraren kräver lösenord innan uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...