Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bios, och drivrutiner, installera eller vad då?


swedenrockers

Rekommendera Poster

swedenrockers

Tjabba, jag gjorde misstaget att köpa en dator i lösa delar för att bygga själv.

I enhetshanteraren hittar jag inget moderkort överhuvudtaget och jag kan inte installera några drivrutiner eller bios till det heller. Moderkortet är ett Gigabyte GA-MA 790 GPT-UD3H ( http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-ma790gpt-ud3h_e.pdf ).

Datorn går att starta men allt går segt, att öppna en sida i IE7 tar ungefär 10 sekunder, jämfört med jobbets gamla burkar där det tar kanske 1 sekund. Känns inte så prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har lyckats installera Windows så behöver du inte oroa dig för att behöva installera BIOS B)

 

Hur som helst, det är ju bara bläddra fram till sidan 61 och följa instruktionerna.

De går i korthet ut på att stoppa i skivan med drivrutiner som följde med datorn och dra igång installationsprogrammet. Vä där så klickar du på den stora gula knappen "Install All" under fliken "Xpress Install".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swedenrockers

Aha, fast hur kommer det sig att man inte ser moderkortet i enhetshanteraren eller 'Everest Home Edition'?

Samt att jag igår försökte få i ny BIOS med följd att datorn endast står och startar om nu hela tiden.

 

CD skiva fick jag aldrig med någon (jag köpte ett ((komplett trodde jag)) demokort från Komplett.se).

 

Jag är duktig på mycket men inte datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Aha, fast hur kommer det sig att man inte ser moderkortet i enhetshanteraren eller 'Everest Home Edition'?

Samt att jag igår försökte få i ny BIOS med följd att datorn endast står och startar om nu hela tiden.

 

CD skiva fick jag aldrig med någon (jag köpte ett ((komplett trodde jag)) demokort från Komplett.se).

 

Jag är duktig på mycket men inte datorer.

 

Har ett svagt minne av att Everst Home Edition inte har stöd för all hårdvara, och att det ska finnas andra bättre sådana program ute. Det var typ ett halvår sedan jag lirade med Windows, men söker du på Eforum lär du säkert få tips.

 

Om du misslyckats med BIOS skulle du inte kunna starta datorn alls. BIOS är datorns "startmotor" och utan den är datorn att betrakta som död.

 

Kolla på moderkorttillverkarens hemsida. Google brukar vara en bra vän i nöden. :) I alla fall brukar moderkorttillverkaren ha drivrutiner som behövs t ex chipsetdrivrutiner. En bra grund för vidare installaioner av drivrutiner såsom grafik, ljud också vidare.

 

Resten av hårdvaran borde det följa med CD-skiva med drivrutiner. Om inte det också är demo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort är inte en enhet utan består av många enheter, processor, chipset, nätverk osv med varsin drivrutin. Vad händer om du försöker hämta och installera en drivrutin? Chipset-drivrutinen bör man ju börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swedenrockers

Har ett svagt minne av att Everst Home Edition inte har stöd för all hårdvara, och att det ska finnas andra bättre sådana program ute. Det var typ ett halvår sedan jag lirade med Windows, men söker du på Eforum lär du säkert få tips.

 

Om du misslyckats med BIOS skulle du inte kunna starta datorn alls. BIOS är datorns "startmotor" och utan den är datorn att betrakta som död.

 

Kolla på moderkorttillverkarens hemsida. Google brukar vara en bra vän i nöden. smile.gif I alla fall brukar moderkorttillverkaren ha drivrutiner som behövs t ex chipsetdrivrutiner. En bra grund för vidare installaioner av drivrutiner såsom grafik, ljud också vidare.

 

Resten av hårdvaran borde det följa med CD-skiva med drivrutiner. Om inte det också är demo.

 

Okej, nja datorn startar men inte windows efter mitt försök att installera BIOS och 'chipset driver', nu kommer det upp alternativen 'Felsäkert läge', 'felsäkert läge med nätverk', felsäkert läge med kommandotolk', 'senast fungerande konfiguration <de senaste inställningarna som fungerade>' samt 'starta windows normalt'. Oavsett vad jag väljer så startar datorn om sig och jag får åter (försöka) välja startläge.

Jag har läst i manualen till moderkortet utan framgång. Datorn har fungerat i ett par månader innan jag laborerade med detta, den har varit avstängd i ett par veckor och nu när jag kopplade in den igen så tänkte jag försöka fixa till detta med segheten i den. Den har varit segsurfad hela tiden och det är i princip nästan det enda jag gör med den och tycker att specen på hårdvaran borde vara mer än tillräcklig för att vara en surfdator.

Funderar på att lämna in den till nån datorkunnig istället som antagligen löser detta på under timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swedenrockers

Moderkort är inte en enhet utan består av många enheter, processor, chipset, nätverk osv med varsin drivrutin. Vad händer om du försöker hämta och installera en drivrutin? Chipset-drivrutinen bör man ju börja med.

 

Som det är nu så kan jag inte installera nånting annat än BIOS tror jag, som jag skrev i föregånde inlägg så fungerade datorn tidigare men nu startar den bara om sig. Kan man nollställa nånting eller måste man installera om Windows eller nåt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swedenrockers

I Windows Vista och 7 finns fler reparationsmöjligheter än i XP. Vilket Windows har du?

 

 

Jag har XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog lika bra att försöka med en reparationsinstallation av XP. Det är en installation ovanpå den befintliga, alltså utan att ta bort något. Du startar datorn från XP-skivan och vid första frågan om installera eller reparera väljer du installera men sedan ska du välja reparera.

 

Märkte du av något problem när du installerade chipset-drivrutinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

swedenrockers

Då är det nog lika bra att försöka med en reparationsinstallation av XP. Det är en installation ovanpå den befintliga, alltså utan att ta bort något. Du startar datorn från XP-skivan och vid första frågan om installera eller reparera väljer du installera men sedan ska du välja reparera.

 

Märkte du av något problem när du installerade chipset-drivrutinen?

 

 

Okej, jag ska pröva det med en gång.

Vad det gäller chipsetinstallationen så har jag inte gjort nån sån tror jag då jag inte fick med nån skiva med moderkortet utan jag monterade ihop allt och startade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du gjorde en BIOS-uppgradering innan start-problemet började?

Du skrev förut:

Okej, nja datorn startar men inte windows efter mitt försök att installera BIOS och 'chipset driver',
Vad gjorde du egentligen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...