Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jepz

Ljudet funkar inte!

Rekommendera Poster

Min dator har aldrig haft problem med ljudet tidigare men nu funkar det inte. Har testat att koppla datorn till högtalare och även till min stereo utan resultat så det är inte högtalarna det är fel på. Kan inte så mycket om det här men hur testar man t ex om ljudkortet är trasigt? Kan det bero på något annat?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra dig till minnes om du gjort något i samband med att ljudet försvann. Installerat någon ny hårdvara, installerat eller uppdaterat något program, uppdaterat bios osv.

Vad har du för OS? Ser du en liten högtalaricon nere vid klockan till höger? Tänk på att Windows kan gömma iconer, så tryck även på pilen om sådan finns för att visa alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har flyttat och efter flytten funkade inte ljudet. Har dock varit rädd om datorn och undvikit stötar mm. Uppdaterat diverse program gör jag kontinuerligt, annars tror jag inte jag gjort något speciellt.

Jag har Windows XP. Det brukar vara en högtalare i hörnet som du beskriver men den är borta nu (även att jag trycker på pilen)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ett separat ljudkort eller sitter det på moderkortet. Detta kan du se om du tittar bak på datorn. Är det ett inbyggt ljudkort brukar ljudutgångarna sitta på samma plåt som en massa andra utgångar. Är det ett separat ljudkort så sitter utgångarna för sig på en plåt som är ca 12x2cm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det varit ett separat kort hade det kunnat hoppa ur när du flyttade datorn, men det är det inte i detta fallet.

Om du högerklickar på Den här datorn och väljer Egenskaper och sedan Enhetshanteraren så får du en lista med enheter som sitter i din dator. Är det någon enhet där som har ett gult utropstecken på sin icon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, nu är du nog på rätt spår. Det finns ett utropstecken framför "Ljudenhet på High Definition Audio-buss". På statusen står:

"Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)

Klicka på Installera om drivrutin om du vill installera om drivrutiner för den här enheten."

När jag provar att installera om så vill den ha en skiva som jag inte har. Kan jag ladda ner drivrutinen i stället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen kan du ladda ner den, men då måste du veta vad det är för moderkort du har, eller vad datormodellen heter om det är en märkesdator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lånar mig av denna tråden, Jag tänkte uppdatera mina drivrutiner men jag vet inte vilka jag ska välja. Jag kommer så långt att jag kan välja Desktop>Imedia men sen måste jag välja bland massa nummer. Hur vet jag vilken jag ska välja ?.

Här är länken för downloads http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download

Datorn jag har är en Packard Bell Imedia X1607, Windows Vista, köpt 07

Redigerad av Pathfinder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på lappar som sitter bakpå datorn om du hittar igen något som ser ut produktnumren.

Det finns ett nummer som heter P/N på en lapp bakom men det matchar inte något av nummrena som står på hemsidan alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...