Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Switch eller router


MatteR

Rekommendera Poster

Har en liten fundering.

Ska göra ett litet nätverk med 2-3 datorer och 2 skrivare och vill att alla datorer ska ha åtkomst till internet.

Har ett ADSL modem med 1 st utgång.

Ska jag då använde en switch eller en router?

Har kollat på en switch Netgear GS108GE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en router, eftersom den delar ut IP-adresser till varje enhet. En switch delar inte ut IP-adresser, så den enhet som först accessar internet kommer ut, men inte de andra.

 

Switchen kan användas mellan router och datorer för att utöka antalet uttag. Ex ethernetkabel från ett rum med router till ett annat med switch där fler datorer finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för svaret.

Nåon som har något förslag på en enkel router?

 

Du ska ha en router, eftersom den delar ut IP-adresser till varje enhet. En switch delar inte ut IP-adresser, så den enhet som först accessar internet kommer ut, men inte de andra.

 

Switchen kan användas mellan router och datorer för att utöka antalet uttag. Ex ethernetkabel från ett rum med router till ett annat med switch där fler datorer finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för svaret.

Nåon som har något förslag på en enkel router?

D-Link DIR-615 robust och enkel. Kommunicerar även trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en DIR-615 i snart två år och det är den mest stabila router jag träffat på. Jag har inte tvingats att starta om den eller göra något annat med den under dessa två åren, undantaget inställningar som jag har velat ändra.

 

Å andra sidan så har jag routern stående för sig själv med gott om luft runt. I allt för många fall har jag sett folk förvara böcker och papper på routern, vilket garanterar värmeproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen :thumbsup:

Det blir nog svårt att hitta en router med fler än 4 LAN-uttag. Väljer du en trådlös har du dessutom många trådlösa anslutningar. Tråd och trådlöst samsas om 253 anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man säga att om man har fler datorer än IP, behöver man en router.

 

I ditt fall skulle jag rekommendera både och. Sätt routern på internetlinan och

sedan switchen på en av routerns portar.

 

Att sätta en switch "efter" en router blir i princip detsamma som att routern hade

haft fler portar från början.

 

De flesta routrar har fyra portar på LAN-sidan. Om en 5-p-switch sätts på en av dessa,

får du alltså en router med sju LAN-portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man säga att om man har fler datorer än IP, behöver man en router.

 

I ditt fall skulle jag rekommendera både och. Sätt routern på internetlinan och

sedan switchen på en av routerns portar.

 

Att sätta en switch "efter" en router blir i princip detsamma som att routern hade

haft fler portar från början.

 

De flesta routrar har fyra portar på LAN-sidan. Om en 5-p-switch sätts på en av dessa,

får du alltså en router med sju LAN-portar.

 

Det låter som det blir den varianten.

Kommer troligtvis att köpa en Netgear readyNAS på Dustin, då fick man en router på köpet. och så köper jag en liten switch till dom.

 

Tackar för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...