Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det riskabelt att öppna en port i brandväggen?


pajjen

Rekommendera Poster

Såvitt jag förstår så kräver fildelningsprogram att man öppnar en port i brandväggen. I min brandvägg (F-secure) är det inga problem att göra det, men man kan inte ange vilket/vilka program som ska tillåtas använda porten - porten är sas öppen för "allt och alla".

 

Vilka intrångsrisker innebär detta? Vore det inte mindre riskabelt om man kunde begränsa "öppenheten" till fildelningsprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En port är bara "öppen" om det finns något som svarar på den. Dvs kör du inte ditt program, så kommer din dator antagligen ignorera alla anrop som kommer till den.

 

Men du kan ju alltid se till att stänga porten efter dig när du inte kör ditt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men jag förstår nog inte.

 

Är det inte så, att när man öppnar en port utan att kunna ange vilket program som ska få använda den, så kan "illasinnade figurer" ta sig in i min dator via något annat program som är igång? Kanske något program jag inte ens känner till ...

 

Och, igen: Vore det inte mindre riskabelt om man kunde begränsa "öppenheten" till fildelningsprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så, att när man öppnar en port utan att kunna ange vilket program som ska få använda den, så kan "illasinnade figurer" ta sig in i min dator via något annat program som är igång? Kanske något program jag inte ens känner till ...

Risken finns antagligen. Men om du är orolig, öppna inte porten. Det är inte svårare än så.

Men jag tror att windowsbrandväggen har den fumktionalitet du söker. Varför kör du inte den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...