Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kopierar jag en CD med dolda filer ?


carlas

Rekommendera Poster

Hej !

Har en startskiva som jag använder när jag formaterar om mina datorer. När skivan laddas står det "Microsoft Windows Millenium startup menu" Där inne har jag olika val, b.l.a formatering. Jag hämtade detta program från nätet genom tips av en kille på HP support.

Hur som helst så börjar skivan bli repig och jag tänkte att jag skulle göra en kopia men det gick inte för sig. Jag ser inga filer på skivan när jag tittar inne i operativsystemet. Filerna verkar vara dolda. Hur kan jag göra för att se eller kopiera dem ?

Kommer inte ihåg var jag hämtade programmet.

 

Mvh Jörgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte kopiera den fil-för-fil, du måste kopiera den som en image. Det kan du göra med ett CD-brännarprogram (Nero tex). Det heter något i stil med "Skapa avbild/image".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna visa dolda filer bara, kontrollpanelen >> mappalternativ >> visning >> visa dolda filer och mappar, och sen kopiera över de till datorn bara och sen bränna en ny skiva..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har en startskiva som jag använder när jag formaterar om mina datorer. När skivan laddas står det "Microsoft Windows Millenium startup menu" Där inne har jag olika val, b.l.a formatering. {text}.

 

Mvh Jörgen

 

 

Hej!

 

Finns det någon specifik anledning till att du använder just denna skiva för att formatera datorerna???

 

I alla nyare Windowsversioner så får du under installationens inledning (dvs. efter att du startat datorn mot skivan) upp en "sida" där du först markerar en partition och sedan väljer att "ta bort" den partitionen..

 

Direkt därefter så väljer du att skapa en ny partition (i den storkel du önskar) och formaterar den till NTFS samt installerar Windows till den partitionen...

 

Ev. övriga partitioner skapar du ifrån windows läget m.h.a. Diskhanteraren..

Därmed finns det i dag ingen som helst anledning att formatera disken på förhand... Det blir som att gå över ån efter vatten!

Snarare tvärt om..

Det är bättre att använda windows egna funktioner för att skapa partitioner och för att formatera partitionerna!

 

Så:

Finns det någon specifik anledning till att du använder just denna skiva för att formatera datorerna???

 

Vad är det för operativsystem du installerar till datorerna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara kopiera skivan rakt av föresten? Varför ska du ha in filerna på datorn först för?

 

Skivan måste nog vara bootbar för det syfte han skall ha den till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har en startskiva som jag använder när jag formaterar om mina datorer. När skivan laddas står det "Microsoft Windows Millenium startup menu" Där inne har jag olika val, b.l.a formatering. Jag hämtade detta program från nätet genom tips av en kille på HP support.

Hur som helst så börjar skivan bli repig och jag tänkte att jag skulle göra en kopia men det gick inte för sig. Jag ser inga filer på skivan när jag tittar inne i operativsystemet. Filerna verkar vara dolda. Hur kan jag göra för att se eller kopiera dem ?

Kommer inte ihåg var jag hämtade programmet.

 

Mvh Jörgen

 

Vilket operativ använder du till dina datorer?

Om du bara använder denna "specialskiva", så måste du ju ha ditt operativ inbakad i denna, för hur får du annars det att fungera?

Vad har du gjort av originalskivan för operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen !

Tack för alla svar.

Jag använder mig mest av "Windows 7" och "Windows XP Media center Edition". Har originalkoder på baksidan av mina HP Laptops.

 

Jag vet att Windows självt formaterar hårddiskarna när man installerar på nytt. Jag gör detta 1-2 gånger/år på alla mina datorer. Rätt eller fel men det känns bra att rensa.

 

En gång fick jag något konstigt fel med min ena hårddisk (virus eller inte vet ej) men den tog inte mot skivan längre eller hur det nu var. Trodde hårddisken var kass men ringde ändå HP support och fick förklarat för mig att:

Med Windows egna formatering rensas inte alltid alting bort utan det kan finnas skräp kvar. Han derigerade mig till en sida där det fanns ett program att ladda ned och bränna som en bootbar skiva. Det är den jag alltid numera anvnder för att formatera mina hårddiskar. Istället för att det går väldigt snabbt i Window tar detta upp till flera timmar. Känns som att hela hårddisken vänds ut och in. Men blir med anda ord helt rensad. Allvarligt talat så känns det inte som en jätte seriös formatering när man gör det i Windows på några sekunder.

 

 

Nu när jag såg att skivan började bli repig ville jag göra en kopia på den.

 

Så är läget.

 

Jag ska testa det som Mrsebastian sa att visa dolda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan måste nog vara bootbar för det syfte han skall ha den till!

 

Om man kopierar den rakt av blir den bootbar, jag har själv kopierat windowsskivor rakt av och funkar utan problem.

 

Jag tycker du ska testa att kopiera den rakt av före du testar att lägga in filerna på datorn och sen bränna ut.

 

Jag gissar att du bara har en cd läsare eftersom du inte kopierar den rakt av, men det funkar ändå, den läser av skivan och sen ber den dig stoppa in en tomma skiva om du väljer att kopiera i ditt bränningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen !

Tack för alla svar.

Jag använder mig mest av "Windows 7" och "Windows XP Media center Edition". Har originalkoder på baksidan av mina HP Laptops.

 

{Text}

Trodde hårddisken var kass men ringde ändå HP support och fick förklarat för mig att:

Med Windows egna formatering rensas inte alltid alting bort utan det kan finnas skräp kvar. {TEXT}Så är läget.

 

Jag ska testa det som Mrsebastian sa att visa dolda filer.

 

Nja! Det där är nog en missuppfattning...

för vissa så är en "formatering" detsamma som att du installerar över din befintliga installation med en ny.. (Då blir vissa äldre filer kvar!)

 

För andra att man formaterar den befintliga partitionen...

 

För mej som tekniker och som har stor erfarenhet av att installera och installera om datorer så finns det endast ett pålitligt sätt att installera om datorn och det är att man RADERAR BEFINTLIGA PARTITONER innan man skapar nya, som man sedan formaterar...

(Då försvinner alla gamla filer och du slipper ärva problem från förra filsystemet i.o.m. att ALLT görs om från grunden...)

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg..

 

Följer du dessa steg så får du ett bättre och friskare filsystem till din nyare installation..

Ang. formateringen från din specialskiva.. Då den verkar äldre så klarar den nog inte av att hantera den nyare versionen av NTFS (=Windows 7´s filsystem) så du blir sittande med ett sämre filsystem än vad du bör ha!!!

 

Han på supporten som rekommenderade dej denna skiva är nog van vid användare som endast installerar över sin gamla windowsinstallation (och säger att de "formaterat om datorn") och att de på så sätt ärver äldre filer och smittor samt andra problem.

 

Startar du datorn mot Windows 7 skivan och radera befintliga partitioner, skapar ny och formaterar den så har du bäde sparat tid och besvär samtidigt som du har den nya versionen av NTFS-filsystemet som Windows 7 använder..

 

Trots att jag inte vet vad det är för specialskiva du använt så är jag övertygad om att du endast förlorar på att formatera din disk med annat än windowsinstallationens vertyg (samt diskhanteraren om du skall ha fler partitioner)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja! Det där är nog en missuppfattning...

för vissa så är en "formatering" detsamma som att du installerar över din befintliga installation med en ny.. (Då blir vissa äldre filer kvar!)

 

För andra att man formaterar den befintliga partitionen...

 

För mej som tekniker och som har stor erfarenhet av att installera och installera om datorer så finns det endast ett pålitligt sätt att installera om datorn och det är att man RADERAR BEFINTLIGA PARTITONER innan man skapar nya, som man sedan formaterar...

(Då försvinner alla gamla filer och du slipper ärva problem från förra filsystemet i.o.m. att ALLT görs om från grunden...)

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg..

 

Följer du dessa steg så får du ett bättre och friskare filsystem till din nyare installation..

Ang. formateringen från din specialskiva.. Då den verkar äldre så klarar den nog inte av att hantera den nyare versionen av NTFS (=Windows 7´s filsystem) så du blir sittande med ett sämre filsystem än vad du bör ha!!!

 

Han på supporten som rekommenderade dej denna skiva är nog van vid användare som endast installerar över sin gamla windowsinstallation (och säger att de "formaterat om datorn") och att de på så sätt ärver äldre filer och smittor samt andra problem.

 

Startar du datorn mot Windows 7 skivan och radera befintliga partitioner, skapar ny och formaterar den så har du bäde sparat tid och besvär samtidigt som du har den nya versionen av NTFS-filsystemet som Windows 7 använder..

 

Trots att jag inte vet vad det är för specialskiva du använt så är jag övertygad om att du endast förlorar på att formatera din disk med annat än windowsinstallationens vertyg (samt diskhanteraren om du skall ha fler partitioner)

 

Ok !

Tack för ett bra svar. Jag får överväga att skippa min skiva i fortsättningen även om jag tar bort alla partitioner och skapar en stor partiotion med den.

Jag testade för övrigt att kopiera skivan med Clone CD och det fungerade. Kan fortfarande inte se filerna hur jag en bär mig åt men jag har ändå fixat en kopia.

 

Mvh Carla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen !

Tack för alla svar.

Jag använder mig mest av "Windows 7" och "Windows XP Media center Edition". Har originalkoder på baksidan av mina HP Laptops.

 

Jag vet att Windows självt formaterar hårddiskarna när man installerar på nytt. Jag gör detta 1-2 gånger/år på alla mina datorer. Rätt eller fel men det känns bra att rensa.

 

En gång fick jag något konstigt fel med min ena hårddisk (virus eller inte vet ej) men den tog inte mot skivan längre eller hur det nu var. Trodde hårddisken var kass men ringde ändå HP support och fick förklarat för mig att:

Med Windows egna formatering rensas inte alltid alting bort utan det kan finnas skräp kvar. Han derigerade mig till en sida där det fanns ett program att ladda ned och bränna som en bootbar skiva. Det är den jag alltid numera anvnder för att formatera mina hårddiskar. Istället för att det går väldigt snabbt i Window tar detta upp till flera timmar. Känns som att hela hårddisken vänds ut och in. Men blir med anda ord helt rensad. Allvarligt talat så känns det inte som en jätte seriös formatering när man gör det i Windows på några sekunder.

 

 

Nu när jag såg att skivan började bli repig ville jag göra en kopia på den.

 

Så är läget.

 

Jag ska testa det som Mrsebastian sa att visa dolda filer.

 

Jag börjar tro att det "program" som du fick tips av från denna support kille, helt enkelt lågformaterar din hårddisk eftersom du säger att det tar flera timmar att "formatera" hårddisken, det är onormalt länge.

 

Visst är du då garanterad att hårddisken verkligen är tom, men jag tycker det är en ordentlig överkurs, det räcker utmärkt med att när man formaterar, så tar man bort partitionen, och skapar en ny partition, som man sedan formaterar på vanligt sätt innan man installerar operativet.

Då är man också "garanterad" att allt är borta.

Ska man vara riktigt djup, så finns det metoder som kan plocka fram rester, även när man gör på detta sätt som du nu fått info om att göra, men det är också överkurs.

 

Och om det nu handlar som som jag misstänker, en lågformatering, så bör man inte göra det så ofta, eftersom det är så mycket som görs om, hela MFT´n görs ju om varje gång, och det är ganska onödigt.

 

Edit: Ska också tillägga att man vid en lågformatering också skapar nya sektorer och dessutom skriver om informationen i dessa, som sagt, ganska onödigt att göra detta varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...