Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP skrivare funkar till win7?


Villaforever

Rekommendera Poster

Hej.

Som i mina övriga trådar så har jag ju funderaingar på köpa en ny dator till mina föräldrar och det verkar ju bara funka köpa nyare versioner av operativsystem och då win 7. Letade genom mina föräldras datalåda och hittade en skiva till deras skrivare. På skivan står det win 98, 2000, me, xp... Kommer skrivaren inte funka till win 7 då? Eller varför står dessa operativ system med.

 

Skrivaren är en HP laserjet 1000 alltså en laserskrivare och det kostar väl typ lika mycket att köpa en ny laserskrivare som att köpa en ny billig dator??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen kommer den funka, du kommer nog bara få upp ett varningsmeddelande att den inte är testad för windows 7.

 

Anledningen till att det står vilka operativsystem den funkar med är för att den är testad med de, det finns säkert nyare drivrutiner att ladda ner på hp's sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 32-bitars Windows Vista och 7 finns dessa trådar om hur man får igång skrivaren med lite trixande, men det verkar inte gå bra med 64-bitars Windows.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/itprovistaprinting/thread/90bbd29f-6ab8-4192-8bbc-923558781cb5

http://h30434.www3.hp.com/t5/Printer-All-in-One-Software-and/driver-for-the-hp-laserjet-1000-to-windows-7/td-p/162964

 

Laserskrivare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=391 finns en del under 1000 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 32-bitars Windows Vista och 7 finns dessa trådar om hur man får igång skrivaren med lite trixande, men det verkar inte gå bra med 64-bitars Windows.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/itprovistaprinting/thread/90bbd29f-6ab8-4192-8bbc-923558781cb5

http://h30434.www3.hp.com/t5/Printer-All-in-One-Software-and/driver-for-the-hp-laserjet-1000-to-windows-7/td-p/162964

 

Laserskrivare: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=391 finns en del under 1000 kr

 

vad är att föredraq för övrigt att ha 32 eller 64 bitars. vad är skillnaden, lätt förklarat alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 64-bitars Windows kan Windows utnyttja mer än de ca 3 GB RAM som är taket i 32-bitars Windows.

64-bitars Windows har särskilda drivrutiner och det ställer till problem i en del fall som skrivardrivrutiner men är en fördel säkerhetsmässigt för det gör det svårare för skadliga program att bita sig fast djupt inne i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren funkar utmärkt med Windows 7. Jag har en själv. :D

Har du 32- eller 64-bitars Windows 7?

Är skrivaren direktansluten till datorn med Windows 7, om nu det kan tänkas ha betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en 64-bitasrs dator är väl ganska ovanligt att du köper i butik som hobbyanvändare? Krävs inte det i princip att man uppgraderar till själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 64 bit Windows 7. Skrivaren är inkopplad med USB.

 

Det som jag haft problem med är att dela ut skrivaren till datorer med Windows XP. Det gick men var inte helt lätt. Dela till andra datorer med Windows 7 funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så om man har ändå inte har ram minne mer än 3 gb så kan man kanske lika gärna ha en 32 bitars?

 

Men å andra sidan kan det ju vara bra med säkerheten och om nu det funkar som föregående talara påstår så kanske det är bra med 64.

 

Sen är det win 7 64 bitars på den dator som jag har spanat in på elgigganten.

 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-pc/PRESSG3110SC/compaq-sg3-110

 

Ni får gärna tycka till om den verkar helt okej dator.

 

Vittsen med den datorn är ju att mina föräldrar ska kunna lägga in sina bilder och filmer från digitalkamera och kunna surfa utan att datorn segar som den gör nu. Det ska ju inte vara någon värsta grymma speldatorn som kräver super grafikkort likson. Då är segheten viktigast :) Är det ram minnet spelar roll då?, räcker det då med 2 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 64 bit Windows 7. Skrivaren är inkopplad med USB.

 

Det som jag haft problem med är att dela ut skrivaren till datorer med Windows XP. Det gick men var inte helt lätt. Dela till andra datorer med Windows 7 funkar bra.

 

Jag ska ringa till mina föräldrar och be dem ta ett kort på skrivaren sså lägger jag ut det sen. Så vet jag med säkerhet att vi har samma skrivare. Vore ju super om vi verkligen har det, och att det funkar med win 7 64 bitars.

 

För det kostar ju lite pengar köpa ny laserskrivare plus att pappa precis har köpt ny färg för 1500 :P, sånt går väl iofs kränga ut på tradera eller nått men iaf :)

Men iaf om du kunde kika här ikväll eller imorgon, så vore det super :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en 64-bitasrs dator är väl ganska ovanligt att du köper i butik som hobbyanvändare? Krävs inte det i princip att man uppgraderar till själv?

 

som sagt med prisjakt kan man försöka hitta en dator med 32 bitars om man har krav att datorn inte fårkostar mer än 3500kr och har ram minne på minst 2 gb. då fanns det endast en dator... Så blev det för mig iaf när jag kollade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt med prisjakt kan man försöka hitta en dator med 32 bitars om man har krav att datorn inte fårkostar mer än 3500kr och har ram minne på minst 2 gb. då fanns det endast en dator... Så blev det för mig iaf när jag kollade.

Det var inte det som var min fråga, hur många hittade du med 64-bitars under 3500 med ram minst 2? Min fråga var hur vanligt det är med 64 bitars datorer i butik, var länge sen jag köpte dator nu och har inte kollat direkt hur det ligger till heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det win 7 64 bitars på den dator som jag har spanat in på elgigganten.

 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-pc/PRESSG3110SC/compaq-sg3-110

 

Ni får gärna tycka till om den verkar helt okej dator.

 

Vittsen med den datorn är ju att mina föräldrar ska kunna lägga in sina bilder och filmer från digitalkamera och kunna surfa utan att datorn segar som den gör nu. Det ska ju inte vara någon värsta grymma speldatorn som kräver super grafikkort likson. Då är segheten viktigast :) Är det ram minnet spelar roll då?, räcker det då med 2 GB?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa den datorn till mig. Om de håller på med redigering av bilder och filmer så bör man nog ha lite snabbare och mer RAM-minne. Om ett par år när det börjar bli svårt att köra Windows 7 med bara 2 GB RAM även vid enklare tillämpningar så går det ju bra att byta ut det befintliga RAM-minnet mot större så det blir 4 GB i stället.

 

Kolla att minneskortsläsaren tar just sådana minneskort som de har. Det får du nog göra på HPs webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ringa till mina föräldrar och be dem ta ett kort på skrivaren sså lägger jag ut det sen. Så vet jag med säkerhet att vi har samma skrivare. Vore ju super om vi verkligen har det, och att det funkar med win 7 64 bitars.

 

För det kostar ju lite pengar köpa ny laserskrivare plus att pappa precis har köpt ny färg för 1500 :P, sånt går väl iofs kränga ut på tradera eller nått men iaf :)

Men iaf om du kunde kika här ikväll eller imorgon, så vore det super :)

 

Är det samma skrivare?

post-70301-1282074816,7_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa den datorn till mig. Om de håller på med redigering av bilder och filmer så bör man nog ha lite snabbare och mer RAM-minne. Om ett par år när det börjar bli svårt att köra Windows 7 med bara 2 GB RAM även vid enklare tillämpningar så går det ju bra att byta ut det befintliga RAM-minnet mot större så det blir 4 GB i stället.

 

Kolla att minneskortsläsaren tar just sådana minneskort som de har. Det får du nog göra på HPs webbplats.

 

Ja men då kör vi på det då. Sen redigerar de inte bilderna. De lägger in dem bara och tittar på typ :)

 

Får hoppas jag hittar bra o billiga versioner av office och photoshop m.m också bara då :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ett försök med OpenOffice.org. Det är mindre skillnad mellan det och Office 2002 än mellan Office 2007/2010 och Office 2002 eftersom gränssnittet är helt omgjort i de senare Office-versionerna.

 

Om de inte håller på med avancerad bildredigering så är ju Photoshop alldeles bortkastat utan då finns det ju andra enklare billigare/gratis program som detta http://blogg.tkj.se/gratis-bildbehandling/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner Windows 7 upgrade advisor för att kolla om skrivaren skulle fungera med win 7. Då står det att den inte funkar med den drivrutin som är installerad på datorn. Då tänkte jag gå in på hp:s hemsida och kolla om det fanns någon senare drivrutin som kanske skulle fungera och väl inne på sidan möts jag av det här... http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?lang=sv&cc=se&prodNameId=45675&taskId=135&prodTypeId=18972&prodSeriesId=45674&submit.y=7&submit.x=9&lang=sv&cc=se

 

fattar inget. vadå funkar det helt plötsligt nu när det finns drivrutiner både till win 7, 32 och 64 bitars????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga var hur vanligt det är med 64 bitars datorer i butik, var länge sen jag köpte dator nu och har inte kollat direkt hur det ligger till heller.

 

Det börjar bli vanligare och vanligare med detta.

Eftersom dom flesta säljs idag med Windows 7, tar många just 64 -bitars, just för att bl.a kunna ha mer minne i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på t ex Windows 7 (64-bit) också och läs vidare.

 

hade jag kunnat om det stod på svenska :P

står det att de inte funkar eller?

 

onödigt att ha en länk till win 7 kan man tycka då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone fanns där ingen nedladdningslänk till en drivrutin utan en länk till en sida som handlar om support för Windows 7.

 

Du får nog hoppas att gip kan beskriva lite mer när det gäller drivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...