Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Niss3

Min mus är överkänslig

Rekommendera Poster

Niss3

Skämt och sido. När jag klickar med min mus dubbelklickar den. Oavsett hur löst eller försiktigt jag bär mig åt har jag alltid problem med att den dubbelklickar.

När jag byter "fönster" minimerer/maximeras det alltid. När jag klickar på länkar får jag ofta för många rutor. När jag ska "byta namn" på en fil startar jag dem istället.

Jag behöver en effektiv lösning som inte innebär att jag behöver köpa en ny mus.

Finns det någon möjlighet för mig att begränsa intervallen mellan "registrerade" klickningar? Precis som jag kan välja hur fort det ska klickas för att aktivera något, kan jag begränsa tolkningen av ett klick?

T.ex. att jag måste vänta ett par hundradelar innan jag klickar igen? Alla klick innan det, eller direkt efter det första, registreras inte? Det hade varit en toppen lösning om det gick!

Tack för svar och förslag!

Mvh

Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thomas1

Start -> Kontrollpanelen -> Mappalternativ

Kolla att "Dubbelklicka för att öppna" är markerat.

post-340-1281893696,56_thumb.png

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Niss3

Start -> Kontrollpanelen -> Mappalternativ

Kolla att "Dubbelklicka för att öppna" är markerat.

post-340-1281893696,56_thumb.png

Thomas

Hej Thomas! Nej tyvärr var det inte så lätt. För att förklara ytterligare är det så att min mus helt enkelt åkt i golvet en gång av misstag. Efter den smällen blev vänster musknapp så känslig att man knappt får nudda den för att göra ett simpelt klick. Klickar jag vanligt blir det minst ett dubbelklick.

Du kan se om där finns några bra inställningar bland dem som egentligen är tänkta för människor med någon sorts rörelsehandikapp: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/accessibility/default.mspx

Hej Cecilia! Microsoft har jättebra funktioner där, men tyvärr ingen som fungerar åt "fel håll". Jag kan sänka hastigheten som krävs för att registrera ett dubbelklick - men det är raka motsattsen jag behöver, vilket de tråkigt nog inte har i sitt utbud. Jag skulle vilja "tvinga" datorn till att dubbelklicka långsammare. Om jag sänker registreringsfarten med deras "Adjust the DoubleClick Speed of the Mouse", kan man fortfarande klicka snabbt.

Och för att göra det ännu mera problematiskt så får man faktiskt till vanliga klicka då och då, och skulle man använda ett konstant höghastighetskrav på dubbelklick skulle jag få problem att över huvud taget med att dubbelklicka.

Redigerad av Niss3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
IvanB

Jag har samma problem, fast jag använder inte mus utan styrplatta och det har aldrig åkt i golvet. Jag tror inte att det är något fel på den. Jag har Vista som operativsystem.

Ytterligare några symptom som Niss3 har inte nämnt: den markerar oftast hela texten på en enda klick, men markeringen ligger inte kvar och med mycket möda lyckas jag markera där jag vill med Shift och pil. Vill jag sätta en bock t ex här i "Bevaka tråden", bocken vill inte sitta kvar, för att den uppfattar som om jag skulle klicka 2 gånger. Sidorna bara poppar upp ofrivilligt så fort markören rör länken. Datorn beter sig som ett kittligt småbarn.

Jag kollade, dubbelklick är markerad i Mappalternativet. Jag har ingen virus heller, jag har sökt datorn genom nyligen. Kan någon hjälpa mig med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Något förslag när det gäller styrplatta har jag inte, däremot så fick jag ungefär samma problem för ett par månader sedan med en vanlig mus och då skruvade jag isär den och tog bort "damm" som fanns inuti och påverkade knapparna.

Har du kollat inställningen för dubbelklickshastighet?

Hur länge har det varit så här?

Installerade eller avinstallerade du något i samband med att det började?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...