Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.XPS till Excel 2010


pyretjens

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag vill kolla om någon vet ett enkelt sätt att överföra data från .XPS fil som jag själv genererat med data från en hemsida som vill kunna arbeta med i Excel 2010.

 

Datan presenteras i en bra kolumn och rad struktur som jag vill behålla i Excel 2010.

 

Har provat ett program som heter Able2Extract men funkar inte varför vet jag inte?? Jag har windows 7 som operativsystem.

 

Ska jag istället generera datan i .PDF format och sedan överföra den till excel2010 är det lättare?

 

någon som har någon idé???

 

mvh

 

niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt är det enklaste sättet att markera texten med musen och klippa och klistra in i excel.

 

Annars kan man öppna en xps-fil genom att döpa om den till .zip. Öppna zip-filen och där hitta xml-filen där datat ligger. Jag tror man kan öppna xml-filer i excel. Fast tyvärr så är mina excelkunskaper ganska dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.xml är inga problem för Excel.

 

Annars fungerar .csv med, om PDF bör du dock undvika eftersom det programmet inte separerar kolumner på ett för excel tydbart sätt, vilket innebär att de blir blandade.

 

Bra tips dock där från .M angående xps filerna. Tack för det. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt är det enklaste sättet att markera texten med musen och klippa och klistra in i excel.

 

Annars kan man öppna en xps-fil genom att döpa om den till .zip. Öppna zip-filen och där hitta xml-filen där datat ligger. Jag tror man kan öppna xml-filer i excel. Fast tyvärr så är mina excelkunskaper ganska dåliga.

 

 

Hej och tack för ditt råd. Inget hjälper mig eftersom jag också har begränsade excelkunskaper.

 

1. Att sitta kopiera och klistra i excel är inte aktuellt eftersom datan finns på ca 75 A4sidor i .XPS format med väldigt bra uppställning i rader och kolummner, det jag vill göra är att behålla strukturen intakt men kunna editera, sortera, filtrera etc i excel.

 

2. Jag kan öppna xps.filen i tex 7zip och sedan importera xmlfilen till excel men datan kommer inte upp utan endast en hel del helt för mig oförståelig information.

 

 

Tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.xml är inga problem för Excel.

 

Annars fungerar .csv med, om PDF bör du dock undvika eftersom det programmet inte separerar kolumner på ett för excel tydbart sätt, vilket innebär att de blir blandade.

 

Bra tips dock där från .M angående xps filerna. Tack för det. ^^

 

 

Hej Axi och tack till dig också.......

 

När jag provar ditt förslag med csv. så kör jag på pumpen.....igen.....

 

Datan jag skall ha finns på en hemsida så när jag väljer "skriv ut på den hemsidan" så kan jag välja mellan:

 

 

1. OneNote 2010

2. Printer HP 3310

3. XPS

4 PDF Creator

 

 

GÖr jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon!

 

Jag tänkte bara tillägga att ibland kan man få bättre resultat om man kopierar direkt från en websida (se till att få med rubriker, ta gärna mer än mindre). Därefter kan man klistra in detta i t.ex Notepad (anteckningar). När man gjort det kan man än en gång kopiera innehållet i anteckningar och detta kan man klistar in i excel.

 

Rent konkret så klistrar du in i Excel från websida VIA anteckningar. Detta för att slippa ev osynliga kodbitar och grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...