Just nu i M3-nätverket
Jump to content

poolvärmare

Mikael63

Recommended Posts

Tillsnyggade siffror:

En pool med arean 5x2 meter. 1 meter djup.

En genomströmningsvärmare på 10 kW.

En pump, A, som ger 10 xx/h ELLER en pump, B, som ger 20 xx/h.

(här har jag eg. inga riktiga uppgifter, låt säga att xx motsvarar hektoliter)

Temperaturen i poolen är 20 °C när pump startas kl 07:00

Klockan 17:00 mäts temperaturen.

Vilken pump, A eller B, ger den högsta temperaturen vid mättillfället?

Ingen skoluppgift - verkliga livet!

Edit: Åh - omgivningstemperaturen är, låt säga, 16 °C hela tiden.

En ren och skär approximation ger väl att om bara flödet är tillräckligt genom värmaren spelare det ingen reell roll vilket flödet är.

Det är min spontana tanke. Eftersom det är bassängvattnet som återcirkuleras och värms kan du likna genomströmningsvärmaren som en doppvärmare, dvs all effekt den ger kommer ut i bassängen. Skillnaden är att med det mindre flödet blir vattnet som strömmar en aning varmare än med det större.

Sedan kommer givetvis bassängens egenskaper in. Räcker flödet för att cirkulera värmen effektivt i hela vattenmassan? Tja, du borde nog kunna hitta generella uppgifter om vad som behövs för bassäng av din storlek.

Hur varmt vattnet är? Mmh, ingen svår uppgift att lösa om man bara har alla data... känner mig osäker på att höfta hur mycket energi som avgår från vattnet...

Mjo, så var ju min tanke oxo, att det inte skulle spela någon roll, därav min frågeställning. Det jag funderar på är tidsaspekten och värmeavgiviningen, med en lägre omgivningstemperatur än den man startar från, inte ex. eneriförbrukningen.

Att om flödet är för lågt, vad nu FÖR lågt kan ligga någonstans, så kanske vattnet blir kokhett men är i en sådan liten mängd att "resterande" mängd kyls ner, i högre grad, av omgivningen.

Kan man däremot snabbt värma "allt" vatten, om än bara någon grad så är det en fördel..

Får mig att fundera på vanliga cirkulationspumpar för radiatorkretsar. De har ju (på en del typer) ställbar hastighet (flöde/tryck). Om det är hög lyfthöjd till radiatorn så behöver man kanske ställa upp hastigheten men i vilket fall skulle man behöva sänka den? Eller sänker man bara för att slippa ljudet?

Radiotorvärmare är en helt annan sak. Där reglerar du via flödet hur mycket varmt vatten som ska flöda genom elementet och därmed hur varmt radiatorn kommer att vara. Mindre flöde ger svalare radiator vilket i sin tur ger att det varma vattnet som du inte använder i din radiator kan komma till användning på annat håll. Om ingen drar nytta av värmen kan den centrala brännaren/värmeväxlaren dra ned på effekt då vattnet som kommer i retur är onödigt varmt.

i ditt fall kommer hela effekten som din värmare ge avges i vattnet.

I ditt fall med pumpen kan man nog räkna på hur varmt vattnet som flödar genom värmaren blir..

1 gram vatten kräver 4 J per ökad grad.

1 kWh = 3,6 MJ

för att värma en liter vatten krävs det 4,17 kJ = 1,162 Wh

Poolen rymmer 10 m3

På en timma tillför värmaren 10 kWh

10 m3=10 000 l => 1 grad = 11,62 kWh

dvs på en timma tillför värmaren 0,82 grader

Ja, en exempelberäkning.

10 hl flöde per timma (1 m3/h) ger att det vattnet får en temperatur som är 8,2 grader högre

20 hl flöde per tumma (2 m3/h) ger 4,1 grader högre

Oavsett pump är det samma mängd energi som tillförs poolen, dvs samma uppvärmning av poolen.

Hoppas jag hållit ordning på alla nollor men det känns väl rimligt det ovan?

Hur mycket energi du förlorar mot luften vet jag inte men en sak kan vi vara säkra på, du har mycket att tjäna på att täcka över din pool. Det är även mycket bra investering att satsa på en värmepump och/eller exempelvis solvärme och inte en ren elpatron...

som sagt, hoppas jag hållit koll på nollorna men jag tror nog det.

Vill du mer detaljerat svar kanske detta forum kan vara av intresse

http://www.poolforum.se/forum

Ja, alltså det med pooltäcke (golv-foam, fungerar utmärkt) & solvärme osv, det har jag haft i flera år. Energiförbrukningen är inte heller något bekymmer.

Jag vill bara veta till vilken pump, av de två jag har tillhanda, jag ska ansluta värmaren för att det under en begränsad tid, ex. 10 h i mitt exempel, blir varmast i poolen.

Om det nu blir någon uppenbar skillnad?

Som sagt, flödet torde inte spela roll på något annat än vilken temperatur vattnet ut i bassängen har. (allt enligt termodynamikens lagar)

Cykeln ser ju ut som

Vatten i pool -> sugs in av pump -> värms -> ut i pool

Ett helt slutet system, som kylaren i din bil. Dvs all energi som tillförs av värmaren kommer att hamna i poolen.

Nu ska sägas, jag har ingen pool, aldrig haft någon så kanske jag missar någon fallgrop. Den enda jag kan tänka mig är att det kan finnas en gräns på hur liten cirkulationspump man kan ha och få tillräcklig rörelse i poolen. Men å andra sidan borde den mesta rörelsen ske av temperaturskillnaderna enbart, dvs du puttar ut varmt vatten i botten av poolen. Varmt vatten stiger och under tiden kyls det av, avger sin extra energi, så att allt vatten har ungefär samma temperatur.

Intaget av vatten till pumpen torde väl ligga vid ytan eller i övre delen av bassängen långt ifrån utblåset, dvs det är alltid kallt vatten som sugs in.

Med andra ord en naturlig rörelse som torde vara nog för att blanda vattnet.

Kanske är skönt med +8 gradigt vatten från botten?

Eller +4 grader är bättre?

Asch, någon med pool och praktiska erfarenheter kanske vet detta med ryggmärgen, vilken du bör välja...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...