Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Windows Installer


Acer-Pet

Rekommendera Poster

Hej Alla Kloka!

 

Har åkt på ett marigt problem med min Dator, en Stationär Acer med Windows Vista Home Premium.

 

Windows Installer har slutat att fungera - så när jag försöker installera grabbens senaste spel (Battlefield Bad Company 2..) - kommer det fram ett meddelande:

 

" Det gick inte att komma åt tjänsten Windows Installer. Detta kan hända om du kör Windows i felsäkert läge eller om Windows Installer inte är korrekt installerat. Kontakta företagets supportavdelning för yttligare hjälp. "

 

Datorn laggar och är tvärseg i många långa minuter - till slut får man trycka på strömbrytaren och starta om.

 

Har letat runt på nätet efter råd och tips - men inte hittat något som fungerar.

 

Detta har jag redan testat:

 

- Microsoft Download, dra hem och installera Windows Installer - Går inte. För det finns ingen "uppdatering som gäller denna Dator" (Vista med ServicePack2)

 

- Dragit hem en .reg som skulle återställla Windows Installer - Fungerade inte.

 

- Kollat så att Tjänsten är Startad - och det är den. Även RPC:n kollade jag - också startad - Fungerade inte heller.

 

- Kollat så att msiexec.exe verkligen låg kvar i System32-mappen - jodå, där var den!

 

Är det nån som har en aning om vad jag ska kolla / köra / testa för att få igång Windows Installer igen?

 

MVH

/Acer-Pet, (med spelsugen son smile.gif )

 

(Kom precis på att "Media Player Classic" också slutat att fungera - inte för att de programmen hör ihop kanske - men kan ju alltid nämna det..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa om detta funkar.

1: Start -> kör -> msiexec /unregister

2: Start -> kör -> msiexec /regserver

3: Starta om datorn

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Tja Thomas!

 

Tack för tipset - men tyvärr fungerade inte detta heller..

 

Jag har sett flera på andra forum som gett upp och installerat om hela datorn.. Finns det inget annat sätt att lösa detta problem på tro?

Och hur länge dröjer det innan man måste installera om igen sen..sad.gif

 

Hmmm..

 

MVH

/Pet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att det inte funkade

Har du testat att göra en systemåterställning? Välj ett datum när du vet Windows Installer fungerade. Om det blir någon oönskad effekt av systemåterställningen så går den att ångra.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också haft liknande problem, bägge gångerna så höll jag på med en installation, och bägge gångerna så fick jag strömavbrott, därefter så fick jag upp en skylt att "Windows Installer inte har slutfört", med jämna mellanrum, och alltid vid start.

 

Det slutade med en formatering, då jag misstänker att någon tillhörande systemfil helt enkelt fått spel.

Sedan om det är så i ditt fall Acer-Pet, vet förstås inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Tja!

 

Nu har jag fått Windows Installer att fungera! smile.gif

 

Fick följande tips av farsan:

 

Dra ur nätverkskabeln.

Stäng av Windows Defender realtidsskydd. Schemalagd sökning kan vara på.

Stäng av antivirusprogram helt och hållet via tjänster.

Då kommer det troligtvis att fungera.

 

Gjorde som pappa sa.. Och det installerade spelet utan minsta problem!

 

Perfekt! Utan att behöva installera om Vista och annat krångel! thumbsup.gif

 

Hoppas det kan hjälpa fler med detta problem.

 

Tack för tipsen!

 

MVH

/Acer-Pet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...