Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acrobat reader 5.0 och Windows 7.0 funkar ej ihop?


embla

Rekommendera Poster

Har splirrans ny dator med Windows 7.0. Installerar alla mina program från gamla datorn, bl a Acrobat Reader 5.0. När jag startar AR får jag meddelande om att det finns kompabilitetsproblem, söker efter dessa, men får ingen lösning.

 

Jag kan starta AR och skriva ut med hjälp av det, men kan inte få upp det som alternativ från t ex VISMA. (Jag skriver ut fakturor på pdf och det fungerar, men jag kan inte få upp dem i AR via VISMA utan måste starta AR separat.

 

Finns någon lösning på detta?

 

TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Finns det någon särskild anledning till att du "måste" ha just adobe reader 5???

(Typ krav från Visma etc.?)

 

Om inte, så rekommenderar jag starkt att du går över till att använda senaste adobe reader t.ex. genom att först avinstallera den gamla som du nu har och sedan installera direkt från adobes webbplats

http://www.adobe.com...SE-H-GET-READER

 

Adobe reader är gratis så det kostar inget extra, samtidigt får du ett kraftigt ökat skydd då adobes produkter har massor av säkerhetshål. Säkerhetshål som i dag ofta utnyttjas av illasinnade..

 

Denna uppgradering till nyare version är extra viktig ifall du någon gång öppnar pdf-filer från e-posten eller från internet!

 

Dessutom fungerar den senaste versionen av adobe Reader med Windows 7!

 

Om du av någon anledning inte kan uppgradera till nyare version, så bör du ändra associationerna så att pdf-filer kopplas till AR 5.

Detta gör du i utforskaren, via meny Verktyg samt Mappalternativ fälja flik "Filtyper",

Söka upp "PDF" samt ändra och välja Adobe reader.

Måste du nu gå den avancerade vägen skall du ange att åtgärden "Open" använder "Sökväg till adobe reader s AcroRd32.exe" "%1"

 

t.ex.: "C:\Program files\adobe\Reader\AcroRd32.exe" "%1"

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad jag vet, så är den lägsta Acrobat Reader versionen som är Windows 7 kompatibel 8.0.

Du bör dessutom från ett säkerhets perspektiv installera version 9.3.3.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag kör gamla AR 5.0 är att det är en köpeversion. De nedladdningsbara gratisversionerna saknar väl (?) en del av dessa funktioner? (Eller är det fel?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag kör gamla AR 5.0 är att det är en köpeversion. De nedladdningsbara gratisversionerna saknar väl (?) en del av dessa funktioner? (Eller är det fel?)

 

 

Förlåt! Jag missade att det stod Acrobat, inte Adobe.

 

Du har rätt, Acrobat kostar pengar...

 

Jag är inte så insatt i vilka skillnader det är mer än att acrobat används för att SKAPA pdf-filer och adobe Reader endast läser och fyller i befintliga PDF-filer...

 

Skillnaden mellan dessa kan du dock se här: http://www.adobe.com...bat/reader.html

 

Om du inte kan/behöver uppgradera versionen, kontrollera då associationerna så som jag skrev ovan..

(Sökvägen till Acrobats EXE-fil kan du hitta i egenskaperna till t.ex. genvägen på skrivbordet/startmenyn!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt! Jag missade att det stod Acrobat, inte Adobe.

 

Du har rätt, Acrobat kostar pengar...

 

Jag är inte så insatt i vilka skillnader det är mer än att acrobat används för att SKAPA pdf-filer och adobe Reader endast läser och fyller i befintliga PDF-filer...

 

Skillnaden mellan dessa kan du dock se här: http://www.adobe.com...bat/reader.html

 

Om du inte kan/behöver uppgradera versionen, kontrollera då associationerna så som jag skrev ovan..

(Sökvägen till Acrobats EXE-fil kan du hitta i egenskaperna till t.ex. genvägen på skrivbordet/startmenyn!)

 

Trådskaparen nämner ju Reader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska bena ut egentligen vilken version det ska vara?

 

Jag håller med Mikael63, trådskaparen nämner Acrobat Reader 5.0 i första inlägget.

 

Den versionen var aktuell när Windows 95 tuffade, så det är några år sedan.

 

Den vanligaste versionen idag som bara läser ett pdf-dokument heter Adobe Reader, har version 9 idag

 

Den version som också tillverkar ett pdf-dokument heter idag Adobe Acrobat, och har version 9 idag.

 

Gäller det den som bara läser ett dokument, eller den som skapar ett dokument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om den 'supergamla' varianten som skapar pdf-filer...

 

Om jag skulle överge den till en gratisversion som inte kan skapa pdf-dok - finns det något annat sätt att skapa pdfer?

 

Samtidigt måste jag väl kunna ha både Acrobat Reader och Adobe Reader på datorn samtidigt? I detta läge vill jag ju att Visma skall skapa pdf(vilket den kan själv) men vill kunna koppla ihop ett visningsprogram av själva fakturan som jag skrivit ut - utan att behöva öppna Acrobat Reader manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om den 'supergamla' varianten som skapar pdf-filer...

 

Om jag skulle överge den till en gratisversion som inte kan skapa pdf-dok - finns det något annat sätt att skapa pdfer?

 

Samtidigt måste jag väl kunna ha både Acrobat Reader och Adobe Reader på datorn samtidigt? I detta läge vill jag ju att Visma skall skapa pdf(vilket den kan själv) men vill kunna koppla ihop ett visningsprogram av själva fakturan som jag skrivit ut - utan att behöva öppna Acrobat Reader manuellt.

Du blandar fortfarande namnen. Se //gästens inlägg.

Jag skulle avinstallerat det som ev. är installerat vad gäller Adobe Acrobat, Adobe Reader. Därefter installera Adobe Reader med den nyaste versionen och helt enkelt testa med Visma.

Funkar det inte så får man hitta andra (gratis)lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar fortfarande namnen. Se //gästens inlägg.
Eller om det är Acrobat Reader som är installerad så kan den inte skapa PDF-filer utan bara visa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om den 'supergamla' varianten som skapar pdf-filer...

 

Om jag skulle överge den till en gratisversion som inte kan skapa pdf-dok - finns det något annat sätt att skapa pdfer?

 

Samtidigt måste jag väl kunna ha både Acrobat Reader och Adobe Reader på datorn samtidigt? I detta läge vill jag ju att Visma skall skapa pdf(vilket den kan själv) men vill kunna koppla ihop ett visningsprogram av själva fakturan som jag skrivit ut - utan att behöva öppna Acrobat Reader manuellt.

 

Om det nu är så att du inte kan ha den gamla versionen av Adobe Acrobat, den är säkert inte kompatibel med Windows 7, då finns det ju flera varianter av create-pdf program som är freeware, du kan själv titta om något kan passa

 

http://www.google.com/search?q=create+pdf+filer&hl=swedish&btnG=Google-s%F6kning

 

Men du kan ha både Adobe Acrobat, och Adobe Reader samtidigt, men oftast är det Adobe Acrobat som ändå startar, den är ju lite "tyngre", om man så säger, så den tar överhanden.

 

Men du fortsätter att skriva Acrobat Reader och Adobe Reader?

Det kan vara så att i Adobe Acrobat, den som kan skapa PDF-filer, så kallas läsdelen Acrobat Reader, och den fria som läser heter då alltså Adobe Reader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber så mycket om ursäkt för förvirringen.

Nu har jag kollat ordentligt med glasögon och hjärnan igång. Ser att det står Adobe Acrobat 5.0 :blush: (Har i ganska många år gått och sagt fel så det var väl på tiden att jag fick vakna...)

 

Har nu installerat Adobe Reader 9.0 men fick inte utskriften att komma upp som den brukar. Får väl testa supporten imorgon hos Visma, eftersom det är deras program som inte hittar till Adobe Reader som den gjort tidigare på den gamla datorn.

 

Mycket tacksam för all hjälp! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen alla snälla människor som tipsat mig!

Nu har jag pratat med VISMA support och det var ju självklart en liten eländig bock som skulle markeras för att programmen skulle öppnas automatiskt! (Jag hade allt letat efter någon koppling mellan programmen, men kunde inte hitta det... Tydligen fel glasögon på mig även där. :blush: )

 

NUUU funkar det! Yippie! Vardagslivet blev lite lättare igen!

Ha en trevlig dag! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att du fått det att fungera, ja, små bockar kan ställa till det ibland :P.

 

Tackar för poängen också.

 

Men du får en poäng också, för din envishet och att du berättade vad felet var :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...