Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fungerande delar i datorbygge?


JoelN

Rekommendera Poster

Hallå :)

 

Jag är i datorbyggartankarna och har kollat runt lite på de olika komponenterna. Min fråga är om de här delarna på något sett inte passar ihop (?)

 

Datorn är tänkt att vara en dator som fungerar bra till spel och till att vara en snabb allrounddator.

Jag tror att jag har tänkt på det mesta för att de ska passa bra ihop men man kan aldrig vara säker. Delarna vill jag gärna behålla som de är, det skulle isåfall vara ett annat förslag på internminnen men kom gärna med tankar och idéer :)

 

Moderkort

Min länk

 



Processor

Min länk

 

Grafikkort

Min länk

 

Datorlåda

Min länk

 

Hårddisk

Min länk

 

Ramminne

Min länk

 

Nätaggregat

Min länk

 

CPUkylare

Min länk

 

 

Tack på förhand /Joel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, jag skriver in delarna:

 

Moderkort: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H (Billig men ändå med sb710)

Processor: AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition

Grafikkort: XFX Radeon HD4770

(Datorlåda: Xigmatek Midgard)

Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

RAM: Crucial Ballistix DDR3 PC10600/1333MHZ CL7 2*2

Nätaggregat: OCZ 500W ModXStream Pro

CPU-kylare: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2

 

Angående grafikkortet så vet jag att det inte är något "kraftfullt" grafikkort men anledningen är att pengarna inte räcker åt för gtx 460 eller HD5850. Jag tycker att det är en punkt som går att dra ner på och om jag ska tro tester och recensioner om HD4770 så är ett grafikkort som klarar av nyare spel med tyngre grafik. I bildupplösning så kommer jag antagligen använda mig av 19" skärm och även kunna använda upp till 22" vad det nu innebär i pixlar, har inte så bra koll på det området. Spel som jag mestadels kommer att spela är BFBC2, Dirt 2 och gärna fler nya spel.

Finns det bättre kort i samma prisklass som kan rekomenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Radeon HD5770

 

Det kommer vara värt det och beroende på hur mycket du spelar så tror jag du ångrar att köpa ett billigare grafikkort bara för att det är lite billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cecilia om grafikkortet.

 

Vad har du för budget och hur ser dina planer ut efter detta köp? Ska du köra denna ett tag eller ska du uppgradera till ett bättre grafikkort så fort du får pengar?

Lätta pengar att spara om du vill ha möjlighet till ett lite bättre grafikkort är att välja bort CPU kylaren. Det kommer en med processorn. Du kan spara nån hundring på minnet och även på disken genom att välja en mindre. Det kan även tänkas att man gör ner till en Athlon2 X2 250. Gör du alla dessa ändringar borde du kunna välja ett grafikkort i 2000 kr klassen, vilket ger helt annan prestanda.

 

Till sist vill jag bara påtala att du verkar ha plockat delar från olika butiker, vilket inte är optimalt eftersom det blir en massa fraktkostnader. Bättre att handla allt från en och samma handlare där paketet är billigast. Det går även att optimera genom att byta vissa delar mot andra motsvarande om det finns billigare varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cecilia om grafikkortet.

Vad har du för budget och hur ser dina planer ut efter detta köp? Ska du köra denna ett tag eller ska du uppgradera till ett bättre grafikkort så fort du får pengar?

Lätta pengar att spara om du vill ha möjlighet till ett lite bättre grafikkort är att välja bort CPU kylaren. Det kommer en med processorn. Du kan spara nån hundring på minnet och även på disken genom att välja en mindre. Det kan även tänkas att man gör ner till en Athlon2 X2 250. Gör du alla dessa ändringar borde du kunna välja ett grafikkort i 2000 kr klassen, vilket ger helt annan prestanda.

 

Till sist vill jag bara påtala att du verkar ha plockat delar från olika butiker, vilket inte är optimalt eftersom det blir en massa fraktkostnader. Bättre att handla allt från en och samma handlare där paketet är billigast. Det går även att optimera genom att byta vissa delar mot andra motsvarande om det finns billigare varianter.

 

Jag har valt olika butiker är att jag gått via prisjakt.se och hittat det bästa priset med frakt. Anledningen till att det inte blir från samma butik är antingen att de inte har delen jag söker eller så har en annan affär delen tillsammans med frakt för ett bättre pris och eftersom jag försöker ha ner priset så mycket som möjligt så kollar hittar jag gärna med bäst pris ;)

 

En eftermarknads CPU-fläkt vill jag ha för jag tänker försöka låsa upp de två låsta kärnorna. Kommer jag inte lyckas med det så tänker jag ge mig på att överklocka (vilket jag kanske gör i vilket fall) och därmed kommer jag att behöva bra kylning. Artic cooling är enligt mig ganska stor men jag tycker att det är värt det med tanke på kylförmgan och priset.

 

Disken vill jag gärna ha kvar både med tanke på priset per GB, bra betyg, jag kommer antagligen att behöva utrymmet och att den inte skiljer mycket i pris jämfört med diskar med betydligt mindre lagringsutrymme.

 

Processorn överklockad eller upplåst för det priset tror jag helt kommer att springa ifrån en Athlon ganska rejält och det skiljer inte jättemycket i pris

 

Min budget var från början 5000-6000 och det ser ut att hamna runt 6400 med alla kringdelar inräknade, men jag tycker det är en helt ok summa särskilt om man jämför med vad man får i en färdig dator.

Jag vill att det ska vara delar som kommer att fungera bra några år framöver, med tanke på hur mycket pengar som rullar in hos en studerande :(

Så det får nog bli ett 5770 som kan hålla ett bra tag och hänga med.

 

Köp Radeon HD5770

Det kommer vara värt det och beroende på hur mycket du spelar så tror jag du ångrar att köpa ett billigare grafikkort bara för att det är lite billigare

 

 

Kommer inte att spela väldigt mycket men jag har kollat lite på HD 5770 nu och den går faktiskt att hitta för ett bra pris :)

 

Frågor:

- Kommer fläkten att få plats i ett Xigmatek midgard chassi eller kommer jag behöva en mindre?

- Är det något märke ni kan rekommendera på HD 5770 som går att hitta för ett bra pris som ni kan rekomendera? (kanske Sapphire radeon HD5770 hdmi displayport dual-dvi 1gb?)

- Kommer ett HD5770 få plats i Midgard chassit?

- Angående internminnena, vad bör jag främst gå efter: Latency eller hastighet? Vill att de ska fungera bra och kanske också klara en mindre överklockning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag beställt delar. Det fick bli:

 

Grafikkort: Sapphire Radeon HD5770 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB

CPU: amd phenom 2 x2 555 3.2ghz blackedition

CPUkylare:arctic cooling freezer 7 pro rev 2

Moderkort: Gigabyte GA-MA770T UD3

Chassi: Xigmatek Midgard

HDD: Samsung Spinpoint F3 1gb

RAM-minne: OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum 4GB

Nätaggregat: OCZ PowerSupply (PSU) 500W ModXStream Pro

Tack för hjälpen med grafikkortet! Känns som ett riktigt bra köp.

Angående datorbygget:

Går det bra att använda skydds/städhandskar vid montering? Bara så det inte är någon fara med tanke på oljor, ESD eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyddshandskar? nej nej, det tror jag inte på. Rena händer är absolut bäst, inga syntetkläder på kroppen och lägg chassi och delar, i sina antistatpåsar på diskbänken en stund innan du börjar mecka ihop det.

 

Okej, kan fungera lika bra att lägga chassi på ett bord och låta antistatpåsarna ligga med kontakt med chassi en stund. Påsarna är skapade så att potentialskillnader mellan dem och omgivningen utjämnas långsamt.

 

Sedan när du ska meka se till att vara i hudkontakt med diskbänk/chassi innan du tar i någon känslig komponent.

 

Allt, du och komponenter, ska ha samma potential. Det är knepet. Samma jordplan. I sig behövs ingen jordpunkt som diskbänk, element eller liknande utan viktiga är, som sagt, att ni har samma potential.

 

Och ja, sätt inte ihop datorn i ett rum med heltäckningsmatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är egentligen att använda en speciell ESD-bordsmatta/Antistatmatta och ett avsett armband som kopplas på denna matta, för det är tyvärr ganska enkelt att förstöra någon komponent, om man "kör som vanligt".

Men ett sådant armband är också bättre en ingenting alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med handskarna är inte att fungera som antistatiska, det får ESD-armbandet sköta.

Jag tänkte bara med tanke på ifall händerna är fettiga och man råkar röra en del elektronik på komponenterna. Plasthandskar kanske är dåligt ändå pga inte leda el och kanske skapar laddning..(?)

 

Tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvätta händerna innan... fett är inget stort problem för elektronik även om det kanske kan minska värmeavledningen lite men tvättar du bara av händerna minimerar du risken.

 

min misstanke med handskar är exakt den du säger. Eller rättare sagt jag vet inte. Troligen ingen större risk med handskar men vette tusan varför men skulle ha handskar på. Pillrigt nog utan att dra alla sladdar korrekt och få dem på plats på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...