Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste jag registrera mitt online project?


niffu

Rekommendera Poster

Hej

 

Nu är det så att jag kommer starta upp ett välgörenhets project online på en hemsida och skulle veta om jag måste registrera med som ett företag eller organisation.

 

Information om projectet:

 

- Lotta ut gratis olåsta Iphone 4

(ja gratis, jag får dom helt lagligt från ett företag i UK. hur vill jag inte säga rakt av, pga jag vill inte någa ska sno min ide, men det absolut inget olagligt kan jag garantera)

Jag kommer själv skicka ut varorna till vinnarna i lotteriet så jag står för frakten och allt det genom sälja en Iphone här i sverge till och från för dom kostnaderna.

 

- Jag kommer ha paypal donationer i utbyte mot flera lotter. som ska täcka hemsidans kostnader och hjälpa till med med frakt kostnadera

 

Alla pengarna som samlas in kommer gå till väll görenhets organisationer när jag samlat ihop (Obestämt belopp ännu) som användarna på min hemsa kan rösta om vilken organisatin.

Inga pengar kommer gå till privat bruk.

 

Som sagt vill jag veta om jag måste registrera mej, för jag ser ingen poäng i det om jag bara ger iväg varan jag får gratis och har donationer som stöd till att frakta allt i utbyte mot att dom får en extra lott i tävlingen.

det är inte köp/sälj mot någon produkt om man inte räknar in lott grejen, fast det är ju donationer som jag väljer ge ut en extra lott för pga det ska dra in mera pengar och hjälpa med frakten/webbkostnaderna

 

(ifall det inte är okey att ha sidan så, blir kan det bli det genom ta bort lotterna?

för jag får väl skapa ett lotter och ge up mina egna saker som jag lagligt äger till vem jag vill även om det blir ett lotteri av det. Bara undrar)

 

Alla som registrerar sig får en lott gratis från första början helt gratis.

Ju fler som registerar sej = ju fler Iphones kommer delas ut bygger min model på.

 

Får jag posta ett i detta forumet om tävlingen senare när allt är ordnat för mej? =) vore jätte kul att ha svenskar skulle vilja vara med, (underlättar frakt kostnaderna än skicka internationellt som start och mer pengar till välgörenhet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte registrerar företag eller organisation, är det du som privatperson som blir ansvarig, både för att deklarera intäckterna och betala skatt. Att ge bidrag till välgörenhet är normalt inte avgragsgillt för privatpersoner. Du får alltså privat skatta för varje krona dina insamligar ger.

 

För att du ska bedriva lotteri, måste du ansöka om tillstånd. Ett tips är att läsa lotterilagen. Tävlingar är dock tillåtna. Skillnaden på lotteri och tävling är att vid en tävling så krävs det en "prestation" (tex svara på kunskapsfrågor eller skriva en slogan mm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte registrerar företag eller organisation, är det du som privatperson som blir ansvarig, både för att deklarera intäckterna och betala skatt. Att ge bidrag till välgörenhet är normalt inte avgragsgillt för privatpersoner. Du får alltså privat skatta för varje krona dina insamligar ger.

 

För att du ska bedriva lotteri, måste du ansöka om tillstånd. Ett tips är att läsa lotterilagen. Tävlingar är dock tillåtna. Skillnaden på lotteri och tävling är att vid en tävling så krävs det en "prestation" (tex svara på kunskapsfrågor eller skriva en slogan mm).

 

"Om du inte registrerar företag eller organisation, är det du som privatperson som blir ansvarig, både för att deklarera intäckterna och betala skatt"

 

hmm lät lite skumt att jag måste decklarear intäcker som jag inte får. (pengarna kommer finnas på ett paypal konto, inte på ett bank konto va tanken.

Menar jag inte kommer ha några personliga intäcker av detta utan är ett välgörenhets project utan personling intäck för mej.

dvs varje månad eller varannan när X belop uppnåtts på ett bank konto, så sätts alla pengar in till en organisation som valts på hemsidan.

 

Altså jag kommer inte behålla en enda krona i fickan så att säga.

 

Sitter och tittar vad lotterilagen säger, tack för upplysningen =) men känner mej fortfarande ganska vilse, allt detta är ett helt nytt område för mej.

 

fårstår inte hur lotterilagen har något mej mej att göra direkt som bara vill ge ut mina egna Iphones jag äger gratis men inte har något direkt att tävla om.

 

men om jag har förstått det är ända sätet för mej att göra detta helt graits utan hålla på krånga hit och dit, för det vill jag inte med skatt o allt sånt (bryr mej inte om avdragsgillt) är att hålla tävlingar.

 

tex:

"Om du registerar dej i min tävling kan du vinna en Olåst Iphone 4, Allt du behöver göra är: (en prestation) av någon form.

rätt?

 

 

.. suck så mycket för att samla in pengar till välgörenhet, trodde alla kunde samla pengar gratis utan en massa krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tvlings tipset dock, det löste det mest för mej! :)

 

förutom välgörenhets grejen som jag är lite sur över. =\ vill ju bara dra in lite pengar till behövande =\

ush va hemska lagar att man ite får smala in pengar till sånt.

men det kanske är pga någon kontroll ska kunna göras kan jag tänka mej nu när jag tänker efter lite mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tvlings tipset dock, det löste det mest för mej! :)

 

förutom välgörenhets grejen som jag är lite sur över. =\ vill ju bara dra in lite pengar till behövande =\

ush va hemska lagar att man ite får smala in pengar till sånt.

men det kanske är pga någon kontroll ska kunna göras kan jag tänka mej nu när jag tänker efter lite mera.

 

Det är inga problem att utöva välgörenhet, men jag är mycket tveksam till om du kan göra det som privatperson, du kommer få stora bekymmer med att övertyga skatteverket om att du inte ska betala skatt för pengarna som du fått :)

 

Det bästa du kan göra, är att starta en Stiftelse. Det finns några olika typer av stiftelser, kolla på skatteverkets hemsida. Syftet med stiftelser är just välgörenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Welcome to Sweden!

 

Säljer en grillkrov för en tia, så vill staten ha 3 kronor av det.

 

Jag vet inte vad du menar egentligen, men 3 kr är väldigt lågt, även om du fått korven gratis och inte tar ut nån lön.

 

1. Först vill staten ha 20% av pengarna av det som du säljer till privatpersoner. Det kallas moms. För din 10 kronors-korv blir det 2 kr. För att nu inte icke-moms-kunniga ska skrika halsen av sig för att jag skriver 20% och inte 25% (som ju är moms-satsen egentligen) så är 8 kr + 25% (2 kr) moms = 10 kr inkl moms.

 

2. Om vi räknar med att du fått korven gratis och inte tar någon lön alls, så får du göra avdrag för (och betala) sociala avgifter för hela vinsten (dvs 8 kr som du får av kunden). Soc.avg är 29.71% av vinsten, i ditt fall 2.38 kr.

 

3. Nu till inkomstskatten. Beroende på vilken skattesats du har, i vilken kommun du bor, om du har jämkning eller ej och om du har flera jobb, så skiljer skatten rätt mycket. Men, vi räknar med att du tjänar en normal heltidslön på din korvförsäljning och att du inte har andra jobb. Då betalar du ca 30% skatt på din inkomst (det skiljer dock fortfarande lite på i vilken kommun du bor). Vinsten som vi ska beräkna skatten på är 8 kr - 2.38 kr = 5.62 kr, vilket ger 1.69 kr i inkomstskatt.

 

Så, för att summera det hela, så vill staten ha drygt 6 kr av de 10 kr som du får av kunden. Enligt ditt resonemang, så vore Sverige ett skatteparadis.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sammanfattningsvist, Vill du jobba med välgörenhet niffu!? Ge dricks varje gång du äter korv.

 

Ja, det är ju ett bra sätt, förutom att den som tar emot dricks måste/ska skatta för det som en vanliga inkomst... Välgörenhet i dricks? Njaaaa.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju ett bra sätt, förutom att den som tar emot dricks måste/ska skatta för det som en vanliga inkomst... Välgörenhet i dricks? Njaaaa.......

 

Nej dricks till någon som jäbbar är inte välgörenhet direkt i mina ögon det är uppskattning för bra service.

Välgörenhet är till behövande folk, inte folk som har jobb i mina ögon (kan dock bero på vad dom får betalt/vilket jobb.)

 

Eftersom jag reser och har rest mycuket I mitt liv och sett hur andra barn (när jag var liten) levde runt om i världen har det blivit lite av en bak tanke hela tiden att hjälpa folk som har det svårt.

Så jag tänkte:

 

Yes! vilken bra idea, eftersom jag vet hur jag kan få Olåsta Iphones 4, 100% lagligt av ett företag.

Som blir lagligt min så fört jag hämtat paketet på posten.

Och med Iphones Olåste (efterfrågat) i utbyte mot det jag vill göra.

Så jag tänkte direkt att "Ja men då lottar jag ut telefonerna". Lät ju smart för att locka folk till hemsidan så jag kan få flera därifrån att ge ut. och ha en donations länk som ger 1 extra lott för varje donation som kommer och sedan via lite frågor välja med lott deltagarna tillsammans på hemsidan vart pengarna från lotterna/donationerna ska gå till.

 

Men har gjort om modelen helt ock hållet nu, dock kommer värre Iphones ges ut, för det kommer krävas ca 5 mera registrerade (suck)

För varje X antal som registerar sig via min hemsida så för jag en Iphone + en annan produkt.

Den andra produkten kommer jag sälja själv som privat person via blocket.

och med pengarna som kommer in kommer gå till frakten för Iphone och resten sätter jag in på ett egen konto.

 

Eftersom produkterna är lagligt mina och jag säler en via blocket (lagligt att göra) så krävs inte någon form at registrering.

och ge bort saker i en tävling för man göra hur som helst via en internetsida om jag förstått det rätt förutsatt det är en tävling.

samt donationer till fälgörenhets organisationer är helt gratis !

 

Detta låter bra va?

 

(Och om det finns flera än 1 vinnare med rätt svar då måste man väja en

(en lottning/dragning måste då lagligt kunnas genomföras för att utse en vinnande person pga alla kan inte vinna även om 5 hade rätt svar denna gång tex)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej dricks till någon som jäbbar är inte välgörenhet direkt i mina ögon det är uppskattning för bra service.

Välgörenhet är till behövande folk, inte folk som har jobb i mina ögon (kan dock bero på vad dom får betalt/vilket jobb.)

 

Eftersom jag reser och har rest mycuket I mitt liv och sett hur andra barn (när jag var liten) levde runt om i världen har det blivit lite av en bak tanke hela tiden att hjälpa folk som har det svårt.

Så jag tänkte:

 

Yes! vilken bra idea, eftersom jag vet hur jag kan få Olåsta Iphones 4, 100% lagligt av ett företag.

Som blir lagligt min så fört jag hämtat paketet på posten.

Och med Iphones Olåste (efterfrågat) i utbyte mot det jag vill göra.

Så jag tänkte direkt att "Ja men då lottar jag ut telefonerna". Lät ju smart för att locka folk till hemsidan så jag kan få flera därifrån att ge ut. och ha en donations länk som ger 1 extra lott för varje donation som kommer och sedan via lite frågor välja med lott deltagarna tillsammans på hemsidan vart pengarna från lotterna/donationerna ska gå till.

 

Men har gjort om modelen helt ock hållet nu, dock kommer värre Iphones ges ut, för det kommer krävas ca 5 mera registrerade (suck)

För varje X antal som registerar sig via min hemsida så för jag en Iphone + en annan produkt.

Den andra produkten kommer jag sälja själv som privat person via blocket.

och med pengarna som kommer in kommer gå till frakten för Iphone och resten sätter jag in på ett egen konto.

 

Eftersom produkterna är lagligt mina och jag säler en via blocket (lagligt att göra) så krävs inte någon form at registrering.

och ge bort saker i en tävling för man göra hur som helst via en internetsida om jag förstått det rätt förutsatt det är en tävling.

samt donationer till fälgörenhets organisationer är helt gratis !

 

Detta låter bra va?

 

(Och om det finns flera än 1 vinnare med rätt svar då måste man väja en

(en lottning/dragning måste då lagligt kunnas genomföras för att utse en vinnande person pga alla kan inte vinna även om 5 hade rätt svar denna gång tex)

 

 

Då återstår bara nästa hinder. Du kommer inte att få in dina iPhone i Sverige utan att betala moms för dem, men det har du kanske räknat med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, helt 100% på hur mycket allt kommer kosta är jag inte säker på.

men det kommer gå via ett speciellt post företag, så det blir totalt:

Frakt + moms.

är inte säker på hur momsen räknas, men sådant ser jag när jag får första Iphonen levererad till dragning.

samt pris uppgifterna.

+ har satt undan lite pengar som ska stå för den första leveransen och första frakten till en vinnare.

 

Så det ska nog inte vara några problem alls.

 

Tackar så hemskt mycket för alla svar Mr Andersson!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen smile.gif

 

Nu e jag på G och fixar en hemsida med mina vänner.

och undrar ifall om allt ser okey ut? dvs följer lagens ramar så jag inte kan bli stämd för något. eller något annat tråkigt. efersom det är ett gratis project

 

Detta är bara en test sida som inte funkar.

http://www.wix.com/yadayada86/Free-IPhone-4-Contest

 

längst ner finns Terms and Conditions som nästan är klar bortsett från lite stav fel.

 

och Privacy Policy är på väg.

 

Skulle vara nice om mr andersson tog en koll eller någon annan som kan detta bra, så jag vet allt är okej. smile.gif

 

på contact står det att man donerar genom att man registrerar sig.

det stämmer då jag själv betalar in pengar för varje registrerad av mina egna pengar smile.gif

och tar inte emot några pengar.

så löste jag donations biten smile.gif

(hur jag sen har råd göra det har jag löst lagligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas detta går hem för dig.

 

Tyvärr är det så att all verksamhet som bedrivs på ett företagsliknande former betraktas som ett företag av skattemyndigheten. Så om du gång på gång får in produkter från något ställe och säljer på blocket så blir du en näringsidkare vare sig du tjänar några pengar på det personligen eller ej. Vill du skänka bort iPhones tror jag inte att de har några problem med det, men så fort du hanterar pengar om så bara för frakt kommer du att betraktas som en näringsidkare. Dvs ett företag som kräver registrering hos skattemyndigheten och beskattas som ett företag.

 

Men varför inte bara registrera det som ett företag? Kraven på dig som företag är att du ska ha bokföring, du kommer att behöva lämna in en något mer avancerad deklaration och företaget ska inte gå med förlust i allt för många år. Är det ett välgörenhetsprojekt kanske du kan hitta någon redovisningskonsult som kan tänka sig att sköta din bokföring och deklaration gratis, annars får du väl ta lite av pengarna till det. Så länge intäkter och utgifter går minimalt med plus så kommer skattemyndigheten att hålla sig lugna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tyvärr är det så att all verksamhet som bedrivs på ett företagsliknande former betraktas som ett företag av skattemyndigheten"

 

Då gör jag bara hemsidan

 

 

"Så om du gång på gång får in produkter från något ställe och säljer på blocket så blir du en näringsidkare"

 

Att själv få produter gratis kan jag göra utan vara näringsidkare.

Alla produter är ju min egendom då jag fått dom i handen från posten.

sen om jag väljer sälja en vid oregelbundna tillfällen tex efter 4 månader, sen nästa efter 5 månader.

tror jag inte riktigt kan klassas som näringsidkare? efter som jag säljer en product som är min när jag känner för det och inte regelbundet... det låter lite långsökt...

Då skulle ju inte blocket få finnas til över huvudtaget för privat personer.

 

men jag skulle förstå det om jag nu skulle t.ex. sälja en eller flera varje månad och ha stadig leverans av producter dvs tjäna pengar på det. (blir en inkomst av det hela)

 

" men så fort du hanterar pengar om så bara för frakt kommer du att betraktas som en näringsidkare"

Jag betalar frakten själv ur egen ficka. ingen direkt penga hantering.

eller påstår du alla som skickar iväg ett paket/brev är näringsidkare? och får inte göra det utan vara registrerad som ett företag? då skulle ju ingen människa få använda posten för att skicka tex presenter till nära o kära.

 

"Men varför inte bara registrera det som ett företag?"

Jag vill inte hålla på med bokföring och skatter etc, sånt blir jag bara tokig av + jag skulle inte ha råd anlita någon att sköta sånt åt mej.

 

Detta projected är menat att hållas helt gratis för nöjets skull i stora hela tillsammans med eventuelt en eller två vänner på fritiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag registrera mej som enskilt företag tror jag det hete.

pratade precis med en företagare som förklarade hur enklet det är för honom med hans verksamhet.

 

är det bara en deklaration som blir lite större?... eller hur man ska säga?

 

Isånna fall lägger jag bara donationerna som utgifter på företaget eftersom det betals av mej, dvs av företaget. som en extra utgift vid sidan.

sånt kan jag jag nog hålla reda på helt själv genom före egen bokföring och ha koll på den ekonomiska biten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...