Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skadad systemfil Windows XP Home


larsring

Rekommendera Poster

Har kollat runt lite här på forumet men hittar ej riktigt samma sak som jag råkade ut för ism installation av en ny hårddisk igår.

 

Saken var den att den identifierades i BIOS som slave (SAMSUNG HD103SJ - 931 GB) - således en ny 1 TB Samsung-disk. Har en annan Samsungdisk som Master/systemdisk med Win XP Home som OS. Tanken var att använda den nya enbart för lagring.

 

Sen började problemen. Lämge sen nu jag installerade en ny HD - skall erkännas. Men då den endast listades i Enhetshanteraren och i programmet Everest från Lavalys, tog jag fram min gamla Windows-skiva för att se om jag kunde partitionera/formatera den nya disken m hjälp av denna (som man gjorde förr i tiden). Gick bra ända tills det att den började kopiera systemfiler i syfte att förbereda den nya partitionen för inst av windows. Avbröt detta antagligen för sent för trots att den nya disken nu finns att tillgå som lagringsutrymme drabbas jag av två WIN XP att välja på efter det att jag tryckt F8 efter boot-up. Gör jag inte detta kommer följande text upp:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

<Windows-rot>\system32\hal.dll

Installera en kopia av filen ovanför på nytt"

 

Väl inne - efter att ha valt Win XP Home på andra raden av val av OS i MS-DOS - hittar jag sedan hal.dll på sökvägen ovan - ca 130 kb stor. Hittar bara hal.dl_ på Windows-skivan som är betydligt mindre i storlek. Vågar ej byta ut mot denna.

 

Tacksam för hjälp!

// Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet orsakas av att du försökte partitionera & formatera den nya disken genom att boota på en XP-cd..

 

Det som då hände är att all boot-insformation fördes över till nya disken.

Och då du avbröt installationen så tror XP initialt att du har en XP-installation på den nya disken..

Vilket du inte har....

 

Det du borde ha gjort är att söka lite på internet och hittat information om hur du skulle ha partitionerat & formaterat den nya disken.. Nämligen genom att starta datorn och i använda Windows XP´s Diskhanterare (via kör skriva: diskmgmt.msc) och genom den såväl partitionerat och formaterat den nya disken...

 

Så reparera din XP-installation med Mats H´s länk ovan och när du kommit in i Windows igen, Använd diskahanteraren för att ta bort den nu felaktiga partitionen på din nya disk och skapa ny korrekt partition/partitioner samt formatera denna/dessa enligt eget önskemål!

 

Lycka Till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mats & Winguider f svaren,

 

Jo - jag är medveten om att det borde finnas sätt att formatera den nya disken inne i XP ... men ibland gör man ju sina tabbar.

 

Låter som en ganska omfattande guide att dra igenom men man får väl bita i det sura äpplet såvida det inte finns ngt enklare sätt.

I värsta fall får jag installera om windows.

 

Saken är den att den nya partitionen uppträder som felfri i diskhanteraren men jag misstänker att inst filerna ligger kvar och spökar vid boot up.

 

Provade systemåterställning oxå - utan framgång. Så nästa steg fär väl bli guiden enl länken ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...