Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radeon HD4550 - plötsligt bytt upplösning av sig själv


it04-22

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag köpte ett helt nytt grafikkort till en gammal dator som jag ville ha lite bättre grafik till. Det var ett Radeon HD4550 och allting blev mycket snyggare och snabbare på grund av att jag tidigare bara använt inbyggt grafik från moderkortet.

Det fungerade i cirka 1-2 månader sen plötsligt nu en dag så var det helt fel upplösning på skärmen och allting är jätte stort. Det går heller inte att hitta den upplösning som jag haft tidigare så jag får bra bild. Jag kan antingen få in lägre upplösning vilket resulterar i stor och uttdragna bilder eller för hög upplösning som inte skärmen klarar av och bilden hamnar utanför kanten.

 

Cirka en vecka innan problemet uppstod så installerade jag en usb pinne för trådlöst nätverk. Det är den enda ändringen som jag har gjort. Finns det någon som upplevt samma sak eller som vet vad det kan bero på??

Jag har försökt installera om drivrutiner till grafikkortet men det gör ingen skillnad. Jag kan inte begripa vad som har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju lägga till att jag nu tagit ut det nya grafikkortet och använder moderkortets grafik igen och då får jag tillbaka min upplösning som jag är ute efter. Det borde väll betyda att det är något med det nya kortet som är problem? Drivrutin eller hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar kunna ske då inte skärmen och grafikkortet kan komunicera och på så sätt förklara vilken upplösning skärmen egentligen vill ha, lösningen brukar vara att stänga av datorn, ta ut skärmkablen från både skärm och grafikkort och sedan montera dit den igen, se till att den sitter bra och att inte damm eller anant är i vägen för kontakterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...