Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reklam - våga vägra!


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Börjar avsky den här reklamen i högerspalten inne på Eforum.

 

Vet inte om det var en tillfällighet, men när jag skrev ett inlägg härinne i eftermiddags började Firefox plötsligt ladda reklamen härinne. Jag hade just avslutat ett längre inlägg vid tillfället. Då, tjoff, var jag tillbaka "Hem" där alla forumen finns uppspaltat.

 

Bara för att Firefox skulle ladda in någon dj*la reklambanner i högerspalten.

 

Vet att det beror på reklamen, för att samma hände ett par timmar senare. Jag satt då också och skrev inlägg. Tjoff, och jag var tillbaka i början av tråden.

 

Kändes som webbläsaren levde sitt eget liv.

 

Förvisso kör jag "Reload Every", men det var inte aktiverat just då.

 

Kör "No script" tänker kanske ni men då kraschar Firefox. Provade senaste versionen i eftermiddags men har fortfarande samma kraschproblem.

 

Går det inte att skapa ett Eforum light där all reklam är borta? Vore skönt!

 

...eller medlemmar härinne betalar 10 spänn via SMS. Skriver t ex Eforum 10 och SMS:ar in det. Kortnummer får IDG fixa. 10:an dras via telefonräkningen. Någonstans på sidan här får man låt oss säga VIP där man skriver in VIP-numret som returneras efter första SMS:et.

 

Nu får medlemmen ett helt reklamfritt Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är för mycket reklam, både utanför och inuti inläggen, tycker jag.

 

Det är helt ok att starta en tråd med enda syfte att sprida länkar. Men reklamen runtomkring stör mig, precis som den stör dig. Dessutom, som någon annan skrev, så lägger viss reklam sig ovanför den textruta där man skriver sitt inlägg. Blää.

 

Men din tanke är god, låt dom som vill, betala för att slippa reklamen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Byt webläsare!

Ser inte skymten av reklam med Opera.

 

(Skojar mest, förstår vad du menar)

 

Hehe, om det inte vore för att jag älskar Firefox och för att jag har kört webbläsaren under ett antal år skulle kanske tanken att byta slagit mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det är för mycket reklam, både utanför och inuti inläggen, tycker jag.

 

Det är helt ok att starta en tråd med enda syfte att sprida länkar. Men reklamen runtomkring stör mig, precis som den stör dig. Dessutom, som någon annan skrev, så lägger viss reklam sig ovanför den textruta där man skriver sitt inlägg. Blää.

 

Men din tanke är god, låt dom som vill, betala för att slippa reklamen!

 

Skönt att det inte bara är mig reklamen stör. :)

 

Det hela ska vara på frivillig basis. Dom som inte vill får gilla läget och ha reklamen kvar. VIP-statusen kan vara aktuell under en månad t ex. När tiden gått ut får man betala på nytt.

 

Om IDG inte vill kalla det för VIP är det helt OK med andra namn och alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Skönt att det inte bara är mig reklamen stör. :)

 

Det hela ska vara på frivillig basis. Dom som inte vill får gilla läget och ha reklamen kvar. VIP-statusen kan vara aktuell under en månad t ex. När tiden gått ut får man betala på nytt.

 

Om IDG inte vill kalla det för VIP är det helt OK med andra namn och alternativ.

 

Eller att vi som är moderatorer får den VIP-statusen som ett "tack för hjälpen" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sällar mig till den skara som inte gillar reklam här på Eforum.

 

Vet att Eforum/Idg behöver denna reklam för sin överlevnad, men jag är också riktigt trött på det, visst kan man använda tilläggen för att filtrera bort dom, men det gäller ju inte alla webbläsare tyvärr.

 

Och samtidigt som jag skriver detta, så kommer också fenomenet att hela högerspalten med reklam och allt har lagt sig under allt annat enligt bilden.

Det är inte första gången det händer heller :thumbsdown:.

post-13429-1281036607,89_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Med risk för att bli nostalgisk, men vi som varit med ett tag, minns ju hur bra och härligt Eforum var? Varför kan vi inte återgå till det?

 

Förutom reklamen, så verkar allt färre frågor handla om just det som Eforum är till för. Nu handlar det (som jag ser det) om länkar till reklamsidor och hur man översätter XYZ till latin.

 

Eller är det nåt filter jag har aktiverat av misstag...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller också med, även om det inte stör nämnvärt med Opera. Har dock märkt att jag helt plötsligt hamnar högst upp på sidan när jag skriver. Kan det bero på att sidan inte är färdigladdad? Inget av vad jag skrivit försvinner dock, bara att rulla ner igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Hej alla!

 

Beklagar mitt sena svar, har varit på semester fram till idag!

 

Ni tar upp lite olika saker i tråden, jag ska försöka ta upp min syn på det hela så gott jag kan.

 

Tekniska problem med annonser

Problemet som du beskriver, Stefan, är helt oacceptabelt! Upplever du det fortfarande? Det har hänt i undantagsfall tidigare att vi har haft tekniska problem med annonser, då har det handlat om annonser som laddar in innehåll från annonsörens egen server. När vi haft sådana problem har vi stoppat annonsen omedelbart tills att annonsören åtgärdat felet. Om du upplever det igen så meddela det genast, här i forumet eller direkt till mig.

 

Betaltjänst som döljer reklam

Det här är en jätteintressant idé! Ni har helt rätt i att vi är beroende av intäkter för att kunna driva sajten, men dessa intäkter kan komma antingen från annonsörer eller från användarna. Om det finns intresse för det så jobbar jag gärna vidare på en "vip-tjänst".

 

Personligen tror jag dock att det kanske kan bli svårt att locka många att betala, om det enda man vinner på det är att man inte behöver se annonserna. Om man är väldigt angelägen att slippa reklam kan man ju installera en annonsblockerare. Men man kanske kan skapa ett vip-paket där det både ingår att man inte ser reklam samt några andra exklusiva tjänster. Nya funktioner eller annat. Har ni idéer på vad det skulle kunna vara? Som folk tycker att det är värt att betala för?

 

Felet att högerkolumnen ibland hamnar underst på sidan

Det här är en besvärlig bugg som vi dragits med ända sedan vi lanserade nya sajten. Tyvärr har vi inte hittat någon lösning, och när det drog ut på tiden och vi inte kom närmare en lösning blev vi av resursskäl tvungna att prioritera ner det. Men jag lovar att vi ska kolla på det igen!

 

Frågorna på Eforum handlar om andra saker än förr

Eforum ska vara ett brett diskussionsforum för it-entusiaster, där högt och lågt blandas, och både nybörjare och avancerade användare kan få hjälp. Men det är absolut inte någon bra utveckling om allt fler trådar bara är reklam, om färre tar upp riktiga it-problem. Och det är så klart väldigt angeläget att vända den trenden och höja nivån på frågorna. Jag önskar att jag hade någon magisk universallösning på hur vi kan göra det, men tyvärr har jag inte det. Men jag tar tacksamt emot alla idéer och förslag! Vad tycker ni vi kan göra för att höja Eforum?

 

Eforum är vår gemensamma sajt, alla medlemmar och moderatorer tillsammans! Era idéer och förslag ligger till grund för hur vi på IDG prioriterar och utvecklar sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Beklagar mitt sena svar, har varit på semester fram till idag!

 

Ni tar upp lite olika saker i tråden, jag ska försöka ta upp min syn på det hela så gott jag kan.

 

Felet att högerkolumnen ibland hamnar underst på sidan

Det här är en besvärlig bugg som vi dragits med ända sedan vi lanserade nya sajten. Tyvärr har vi inte hittat någon lösning, och när det drog ut på tiden och vi inte kom närmare en lösning blev vi av resursskäl tvungna att prioritera ner det. Men jag lovar att vi ska kolla på det igen!

 

 

Jag vill minnas att det varit en viss typ av annonser det handlat om, så när jag har blockerat denna annons så har det blivit normalt igen, men jag är inte helt säker på att det varit så varje gång.

 

Jag ska hålla lite koll, och när jag ser fenomenet nästa gång, så säger jag till direkt om vilken typ av reklam det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på Er! Vill på inget sätt ta bort intäkter för drift av detta ypperliga forum men.. Jag tillhör skaran som hatar klumpigt utformad reklam som stör och fördröjer för mig. Sitter ofta med en liten klen netbook uppkopplad via 3G så jag är ju rädd om både processorkraft och bandbredd. Ofta är ju dessutom reklamen gjord med processorhungriga flash-animationer :(

 

Sen flera år använder jag framgångsrikt Privoxy för att slippa se/ladda hem rekklam.. Fungerar ypperligt med alla webbläsare och till så gott som samtliga operativsystem.

 

Enda problemet jag har är att under linuxmiljö (Jolicloud) kan det bli vissa problem med sökningar via Google direkt i adressfältet på Chromiums webbläsare men funkar när jag söker direkt i sökfältet.

 

Mer info om Privoxy finns på http://www.privoxy.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej alla!

 

Beklagar mitt sena svar, har varit på semester fram till idag!

 

Ni tar upp lite olika saker i tråden, jag ska försöka ta upp min syn på det hela så gott jag kan.

 

Tekniska problem med annonser

Problemet som du beskriver, Stefan, är helt oacceptabelt! Upplever du det fortfarande? Det har hänt i undantagsfall tidigare att vi har haft tekniska problem med annonser, då har det handlat om annonser som laddar in innehåll från annonsörens egen server. När vi haft sådana problem har vi stoppat annonsen omedelbart tills att annonsören åtgärdat felet. Om du upplever det igen så meddela det genast, här i forumet eller direkt till mig.

 

Jag har inte upplevt problemet på ett tag nu. Möjligt att det var tillfälligt, men väl så irriterande.

 

AdBlock är det som fungerar för mig just nu. Där har jag blockerat så många annonser jag kunnat just nu. Ändå smyger det in lite nytt emellanåt.

 

NoScript var fantastiskt tyvärr har det en förmåga att krascha Firefox under Ubuntu. Ett känt problem. Diverse lösningar finns säkert, men jag har inte provat någon av lösningarna ännu.

 

Betaltjänst som döljer reklam

Det här är en jätteintressant idé! Ni har helt rätt i att vi är beroende av intäkter för att kunna driva sajten, men dessa intäkter kan komma antingen från annonsörer eller från användarna. Om det finns intresse för det så jobbar jag gärna vidare på en "vip-tjänst".

 

Personligen tror jag dock att det kanske kan bli svårt att locka många att betala, om det enda man vinner på det är att man inte behöver se annonserna. Om man är väldigt angelägen att slippa reklam kan man ju installera en annonsblockerare. Men man kanske kan skapa ett vip-paket där det både ingår att man inte ser reklam samt några andra exklusiva tjänster. Nya funktioner eller annat. Har ni idéer på vad det skulle kunna vara? Som folk tycker att det är värt att betala för?

 

Annonsblockerare tror jag inte att alla känner till att det finns. Min moster på 70 bast tror jag inte ens vet vad det är än mindre var hon kan hitta det. En betaltjänst för att slippa reklamen kan därför vara ett alternativ.

 

Det är som t ex att betala för Spotify för att slippa bli störd av reklamsnuttarna. Kostar 99 spänn i månaden. Då får du också invites för att kunna sprida Spotify vidare till kompisar, vänner och bekanta.

 

Gratisversionen innehåller reklamsnuttar som då och då avbryter musiklyssnandet. Spotifyälskare som jag är funderade jag länge på hur jag skulle göra. Betala eller fortsätta lida med reklamen. Satt därför och letade bakvägar för att slippa det utan att betala. Snålt kan tyckas, men det finns eller rättare sagt fanns bakdörrar. Spotify kunde hackas på ett sätt så att du slapp reklamen helt gratis. Orka, tänkte jag. Nu betalar jag ärligt istället.

 

Hur det är i dom nyare versionerna vet jag inte. Idag kan du inte fixa Spotify gratis via proxy längre. Den bakvägen är numera stängd. Synd! Ganska skönt att slippa behöva bli inbjuden för att få Spotify.

 

Vill minnas att idag behöver du inte ens en invite längre. Ändå hänger funktionen kvar.

 

Att slippa reklam kan alltid vara en morot. Vi vet ju hur störda vi blir av reklamavbrott när vi tittar på TV. Tänk om vi kunde betala för att slippa se samma reklam tjatas om en hel kväll.

 

Istället kunde vi fortsätta njuta av den där spännande filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Det är som t ex att betala för Spotify för att slippa bli störd av reklamsnuttarna. Kostar 99 spänn i månaden. Då får du också invites för att kunna sprida Spotify vidare till kompisar, vänner och bekanta.

 

Gratisversionen innehåller reklamsnuttar som då och då avbryter musiklyssnandet. Spotify älskare som jag är funderade jag länge på hur jag skulle göra. Betala eller fortsätta lida med reklamen. Satt därför och letade bakvägar för att slippa det utan att betala. Snålt kan tyckas, men det finns eller rättare sagt fanns bakdörrar. Spotify kunde hackas på ett sätt så att du slapp reklamen helt gratis. Orka, tänkte jag. Nu betalar jag ärligt istället.

 

Hur det är i dom nyare versionerna vet jag inte. Idag kan du inte fixa Spotify gratis via proxy längre. Den bakvägen är numera stängd. Synd! Ganska skönt att slippa bli inbjuden för att få Spotify.

 

Vill minnas att idag behöver du inte ens en invite längre. Ändå hänger funktionen kvar.

 

Att slippa reklam kan alltid vara en morot. Vi vet ju hur störda vi blir av reklamavbrott när vi tittar på TV. Tänk om vi kunde betala för att slippa se samma reklam tjatas om en hel kväll.

 

Istället kunde vi fortsätta njuta av den där spännande filmen.

 

Sant! Men om jag ser till mig själv, så det inte reklamavbrotten som fick mig att skaffa betal-spotify, utan iPhone-appen. Det är ett mervärde som lätt är värt en hundring i månaden. Men jag har kanske ovanligt stort tålamod för reklam. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betaltjänst som döljer reklam

Det här är en jätteintressant idé! Ni har helt rätt i att vi är beroende av intäkter för att kunna driva sajten, men dessa intäkter kan komma antingen från annonsörer eller från användarna. Om det finns intresse för det så jobbar jag gärna vidare på en "vip-tjänst".

 

Personligen tror jag dock att det kanske kan bli svårt att locka många att betala, om det enda man vinner på det är att man inte behöver se annonserna. Om man är väldigt angelägen att slippa reklam kan man ju installera en annonsblockerare. Men man kanske kan skapa ett vip-paket där det både ingår att man inte ser reklam samt några andra exklusiva tjänster. Nya funktioner eller annat. Har ni idéer på vad det skulle kunna vara? Som folk tycker att det är värt att betala för?

 

En vip-tjänst skulle ju kunna vara att man får tillgång till en mobilversion av Eforum, som alltså är anpassad för att visas på en relativt liten skärm och där bara de viktigaste funktionerna finns med. Det går visserligen alldeles utmärkt att använda Eforum på en mobiltelefon idag, men sååå segt det är, det är så mycket som ska laddas och hämtas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...