Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på ny ersättare för Nikon D70s sökes


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Äger idag en Nikon D70s som ploppade ut 2004 och jag köpte en D70s 2005.

 

Helt OK kamera men modellen är utgången. Något batterigrepp finns inte att få tag på längre. Vill jag ha tag på ett sådant får jag söka på begagnatmarknaden. Känns inte så lockande.

 

Var inne på Blocket och tittade hur mycket kameran kunde vara värd i andra hand om jag nu säljer den. Ingen sålde kameramodellen. Märkligt!

 

Funderade ett tag på att lämna in kameran på service. Epostade Kamerateknik i Malmö. Dom servar alla kameramärken såväl proffs som glada amatörer kan lämna sina kameror dit. Berättade att det är inget fel på kameran, men lite allmän service skulle inte skada. Svaret kom några timmar senare en söndagkväll.

 

Jodå, dom kunde tänka sig serva min fornlämning till kamera. Då skulle det kosta 7 - 800 spänn. Tänkte att det kan kameran vara värd så här fem år och 100 tals exponeringar senare. Kom på andra tankar dagen efter. Ser om det inte finns en nyare modell. Nikon då för att jag har två objektiv som är till just Nikon.

 

Kände även på lite andra Nikonmodeller ute på Elgiganten. Tycker inte riktigt om att dom är så avhuggna på vänstersidan. Där finns liksom inget att hålla i. Du vet, om du håller kameran som om du ska fotografera. Då är vänstersidan helt avhuggen. Canons amatörmodeller är för små. Är rädd för att jag ska tappa kameran. Däremot passade dom sambon utmärkt.

 

Då blir nästa mål semiprofessionella Nikonmodeller priset landar då på 20 - 30.000 spänn. Där är lite mer att hålla i. Ingen avhuggen vänsterkant. En bra display där man kan se bilden om där är bra skärpa också vidare. En modell jag sneglar på är D200:an som sägs vara en bra kamera. Kostar dock en del.

 

På Tradera hittade jag en D200 där lägsta ribban låg på några hundralappar över 6.000 spänn med ett rejält utbud av objektiv. Om killen fick pengarna på sitt konto skickar han kameran med tillhörande objektiv. Frestande att slå till, men man vet hur det är idag. Risken att bli blåst är stor. Bestämde mig för att inte lägga något bud.

 

Har ni några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att importera från t ex HongKong?

på ebay finns det en hel del seriösa företagare. Där genom köpte jag min Sony A550 + tillbehör.

Just Nikons produktlinje kan jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte riktigt om att dom är så avhuggna på vänstersidan.

Tja, det är väl alla digitala systemkameror om man jämför med analoga. Finns inte riktigt något behov av att ha en filmuppsamlare på den sidan.

 

 

Svarar på Tips på ny ersättare för Nikon D70s sökes

Jag har en D90 som är samma "nivå", men två modeller senare, och är riktigt nöjd med den. Den är ju dock också avhuggen till vänster, men jag har mer min hand under objektivet som stöd så det gör inte mig något. När jag kollade så funderade jag över en bättre begagnad 80:a och en ny 90:a, men priset skilde inte så mycket så valet var inte så svårt.

 

Skulle du vilja testa och leka lite med 90:an, mer än vad man får i en butik, så kan du ju höra av dig så skall det väl gå att ordna.

 

 

På Tradera hittade jag en D200

Ja vill du upp en nivå i modell så är det väl 200 eller 300 du bör titta på. 300 är väl den senaste även om den inte är helt ny. Personligen så tycker jag att den nivån är lite för stora och på tok för många knappar att hålla reda på :) Även om man har koll på vad de flesta gör så är det i alla fall för mig väldigt sällan man använder dem. I alla fall 300:an är ju "vädertätat", eller vad det heter, så det står emot ganska mycket och det är definitivt det som vägde mest över till dess fördel när jag till slut valde en lägre nivå.

 

Fördelen bildkvalitetsmässigt är väl också ofta brusnivån och lite annat smått och gott. Har en kompis som har 300:an som jag klämt lite på, men hon hade nog också satsat på en nivå lägre om hon köpt den idag, främst för storlekens skull då. Men vill man ha något större att hålla i så är det definitivt en bra kamera.

 

Gällande osäkerheten vid privatköp över internet så finns det ju ett gäng tjänster som gör det lite säkrare som håller i pengarna tills båda parter är nöjda et cetera. Annars kan man ju alltid träffas bakom skumma bensinmackar mitt i natten och göra affärer :)

 

Mina tankar i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Provat att importera från t ex HongKong?

på ebay finns det en hel del seriösa företagare. Där genom köpte jag min Sony A550 + tillbehör.

Just Nikons produktlinje kan jag inte.

 

Tack för tipset!

 

Kollade lite inne på Ebay. Hittade en hel del prylar till Nikon, men inga kameror än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktigt med om att husen idag skulle kännas avhuggna på vänsterkanten.

 

Normalt så håller man väl vänsterhanden under objektivet, och högerhanden stadigt i greppet på höger sida.

 

Kör ju Canon själv, bara för att jämföra lite, har två olika hus, det lilla är ett sådant som inte har lilla displayen ovanpå på höger sida, den är då lite mindre, den stora är i normalstorlek, i storlek "proffs", där denna display på ovansidan då finns, den är något bredare, men fortfarande är den lite huggen på vänstersidan.

 

Men det beror ju på som Kim.. säger, finns idag inget behov av mer bredd där.

 

Jag har batterigrepp på bägge, så allt fyller upp i handen på ett bra sett.

Och som sagt, du håller ju kameran normalt med högerhanden, och har stödet i vänster.

Men det som Jonas är inne på, verkar ju fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Håller inte riktigt med om att husen idag skulle kännas avhuggna på vänsterkanten.

 

Normalt så håller man väl vänsterhanden under objektivet, och högerhanden stadigt i greppet på höger sida.

 

Kör ju Canon själv, bara för att jämföra lite, har två olika hus, det lilla är ett sådant som inte har lilla displayen ovanpå på höger sida, den är då lite mindre, den stora är i normalstorlek, i storlek "proffs", där denna display på ovansidan då finns, den är något bredare, men fortfarande är den lite huggen på vänstersidan.

 

Men det beror ju på som Kim.. säger, finns idag inget behov av mer bredd där.

 

Jag har batterigrepp på bägge, så allt fyller upp i handen på ett bra sett.

Och som sagt, du håller ju kameran normalt med högerhanden, och har stödet i vänster.

Men det som Jonas är inne på, verkar ju fungera bra.

 

Då handlar det bara om en vanesak. D70s är lite bredare på vänstersidan där diverse knappar sitter för olika inställningar. När jag sedan kände på dom nyare modellerna kändes det lite konstigt och avhugget på vänstersidan.

 

Det är säkert en vanesak, som sagt.

 

Baksidan på D70s:

http://al-qatarya.org/qtr1/1_HHbXpTsOBE.jpg

 

Baksidan på D80 t ex:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/images/d80-rear-D3S_2246-950.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...