Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att öppna Extern Hårddisk


Crimson

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Maxtor 500 GB Extern hårddisk som jag har lite problem med just nu. Jag kan öppna Hårddisken med min andra dator men inte med min jobb dator, den visas upp som hårddisk E: men när jag klickar på den så säger datorn " E:/ är inte tillgänglig, Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas"

 

Jag har öppnat Hårddisken med min andra dator och sökt efter Virus med Norman även provat Ad-Aware men inte hittat något fel med den.

 

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig här

 

Mvh//Crimson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

finns det någon drivrutin i din vanliga dator som du inte installerat på jobbdatorn?

När du kopplat in din externa på jobbdatorn, har alla enheter varit avslagna ,så att du startar upp jobb datorn och den hittar den externa enheten?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma drivrutiner på min andra dator som på min jobbdator, och det finns inga andra enheter på jobbdatorn när jag kopplar in den externa hårddisken

 

Det som verkar konstit för mig är att jobbdatorn hittar enheten men kan inte öppna det, jag har till och med provat att gå in på Start-Kör och öppna därifrån men det går fortfarande inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en virus i Autorun, för det här har hänt en gång tidigare, men jag kommer inte ihåg hur jag tog bort den då

Det var nån kommando som jag slog i Start sen Kör och sen gick den bort, nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tänkte på att du har rättigheter på jobbdatorn som motsvarar din privata, att hämta ner filer, ansluta externa enheter osv.

En annan sak, du använder säker borttagning av hårdvara?

Du nämner virus i Autorun, hur man tarbort,

http://download.cnet.com/Autorun-Virus-Remover/3000-2239_4-10855225.html

eller manuellt,

http://www.scribd.com/doc/2353773/Step-By-Step-Manual-Delete-Autorun-Virus

 

Men om du misstänker att virus blockerar din dator från att öppna disken, Kör en DDS, så får vi se.

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en virus i Autorun, för det här har hänt en gång tidigare, men jag kommer inte ihåg hur jag tog bort den då

Det var nån kommando som jag slog i Start sen Kör och sen gick den bort, nån som vet?

Jag brukar rekommendera Flash Disinfector för att få bort de skadliga filerna och göra så att datorn inte automatiskt kör det som ligger i Autorun. Spara Flash Disinfector by sUBs på Skrivbordet:

http://www.techsupportforum.com/sectools/sUBs/Flash_Disinfector.exe

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/Flash_Disinfector.exe

Dubbelklicka på den nedladdade filen för att starta programmet.

Följ de anvisningar som kommer upp.

När det står att du ska sätta in flash-diskar så stoppar du in hårddisken mm som kan tänkas vara infekterade.

När allt är klart så avsluta programmet och starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norman säger att det är Trojan när jag har laddat ner den, den tas bort automatiskt. Hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du stänga av Norman tillfälligt för det är falsklarm av Norman?

 

 

Okej nu har jag provat det och nu är jag i alla fall säker på att det inte är virus i Autorun, lyckades inaktivera Norman för att göra det här testet

 

Efter att ha startat om får jag samma meddelande

 

"E:\ Är inte tillgänglig.

Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någonsin kommit åt hårddisken från jobbdatorn? Det kan ju vara någon policy som finns i den om att externa hårddiskar och/eller USB-minnen inte får användas pga smittorisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå jag har kommit åt den förut, jag letade på nätet om folk som har haftliknande problem, hittade en lösning och det var att gå in på Start, Kör och sedan mata in diskmgmt.msc

 

Det tog en lång tid, men det funkade ändå inte. Nu vet jag inte vad jag ska göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då antar jag att du fick upp diskhanteringen. Syntes hårddisken där? Vad står det om E: i diskhanteringen, bifoga gärna en skärmdump/PrintScreen (klicka på Använd full redigerare så ser du hur du bifogar filer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...