Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Widows defender + brandvägg och köpt antivirusprogram...räcker ?


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Jag tycker det går slöare att surfa på nätet efter att jag skaffat Telia Säker Surf och vet inte om jag litar på det riktigt..Hoppas inte slöheten beror på något annat......

 

Nu undrar jag att om jag bara köper ett fristående Antivirus program ( inte ett komplett säkerhetsprogram )

 

och sedan slår på Windows inbyggad brandvägg och även Defender och uppdaterar det.

 

Tycker heller inte att jag behöver ett spam-program då jag inte får så mycket spam ( då Telia motar de flesta på sin server )

och det verkar som om Windows ( eller Windows mail ) själv varnar när det kommer ett mail med t.ex. nätfiske

 

Räcker dessa saker för att min dator är säker ?

 

Vore så tacksam för råd

 

( Jag har Windows Vista )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-secure (Telia SäkerSurf) är ett rätt tungt program och tar en hel del minne. Om du just upplever surfningen som långsammare kan du pröva med att inaktivera det (de?) skydd i F-secure som har med internet att göra. Surfskydd kallas det på http://www.f-secure.com/sv_SE/products/home-office/internet-security/ Det är troligen något som hela tiden kontrollerar vilka webbsidor du vill besöka och då kan surfningen bli seg. Det är i och för sig ett bra skydd men det är ju viktigare att datorn fungerar bra. Den typen av skydd ingår antingen i din alternativa lösning eller kommer även i det fallet att sega ner surfningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

F-secure (Telia SäkerSurf) är ett rätt tungt program och tar en hel del minne. Om du just upplever surfningen som långsammare kan du pröva med att inaktivera det (de?) skydd i F-secure som har med internet att göra. Surfskydd kallas det på http://www.f-secure....ernet-security/ Det är troligen något som hela tiden kontrollerar vilka webbsidor du vill besöka och då kan surfningen bli seg. Det är i och för sig ett bra skydd men det är ju viktigare att datorn fungerar bra. Den typen av skydd ingår antingen i din alternativa lösning eller kommer även i det fallet att sega ner surfningen.

 

Tack snälla för svar

 

Jo, jag fick Surfskyddet ( och föräldrakontroll ) på kuppen när jag bad om CD-skivan Telia Säker Surf.( missförstånd med Telia ;-)

 

Och om jag nu inaktiverar Surfskyddet är det väl bäst att anväda Windows Defender istället ?eller slöar det också ner datorn ?

 

Fast andra sidan så vill jag ju ha ett skydd mot skalig kod och spyware från Internet.

 

Och sedan undrar jag också om det räcker med Windows brandvägg, Defender och ett köpt antivirusprogram

 

Undrar över det Ifall jag skulle behöva ta bort Telia säker surf och undrar om den lösningen är bra och ger ett lika bra skydd för min dator ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defender innehåller inget surfskydd utan det är ett antispionprogram.

 

F-secure skriver: "Surfskyddet identifierar farliga webbplatser och skyddar din identitet online." i rutan som kommer upp när man trycker på "Hjälp mig att välja".

Det är alltså något som kollar de länkar du klickar på och kommer att stoppa dem från att visas i webbläsaren om de befinns skadliga. Det är en bra säkerhetsfunktion men oavsett vilket program som gör kontrollen tar den en viss tid, dvs det blir en fördröjning från det att man klickar tills att webbsidan kommer upp.

 

Men om man inaktiverar den funktionen eller har ett annat antivirusprogram som inte har den funktionen (vanligast) så finns det ju fortfarande kvar skydd i datorn som förhoppningsvis känner igen skadliga program innan de installeras. Det senare utförs av funktionerna antivirus och antispion.

 

Det varierar ju så mycket vilka funktioner som antivirusprogram innehåller så det går inte att uttala sig om skyddet blir lika fullständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...